دورهمی شبانه رادیو برای سلامت و شادی

نوروز در پشت پلک صبح

می‌گویند شب همدم خوبی برای آنهایی است که تنهایی و سکوت را دوست دارند و رادیو مهم‌ترین ابزار این همدمی و همنشینی است. رادیو برای بعضی از شنوندگان آن فقط در شب معنا دارد. کسانی که دوست دارند سکوت شب را با صدای دلنشین مجریان رادیو و آهنگ‌های ملایم شبانه بشکنند در جست‌وجوی امواج هر شبکه رادیویی از 30 دقیقه بامداد به بعد موج رادیویشان را روی برنامه «پشت پلک صبح» رادیو سلامت نگه می‌دارند؛ برنامه‌ای پرمخاطب در شب‌های نوروز که با شنوندگان شب زنده‌دار به مدت 120 دقیقه همراه است.
کد خبر: ۸۸۸۰۶۳

شهرام زین‌العابدین، نویسنده و تهیه کننده در استودیوی 10 رادیو سلامت در حالی که گزارش‌ها و مطالب ویرایش شده را در دست دارد، یک بار دیگر مواردی مانند ترتیب موسیقی‌ها و زمان حضور مهمان برنامه را با صدابردار مرور می‌کند. همه چیز برای شروع یک برنامه شبانگاهی نوروزی آماده است. آرمی که در قالب ترانه‌ای با صدای محمد کثیری ضبط شده و به‌نوعی شناسنامه برنامه پشت پلک صبح است. فرشته قربانی گوینده پیشکسوت شبکه رادیویی سلامت، با دقت مطالب برنامه را صفحه به صفحه مرور می‌کند و ضبط شروع می‌شود:

دشت‌ها نام تو را می‌گویند/ کوه‌ها شعر مرا می‌خوانند/ کوه باید شد و ماند،/ رود باید شد و رفت،/ دشت باید شد و خواند....به نام خدا...سلام

آغاز سیزده‌بدر برای مخاطبان سحرخیز

بعد از 24 ساعته شدن شبکه رادیویی سلامت، این شبکه به فکر آموزش‌هایی برای ارتقای سواد سلامت افرادی که در روز فرصت گوش دادن به رادیو را ندارند، افتاد و برنامه پشت پلک صبح به عنوان مهم‌ترین و شاخص‌ترین برنامه شبانگاهی در نظر گرفته شد. این برنامه که تهیه آن هر شب بر عهده یکی از پنج گروه رادیو سلامت است و از ابتدا به ‌شکل زنده روی آنتن می‌رفت، اما چند ماهی است که به شکل تولیدی روی آنتن می‌رود و این اتفاق خوشایندی برای برنامه‌سازان و مخاطبان برنامه نیست، زیرا یکی از زیبایی‌های این برنامه در بامداد هرشب شنیدن صدای گرم شنوندگان و درددل‌های شبانه آنها بوده است.

شهرام زین‌العابدین، تهیه کننده باسابقه رادیو مدت‌هاست که سردبیری و تهیه‌کنندگی جمعه‌شب‌های پشت پلک صبح را برعهده دارد. اولین برنامه او و همکارانش در سال جدید قرار است سیزدهمین شب از سال جدید باشد. به اعتقاد او، هر برنامه‌ای که از شبکه سلامت روی آنتن می‌رود رویکردش سلامت و تندرستی است و در این شب هم قرار است موضوعات متناسب با سلامت البته با رویکرد حفظ محیط زیست روی آنتن برود.

زین‌العابدین با اشاره به همزمانی برنامه با صبح روز سیزده بدر می‌گوید: عنوان برنامه امشب را تاثیر احترام به طبیعت بر روان انسان گذاشتیم تا شنوندگان در این باره بیشتر فکر کنند و طبیعت را بخشی از زندگی خود بدانند.

نویسنده پشت پلک صبح با تاکید بر موضوعاتی مرتبط با تعطیلات نوروزی و سلامت متذکر می‌شود: دکتر مینا پورفرخ، کارشناس ثابت برنامه ما هستند که امشب با تمرکز بر احترام به طبیعت با ایشان صحبت می‌کنیم. در کنار ایشان از مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران هم دعوت کرده‌ایم که در گفت‌وگویی تلفنی توصیه‌هایی را به شنوندگان برای داشتن یک سیزده‌بدر خوب داشته باشند.

زین‌العابدین در ادامه به توصیه‌های پزشکی و ورزشی درباره ورزش در طبیعت اشاره می‌کند و می‌گوید: سیزده‌بدر روز خاص و شلوغی است و باید هم خانواده‌ها به تغذیه فرزندان‌شان در این روز توجه کنند هم مراقب آنها از آسیب‌های احتمالی باشند. بخشی هم به توصیه‌های ایمنی پلیس در این روز به جهت سرقت در تعطیلات اختصاص دادیم. خلاصه در این برنامه تا جایی که زمان داشتیم سعی کردیم به جنبه‌های مختلف این روز توجه کنیم تا شنوندگان سیزده بدر خوبی را در سال جدید ثبت کنند.

در گویندگی باید صداقت داشته باشی

پس از اجرای فرشته قربانی، فرصتی دست می‌دهد که گپ کوتاهی با این مجری پیشکسوت بزنیم. او از زمان افتتاح شبکه در سال 80 همراه شبکه سلامت بوده و اجرای مهم‌ترین برنامه‌های شبکه از جمله «انسان و طبیعت»، «به رنگ زندگی» و «از اهدا تا احیا» را برعهده داشته است.

برای اجرا در رادیو سلامت چه تصویری را در ذهن خود دارید؟

من یک گوینده‌ام پس باید کاملا به متنی که دستم می‌دهند وفادار باشم، اما قرار نیست که فقط روخوانی کنم. صدا تنها عنصری است که با خود تمام احساس و اعتقاد گوینده را منتقل می‌کند. بارها دیده‌اید که شاید فردی حالش اصلا خوب نیست و هرچقدر می‌خواهد ظاهرش را حفظ کند باز این لحن و صدایش است که او را لو می‌دهد. گویندگی هم همین است، نمی‌توانی شغلت را دوست نداشته باشی و پشت میکروفن وانمود کنی که اینجا چقدر خوب است و شنوندگان را چقدر دوست داری.

اما در برنامه تولیدی شما مجبورید قالب دیگری را انتخاب کنید. مثلا الان صبح روز 4 اسفند است و همه در حال و هوای انتخابات و خانه‌تکانی عید هستند، ولی شما درباره خوشی‌های سیزده بدر و روز طبیعت در سکوت شبانه صحبت می‌کنید؟

این به مهارت ما در گویندگی و البته متن برنامه برمی‌گردد. وقتی به تهیه‌کننده اعتماد داشته باشی و بازخورد مخاطبان را مرتب مثبت دریافت کنی، قوت قلب می‌گیری و تمام وجودت به زمان برنامه و متنی که می‌خوانی برمی‌گردد. به هرحال قرار نیست همیشه برنامه زنده اجرا کنیم باید توانایی اجرا در هر شرایط را داشته باشیم.

در شادترین لحظه زندگی‌تان اجرای غم‌انگیز و در غمناک‌ترین لحظه اجرای شاد؟

درست است، خیلی پیش آمده است. فکر کنم بارها برای همکارانم پیش آمده که خبر از دست رفتن عزیزان‌شان را در لحظه اجرای شاد شنیده اند و ذره‌ای به کارشان لطمه نخورده است.

اجرای ویژه نوروز امسال به نظرتان چگونه بوده ‌است؟

خیلی خوب بوده تا الان که ضبط کردیم. ما اینجا یک خانواده‌ایم. خانم دکتر مینا پورفرخ، کارشناس ثابت برنامه یک رفیق برای برنامه است و گاهی که صحبت می‌کند در لذت شنیدن صحبت‌هایش غرق می‌شوم و دوست دارم شنوندگان به توصیه‌های ایشان عمل کنند.

شما قبلا این برنامه را زنده روی آنتن می‌بردید. حضور در بامداد در استودیو برایتان سخت نبود؟

نه، اتفاقا اجرای زنده آن هم در سکوت شب بسیار لذت‌بخش است. من خاطرات زیادی از سال‌ها اجرای زنده در رادیو دارم، این‌که شنوندگانی بیدار هستند و برنامه ما را گوش می‌دهند برای ما قوت قلب بود. تماس‌های تلفنی‌شان یکی از جذاب‌ترین بخش‌های برنامه بود. از پرستاران و کارکنان بیمارستان‌ها تا مشاغل مختلف دیگر محفل دوستانه‌ای را برای ما تدارک دیده‌اند که از همه‌شان سپاسگزاریم.

مهم‌ترین ویژگی این برنامه را در چه نکاتی می‌بینید؟

شاید یکی از ویژگی‌های برنامه پشت پلک صبح، تعدد بخش‌های متنوع و متفاوت آن است که باعث می‌شود مخاطب خسته نشود. ضمن این‌که به دلیل جنس شبانگاهی برنامه سعی کردیم برنامه نه ریتم تندی داشته باشد که بعد از تمام شدن برنامه باعث بی‌خوابی مردم شود و نه ریتم آرامی که شنونده با گوش‌دادن به بخشی از برنامه خوابش ببرد.

نیره رضایی مطلق

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها