پرسه در «درکه»

محله گل و بلبل

سبد پیشنهادهای نوروزی نشریات مختلف معمولا معطوف به سفر پایتخت‌نشینان به شهرهای دیگر است. در حالی که در روزهای تعطیلات خیلی از مردم شهرهای دیگر هم برای مسافرت نوروزی وارد تهران می‌شوند.
کد خبر: ۸۸۹۰۱۶
بسته پیشنهادی جام جم برای کوهنوردی و گردش در تهران

به گزارش جام جم آنلاین،علاوه بر این افراد، آدم‌هایی که در خود پایتخت راضی به مسافرت در شلوغی عید نمی‌شوند هم زیادند.

برای این دو دسته افراد پیشنهاد ویژه‌ای داریم، دیدار از کوهستان‌های اطراف تهران. هوای تهران در عید هم سالم است و هم پاک. خبری از دود و غبار و ذرات معلق در هوا نیست.

این هوا جان می‌دهد برای ورزش و پیاده‌روی و البته کوهنوردی. برای کوهنوردی نیازی نیست یک ورزشکار حرفه‌ای باشید.

فقط باید همت کنید و صبح زود از خواب بیدار شوید و بعد از خوردن یک حلیم داغ با نان برشته سنگک در میدان تجریش با دوستان، راهی یکی از کوه‌های اطراف تهران شوید.

قطعا همین یک بار از شما یک کوهنورد حرفه‌ای می‌سازد که در تمام طول سال هم رغبت خواهید کرد هر هفته کوهنوردی کنید.

دارآباد

پس از پیاده شدن از اتوبوس دارآباد با کمی پیاده‌روی در جاده‌ای خاکی به پای کوه می‌رسید و تابلوی بزرگی که نقشه منطقه را نشان می‌دهد، جلب توجه می‌کند.

از کنار تابلو مسیر پاکوب و زیگزاگ سمت راست را ادامه می‌دهید و به دوراهی می‌رسید که اگر مسیر سمت راست را انتخاب کنید کم‌کم ارتفاع می‌گیرد و به یالی می‌رسید که شما را به خط الراس منتهی به قله دارآباد متصل می‌کند که می‌توانید از مناظر روی خط‌الراس از جمله دماوند، سرکچال‌ها و... لذت ببرید.

وقتی خط الراس را ادامه دهید به قله دارآباد می‌رسید. (حدودا به طور میانگین 3.5 ساعت زمان برای صعود لازم است) اگر تا به حال هیمالیا نرفته‌اید.

می‌توانید در اینجا بخشی از آن را در تیغه‌های زیبای بعد از قله دارآباد که به قله توچال منتهی می‌شود، ببینید که در بهار به اوج زیبایی خود می‌رسد. البته برای عبور از این تیغه‌ها نیاز به آمادگی جسمانی و تجربه کوهنوردی زیادی دارید.

اگر در دوراهی، مسیر مستقیم را پیش بگیرید و وارد دره شوید توسط جاده‌ای پاکوب و زیگزاگ و علامت‌گذاری شده می‌توانید از آبشار غلاک، آبشار چال پونه، آبشار چال مگس، آبشار کبوترخوان و آبشار دم‌اسبی و چشمه‌های درازلش، آب حیات و چهون باغچه خلیل و... دیدن کنید.

کلکچال

از میدان قدس توسط خودرو‌های شخصی، خود را نزدیک بوستان جمشیدیه در پای کوه برسانید. این بوستان به خاطر جذابیت‌های خاص‌اش مثل آلاچیق‌های زیبا و نرده‌های چوبی و استخر سنگی و رستوران‌های سنتی خود، در ارتفاع همیشه پذیرای سیل عظیمی از علاقه‌مندان به طبیعت است.

بعد از پارک توسط جاده‌ای پهن و پاکوب از کنار رودخانه به سمت بالا حرکت کنید، در سمت چپ مسیر درختان تا خود پناهگاه کلکچال شما را همراهی می‌کنند

مسیر خاکی و زیگزاگ را ادامه می‌دهید، بعد از گذراندن چند کافه و دیدن دره‌های هول‌چران یکباغ و کلکچال در سمت چپ‌رو به پایین حدودا بعد از دو و نیم تا سه ساعت به اردوگاه کلکچال می‌رسید.

در اینجا امکانات ورزشی و رفاهی خوبی برای یک روز تعطیل مهیاست. بعد از اردوگاه شما می‌توانید به قله کلکچال، دره پیازچال، قله توچال، پناهگاه شیرپلا یا قله اسپیلت دسترسی پیدا کنید.

گلابدره

شما برای گلابدره می‌توانید ماشین‌های شخصی باغ‌شاطر یا امامزاده قاسم را سوار شوید و به پای کوه برسید.

در اینجا بعد از گذر از جنگل به جاده‌ای خاکی می‌رسید که در سمت چپ آن رودخانه‌ای جریان دارد. بعد از گذر از سد کوچک بتونی وارد دره می‌شوید که صدای آب رودخانه، وزش باد و رقص درختان خاطره‌ای فراموش‌نشدنی را در ذهن شما پدیدار می‌کند.

مسیر پاکوب بعد از سد را ادامه می‌دهید و به کافه‌ای در ابتدای مسیر می‌رسید. از اینجا دو مسیر پیش‌رویتان است، اگر مسیر کافه را پیش بگیرید بعد از گذر از کافه وارد دره‌ای می‌شوید و کم‌کم ارتفاع می‌گیرید و بعد از مدتی به دره پر دار و درخت یکباغ می‌رسید.

از دره یکباغ توسط پاکوب در بالای سمت راست باغ نیز می‌توانید خود را به جاده‌ای برسانید که به اردوگاه کلکچال منتهی می‌شود.

ولی اگر مسیر زیگزاگ کنار کافه را ادامه دهید بعد از ارتفاع گرفتن به باغ افشار می‌رسید. در اینجا از چشمه آبی می‌نوشید و مسیر خاکی را ادامه می‌دهید و خود را به دره وزباد می‌رسانید.

این دره نیز قطعه‌ای از بهشت است که می‌تواند محل مناسبی برای استراحت و آرامش باشد. از اینجا نیز می‌توان بعد از گذر از دره به اردوگاه کلکچال برسید که این امر شناخت خوب منطقه را می‌طلبد.

دربند

برای دسترسی به دربند تاکسی‌های میدان تجریش را سوار می‌شوید و خود را به مجسمه واقع در میدان سربند می‌رسانید. بعد از مجسمه، دیواره مارتینال در همین ابتدا به شما خوش‌آمد می‌گوید.

مسیر کافه‌ها را در کنار رودخانه پیش گرفته و کم‌کم ارتفاع می‌گیرید. بعد از گذر چند پل زیبای چوبی به ده تاریخی پس قلعه می‌رسید.

بعد از گذشتن از ده به پلی فلزی می‌رسید که از اینجا دو مسیر مقابل شماست؛ یک مسیر زیر پل است که بعد از گذر از پل چوبی شما را به منطقه بندیخچال هدایت می‌کند که محل بسیار مناسبی برای علاقه‌مندان به سنگنوردی است.

مسیر سمت چپ شما را به هتل اوسون، دیواره زیبای اوسون، آبشار بلند سوتک و در بالاتر ایستگاه پنج تله‌کابین و دره پر آب ارس و قدیمی‌ترین مسیر صعود به قله توچال یعنی اسپیدکمر دعوت می‌کند، ولی مسیر سمت راست که از کنار جنگلی داخل دره می‌گذرد، بعد از گذر از چند کافه کمی ارتفاع می‌گیریم.

شما در سمت راست خود می‌توانید منطقه بندیخچال را با سنگ‌های زیبایش و سنگنوردان مشتاق را مشاهده کنید.

بعد از گذر از آبشار دوقلو و کمی درگیری با ابزار کار گذاشته شده در مسیر به یکباره با دیدن پناهگاه شیرپلا و آبشار زیبایش خستگی از تنتان بیرون می‌رود.

حدودا از میدان سربند تا شیرپلا 2.5 ساعت زمان لازم است. پناهگاه بسیار مجهز و امکان ماندن در شب نیز فراهم است.

ولنجک

این مسیر در بین عموم با عنوان توچال یا بام تهران معروف است. از تجریش با ماشین خود را به ولنجک می‌رسانید.

در اینجا دو حالت وجود دارد؛ حالت اول این‌که بعد از گذشتن از پارکینگ توسط جاده‌ای آسفالته به ایستگاه یک تله‌کابین توچال می‌رسید. در اینجا امکانات رفاهی خوب و جذابی مهیاست.

در ادامه خود را توسط جاده‌ای خاکی و مارپیچ به ایستگاه دوم می‌رسانید. از اینجا به بعد درختان دیگر شما را همراهی نمی‌کنند، اما در عوض شما می‌توانید منظره بسیار زیبایی را از شهر بزرگ تهران ببینید. اینجا را بام تهران می‌نامند.

مسیر خاکی و مارپیچ بعد از ایستگاه را ادامه می‌دهید و در صورت تمایل قله کماچال را صعود می‌کنید و در غیر این صورت خود را به ایستگاه پنج می‌رسانید. کلا 4 تا 5 ساعت زمان کافی است.

امکانات خوبی نیز در اینجا فراهم است. از اینجا شما می‌توانید در سمت شرق به سمت دربند و در سمت غرب به سمت درکه سرازیر شوید که بدون شناخت کافی از منطقه امکان‌پذیر نیست.

درکه

از تجریش توسط ماشین، خود را به میدان درکه می‌رسانید و بعد از سلامی خدمت آقا امامزاده سید محمدولی، مسیر پاکوب در کنار رودخانه را به سمت بالا ادامه می‌دهید.

بعد از گذر از هفت‌حوض و دره گورا و چند کافه، به دوراهی می‌رسید که علامت مشخصی هم ندارد؛ مسیر سمت چپ به سمت جنگل کارا می‌رود که محل مناسبی برای استراحت و اتراق است.

از جنگل شما می‌توانید قله چین کلاغ و قله زیبای دوشاخ و سیاه‌سنگها را صعود کنید که دوباره به تجربه و شناخت شما بستگی دارد.

این قله‌ها را از سعادت‌آباد و فرحزاد، یعنی یال غربی هم می‌توان صعود کرد. اگر مسیر سمت راست دوراهی را ادامه دهید، وارد دره‌ای عمیق می‌شوید که بسیار جالب، مهیج و دیدنی است.

صوت خوش بلبل و رودخانه و درختان سرسبز سربه فلک کشیده، روح آدمی را جلا می‌دهند. بعد از گذر از بند گلارنگ آبشار زیبای جوزک، اذغال‌چال و بند سیاه کرک به پناهگاه پلنگ‌چال می‌رسید.

بعد از پناهگاه شما می‌توانید به سمت ایستگاه پنج تله‌کابین، هفت چشمه، یوردکاظم و... حرکت کنید که آمادگی و تجربه شما نسبت به منطقه را می‌طلبد.

امیرحسین احمدی

ضمیمه چمدان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها