نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی:

اجرای کامل متقابل تعهدات 5+1 مبنای اصلی برجام است

نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: اجرای کامل متقابل تعهدات گروه 1+5 مبنای اصلی برجام و عامل اساسی برای ماندگاری آن است.
کد خبر: ۸۸۸۴۳۲
اجرای کامل متقابل تعهدات 5+1 مبنای اصلی برجام است

به گزارش جام جم آنلاین ، رضا نجفی امروز در نشست شورای حکام آژانس گفت: علایم اولیه نتایج برجام در زمینه همکاری با ایران به تدریج خود را نشان می‌دهد و سفر شمار زیادی از هیأت‌های بلندپایه از سراسر دنیا به ایران از جمله برخی سران دولت‌ها در کنار امضای موافقتنامه‌های جدید با ایران در زمینه‌های مختلف به ویژه در حوزه‌های اقتصاد و تجارت گواه چنین نتایجی است.

وی افزود: انتظار می‌رود اکنون با رفع همه تحریم‌ها و اجرای این موافقتنامه‌های جدید، نتایج ملموس احساس و بنا براین تداوم مسیر کنونی ترغیب شود.

نماینده ایران در آژانس اظهار کرد: به لطف کوشش خستگی‌ناپذیر کارشناسان ایرانی و همکاری سازنده دبیرخانه آژانس، روز اجرای برجام زودتر از زمانی که انتظار می رفت محقق شد و بر این اساس همه قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و 12 قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره مسئله هسته‌ای ایران در تاریخ 16 ژانویه 2016 لغو شدند و تمامی محدودیت‌های مربوط به همکاری فنی آژانس نیز رفع شد.

نجفی تصریح کرد: تحقق قانونی رفع جامع تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و تحریم‌های مرتبط هسته‌ای یک جانبه یا چند جانبه صورت گرفته و این امر باید به همکاری‌های همه جانبه بیشتر با ایران بینجامد.

وی تأکید کرد: گروه کشورهای 1+5 به اجرای برجام «با حسن نیت و در فضایی سازنده مبتنی بر احترام متقابل و دوری از هر گونه اقدام ناسازگار با متن، روح و نیت برجام که اجرای موفقیت‌آمیز آن را تضعیف نماید» متعهد هستند.

نجفی در واکنش به اشاره برخی از اعضای شورای حکام به گزارش اخیر مدیرکل آژانس درباره برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران و درخواست گروهی از آنان برای ارائه گزارش های تفصیلی در این زمینه گفت: «طبق مفاد برجام، قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد و قطعنامه شماره GOV/2015/72 شورای حکام، مأموریت و وظیفه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از حیث گزارش ‌دهی بسیار روشن و صرفاً «ارائه گزارش روزآمدهای منظم» است. مدت زمان ارائه گزارش روزآمد شده اخیر، هر چند از نظر ما می‌توانست کوتاه‌تر باشد، اما این امر طبق تصمیم آژانس بودهو ما این تصمیم را کاملاً محترم می شماریم».

نماینده کشورمان در آژانس افزود: به نظر ما هر درخواستی برای ارائه به اصطلاح «گزارش تفصیلی» با مفاد برجام و قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد ناسازگار است زیرا این گونه گزارش‌دهی مقرر نشده بود.

نجفی در پاسخ به سخنان نماینده رژیم صهیونیستی، تاکید کرد که برنامه مخفیانه تسلیحات اتمی رژیم اسرائیل تهدید اصلی صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی به شمار می آید.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها