مگر خوردن یک دانه بادام یا پسته چقدر ارزش دارد که به خاطرش دندان عزیزتان بشکند؟ مراقب باشید، ‌این جمله سرزنش‌آمیز را پس از آسیب دندانی پیش‌بینی نشده در ایام نوروز نشنوید .
کد خبر: ۸۸۸۱۵۱

شکستگی دندانی،‌ مشکل شایعی است که در ایام عید اتفاق می‌افتد، به دلیل این که مردم در این ایام معمولا از آجیل سفت استفاده می‌کنند و همین مساله باعث می‌شود دندان‌هایی که ضعیف شده‌‌اند، براحتی بشکنند. با توجه به این که در این ایام، مواد چسبناک و شیرین زیاد مصرف می‌شود، احتمال خارج شدن روکش‌های قدیمی دندان نیز افزایش می‌یابد.

دکتر ابراهیم امین صالحی، متخصص دندانپزشکی ترمیمی بر ضرورت رسیدگی اورژانسی به دندان آسیب‌دیده تاکید می‌کند و می‌گوید: شاید فرد در بعضی بیماری‌ها مثل سرماخوردگی با مصرف مسکن، بخشی از مشکلش را حل کند، اما متاسفانه مشکلات دندان در بسیاری موارد با مصرف دارو حل نمی‌شود، چون مجموع اقداماتی که دندانپزشکان انجام می‌دهند، منجر به کاهش درد دندانی می‌شود که شامل درمان دارویی و مکانیکی یعنی برداشتن پوسیدگی و قسمت‌هایی است که براثر شکستگی تیز شده‌اند .

رئیس انجمن متخصصان دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی ایران در گفت‌وگو با جام‌جم می‌افزاید: بهترین اقدامی که فرد هنگام بروز مشکلات اورژانسی دندانی در تعطیلات نوروز می‌تواند انجام دهد،‌ مراجعه به کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی است تا به صورت اولیه مشکلش را رفع و پس از تعطیلات به دندانپزشک خود مراجعه کند.

اگر دندانتان شکست ...

معمولا شکستگی باعث ایجاد تیزی در دندان می‌شود. این دندانپزشک با تاکید بر این که باید در اولین اقدام،‌ تیزی از بین برود تا فرد را اذیت نکند و بعد به صورت اساسی دندان ترمیم شود، اظهار می‌کند: وقتی دندان‌ها دچار مشکلی مثل شکستگی یا حتی عفونت لثه می‌شوند،‌ بهترین کار استفاده از دهانشویه و رعایت بهداشت یعنی استفاده از مسواک و نخ دندان است که می‌تواند برای زمان زیادی میزان التهاب را کاهش دهد.

وی تاکید می‌کند: اگر دندان دائمی دچار شکستگی شود،‌ باید قطعه شکسته را داخل یک محیط مرطوب مثل آب مقطر نگه داشت تا رطوبت خود را از دست ندهد و در اولین فرصت آن را به دندانپزشک رساند،‌ چرا که اگر آن قطعه شکسته شده خشک شود،‌ قابل استفاده نیست‌. گاهی نیز دندان کامل از جای خود خارج می‌شود که بهتر است همین روش را برای دندان کامل نیز انجام داد و در اولین فرصت به دندانپزشک مراجعه کرد.

با پوسیدگی چه کنیم

اگر فردی بر اثر خوردن شیرینی و شکلات،‌ احساس درد شدید در دندان خود کند، می‌تواند تا زمانی که خود را به دندانپزشک برساند، از مسکن استفاده و از خوردن مواد شیرین خودداری کند.

این متخصص با بیان مطلب فوق توضیح می‌دهد: اگر با خوردن شیرینی، دردی که ایجاد می‌شود، طولانی‌مدت باشد، نشان‌دهنده وجود پوسیدگی یا پر‌کردگی معیوب است که از اطرافش نشت صورت می‌گیرد و این حالات درد را به وجود می‌آورد .

استفاده محدود از آنتی‌بیوتیک

هنگام دندان درد، بهتر است از داروی ضد التهاب یا مسکن استفاده شود، اما به هیچ عنوان از آنتی‌بیوتیک بدون مجوز دکتر نباید استفاده شود.

دکتر امین صالحی اضافه می‌کند: استفاده بی‌رویه از آنتی‌بیوتیک باعث می‌شود تا نمونه‌های جدیدی از میکروب‌ها می‌شود تا که در مقابل آنتی‌بیوتیک معمولی مقاوم هستند.

اگر فردی در ایام نوروز دچار درد دندان شود،‌ بهتر است از مسکن ضد التهاب استفاده کند‌. خوشبختانه در همه شهرهای کشور، کلینیک شبانه‌روزی وجود دارد و می‌توان بلافاصله از اطلاعات 118 هر شهری، اطلاعات کلینیک شبانه‌روزی دندانپزشکی را یافت و با مراجعه به یکی از این مراکز، خدمات لازم دندانپزشکی را دریافت کرد.

مقابله با دندان درد در تعطیلات

مهم‌ترین نکات برای پیشگیری از آسیب‌های دندانی در نوروز را می‌توان چنین بر شمرد:

ـ در درجه اول مسواک‌زدن صحیح اهمیت دارد و در صورتی که لثه‌ها متورم هستند، ‌باید از دهانشویه استفاده شود .

ـ جرم‌گیری مداوم ضروری است و چه بهتر که این جرم‌گیری قبل از ایام عید باشد.

ـ معاینات مرتب دندانپزشکی باید انجام شود تا اگر فرد مشکلی داشته باشد از سوی دندانپزشک رفع شود. به این ترتیب در ایام عید نیز دیگر به مشکلی برخورد نخواهید کرد.

ـ باید از خوردن و جویدن مواد غذایی و آجیل سفت بشدت خودداری شود، چون این رفتارها باعث شکستگی دندان خواهد شد. حتی ممکن است همان لحظه این اتفاق نیفتد، ولی ترک دندانی ایجاد می‌شود که زمینه‌ای برای شکستگی دندان است.

پونه شیرازی

دانش و سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها