سخنگوی دولت در خصوص سنگینی اقساط وام مسکن و رکود در این بازار، تصریح کرد: دو عامل برای تحریک تقاضا در بازار مسکن موثر است، یکی بالا رفتن سقف تسهیلات و دوم سود تسهیلات است.
کد خبر: ۸۸۸۰۱۸
حداکثر سود وام مسکن ۱۰ درصد می شود

به گزارش جام جم آنلاین، محمدباقر نوبخت در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران گفت: در حال حاضر اقساط سنگینی برای متقاضیان وام‌های مسکن وجود دارد. دولت موظف شده حداکثر سودی که از افراد گرفته می‌شود ۱۰ درصد باشد و الباقی سود را دولت بپردازد.

نوبخت افزود: در مرحله اول تعدیل سود، موافقتنامه ۲۰۰ میلیارد تومانی با بانک مسکن امضا شده که مابه‌التفاوت سود وام مسکن را دولت بپردازد.

معوقات بانکی تأدیه شد

سخنگوی دولت در خصوص معوقات بانکی نیز گفت: بخشی از معوقات مربوط به افراد و اشخاص است. یک گروه از بدهکاران به دلیل شرایط عمومی کشور ناتوان به بازپرداخت تسهیلات هستند که باید به این اشخاص کمک کرد؛ لذا همه استانداران موظف به بررسی مورد به مورد این گروه شدند تا آنها بتوانند سرپا بمانند.

وی افزود: بخش دیگری نیز خواسته‌اند که سوء‌استفاده کنند و تعهدات خود را ایفا نکردند که مرجع قضایی باید آنها را تعقیب کند. البته بعد از همت بانک‌ها و کمک قوه‌قضائیه بخشی از این مطالبات تأدیه شد.

نوبخت ادامه داد: به استانداران ابلاغ شد که کارگروهی در استان خود تشکیل داده تا وضعیت تک‌تک واحدهای بدهکار را بررسی کنند که اگر شرایط اقتصادی به آنها تحمیل شده و ناتوان در پرداخت بدهی خود شده‌اند، قطعا به آنها کمک می‌شود و وام دیگری به آنها پرداخت می‌شود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه سقف مطالبات معوقات بانکی تغییر یافته است، گفت: دولت به نظام بانکی جهت تعهداتی که دارد، از لحاظ تضمین مابه‌التفاوت سود تسهیلات و جبران حوادث غیرمترقبه جزو بدهی‌های دولت تلقی می‌شود و اگر در هنگام خود پرداخت نشود، شامل جریمه خواهد شد و ما نیز برای تأدیه بدهی‌های دولت به بانک مرکزی از سال ۹۵ برنامه‌‌ریزی کردیم تا ظرف دو سال از طریق اوراق مالی همه بدهی‌ها را تأدیه کنیم و از سال سوم نیز به پرداخت آن اوراق عمل کنیم و با این روش تا پایان برنامه ششم بدهی‌های دولت کاملا تأدیه می‌شود.

حکم اعدام بابک زنجانی

وی در مورد حکم اعدام بابک زنجانی، تصریح کرد: مرجع قضایی برای احقاق حقوق مردم و بیت‌المال اقدام کرده و افکار عمومی نیز چنین حکمی را سختگیرانه نمی‌داند.

نوبخت ادامه داد: واقعیت این است همه اینها باید همراه با رد مال باشد و اعدام باعث بازگشت پول نمی‌شود.

سخنگوی دولت گفت: ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار ارقامی نیست که با اعدام کسی مشکل وصول آن حل شود. از همه ساز و کارها برای بازگرداندن این پول به بیت‌المال باید استفاده کنیم.

پیگیری قاچاق میوه

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه وزیر جهاد کشاورزی خبر از اقدامات سازمان یافته‌ای برای ورود میوه‌های ممنوعه داده است، پشت پرده این قاچاق کیست و دولت چه اقداماتی برای مقابله با آن کرده است، گفت: دولت پیگیر مبارزه با قاچاق میوه هست و اقدامات لازم با همکاری سازمان تعزیرات انجام شده است.

سخنگوی دولت همچنین در مورد ارائه لایحه دو دوازدهم به مجلس گفت: دولت یازدهم بود که ارائه بودجه در ۱۵ آذر به مجلس را احیا کرد و هیچ یک از دولت‌های گذشته در تاریخ مقرر بودجه را به مجلس ارائه نمی‌کردند و اگر در این خصوص نیاز باشد، یا مجلس طرحی در مورد بودجه دو دوازدهم می‌نویسد و یا آنکه دولت آن را ارائه می‌کند.

وی در ادامه در خصوص ترکیب هیات رئیسه مجلس گفت: ۲۹۰ نفر نماینده در این باره تصمیم‌گیری می‌کنند و هیچ مرجع بیرونی نمی‌تواند در مورد انتخاب رئیس مجلس اظهارنظر کند.

نوبخت افزود: هر کسی توجه بیشتر نمایندگان را جلب کند، قادر به حضور در هیات رئیسه مجلس است. انتظار دولت از مجلس تنها همدلی و هم‌زبانی برای پیشرفت امور است.

کسری بودجه صفر است

سخنگوی دولت همچنین در خصوص کسری بودجه گفت: همیشه تراز عملیاتی یعنی میزان درآمدها نسبت به هزینه‌های جاری منفی بوده و درآمدها شامل بودجه نفتی نمی‌شود.

وی افزود: جایی عنوان شد تراز عملیاتی ما ۴۵ هزار میلیارد تومان است، این کسری بودجه نیست.

نوبخت توضیح داد: واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای مانند نفت باعث می‌شود تملک دارایی‌های سرمایه‌ای مانند راه و ساختمان و سد داشته باشیم؛ تفاضل این دو تراز تملک دارایی‌های سرمایه‌ای است.

وی عنصر سوم را واگذاری اسناد مالی مانند اوراق مشارکت نام برد و گفت: جمع این ترازها، تراز بودجه یا کسری بودجه را نشان می‌دهد. ما در تراز عملیاتی همیشه منفی هستیم، ولی طوری برنامه‌ریزی کردیم این تراز تا سال ۹۹ به ۱۰۹ درصد برسد و ۹ درصد مثبت شود؛ لذا دو تراز دیگر ما مثبت است به صورتی که کسری بودجه صفر شده است.

سوئیفت برای بانک‌ها باز است

سخنگوی دولت همچنین در خصوص سوئیفت برای بانک‌ها گفت: سوئیفت برای بانک‌ها باز است و دکتر سیف نیز همه را دعوت کرده که مشاهده کننده سوئیفت برقرار است یا نه.

نوبخت افزود: در زمان تحریم امکان ارتباطات بانکی با جامعه بین‌الملل وجود نداشت، اما امروز به دلیل آنکه تحریم‌ها برداشته شد، سوئیفت قابل اجراست.

وی گفت: ما در ارتباط با بحث هسته‌ای مسائل را حل کردیم ولی مسائل اختلافی در برخی از موارد با آمریکا مفتوح است. اینکه برخی بانک‌ها به خاطر مسائل دیگری جز مسائل هسته‌ای تحریم هستند موضوع دیگری است که در تلاش هستیم این را نیز حل کنیم.

برنامه جدید دولت برای سهام عدالت

سخنگوی دولت همچنین درباره سهام عدالت که در جلسه گذشته هیات دولت مورد بررسی قرار گرفت، گفت: چند جلسه است هیات دولت در این باره بحث می‌کند. واگذاری سهام عدالت کار خوبی بود ولی در عمل و اجرا اهداف آن محقق نشد، لذا لازم بود تغییراتی در ساز و کار آن فراهم شود و وزیر اقتصادی نیز اجزای لایحه جدید دولت را در خصوص سهام عدالت برای رسانه‌ها تشریح خواهد کرد.

نوبخت درباره لایحه بودجه ۹۵ گفت: پیام بودجه دو دوازدهم به کشور یعنی اینکه ما برنامه یکساله مشخص نداریم، با این وجود ما امیدواریم مجلس بودجه را تصویب کند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه تقدیم لایحه بودجه در ۱۵ آذر توسط این دولت تصویب شد، گفت: چه زمانی دولت‌های گذشته ۱۵ آذر لایحه بودجه را ارائه می‌دادند؟ امسال بودجه‌بندی بر اساس مسائل برجام و تصمیمات آژانس بود و با این وجود لایحه به مجلس تقدیم شد.

وی تصریح کرد: ما قصد لجاجت با مجلس نداریم، قصد این است که بهترین تصمیم در این مقطع گرفته شود.

نوبخت با بیان اینکه آخرین بودجه چند دوازدهمی در نوروز ۹۲ بود، گفت: هنوز اختلاف قابل توجهی دولت با بانک مرکزی درباره تخلفات نرخ ارز در فاصله اجرای این بودجه چنددوازدهمی دارد. اکنون عدد بدهی دولت به بانک مرکزی با آنچه سازمان مدیریت و بانک مرکزی می‌گوید، اختلاف دارد؛ این مسائل به خاطر بودجه چند دوازدهمی سال ۹۲ است.

سخنگوی دولت در عین حال گفت: اگر مطمئن شویم تصویب بودجه به سال وصال نمی‌دهد و مجلس طرح چند دوازدهمی بدهد، دولت مخالفتی نخواهد کرد. اگر مجلس طرح دهد ما دفاع می‌کنیم و اگر دولت لایحه دو دوازدهم بدهد، مجلس استقبال خواهد کرد.

منبع:مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
رزمنده دوران دفاع مقدس
-
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
۰
۰
دروغ تحویل ملت ومردم ندهید كه روزی آن دروغ آشكار خواهد شد و شما در محضر خدا تنها هستید پس دروغ نگوئید.

نیازمندی ها