با مدیرکل دفتر صادرات صنایع دستی

بازارچه‌های نوروزی صنایع دستی ساماندهی می‌شود

غدا هیجاوی، رئیس شورای جهانی صنایع دستی در منطقه آسیا و اقیانوسیه به دعوت فعالان بخش خصوصی صنایع دستی روز گذشته به ایران آمده تا نمایشگاهی از آثار فاخر صنایع دستی ایران را افتتاح کند. مراسم افتتاحیه این نمایشگاه صبح امروز در هتل پارسیان آزادی برپا می‌شود.
کد خبر: ۸۸۶۶۳۵
بازارچه‌های نوروزی صنایع دستی ساماندهی می‌شود

علاقه‌مندان به این عرصه می‌توانند تا 21 اسفند همه‌روزه از ساعت 10 تا 24 از این نمایشگاه بازدید کنند. درباره این نمایشگاه و اقدامات معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی کشور در راه‌اندازی بازارچه‌های نوروزی صنایع دستی با دکتر پویا محمودیان، مدیرکل دفتر صادرات صنایع دستی گفت‌وگو کردیم.

امروز یک نمایشگاه صنایع دستی در هتل پارسیان آزادی برپا می‌شود. این نمایشگاه چه ویژگی‌ای دارد که رئیس شورای جهانی صنایع دستی در منطقه آسیا و اقیانوسیه برای افتتاح آن به ایران آمده است؟

این نمایشگاه شامل هنرهای سنتی فاخر ایرانی است و توسط موسسه آفرینش‌های هنری سلام برپا می‌شود. آثار این نمایشگاه در بیش از 400 قطعه از آثار ارزشمند و منحصر به‌فرد هنرمندان زبده و صاحب‌نام کشور در 20 رشته هنرهای سنتی ایرانی که پیشتر در 12 کشور جهان به نمایش درآمده، در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد. این نمایشگاه با هدف ارائه ظرفیت‌های برجسته صنایع‌دستی و هنرهای سنتی ایرانی و نیز فرصتی برای رونق اقتصادی آثار فاخر صنایع‌دستی است.

این نمایشگاه صرفا به نمایش آثار اختصاص دارد یا علاقه‌مندان می‌توانند آثار مورد نظرشان را خریداری کنند؟

این نمایشگاه هم به عرضه و هم فروش آثار فاخر صنایع دستی و هنرهای سنتی اختصاص دارد.

مجموعه سلام پیش از این چنین نمایشگاهی را در خارج از کشور برپا می‌کرد و ظاهرا برای نخستین بار است که این نمایشگاه را در کشور برگزار می‌کند. آیا ما پیش از این نمایشگاه‌های مشابه‌‌ای در ایران نداشتیم؟

نمایشگاهی از این دست در زمینه آثار فاخر صنایع‌دستی در کشور برپا شده مانند نمایشگاه «دستان خیال‌انگیز»، ولی به این حجم و گستردگی نبوده است. در واقع این تعداد آثار، کالای سرمایه‌ای نفیسی به شمار می‌آید. از چند مجموعه‌دار خارج از کشور نیز برای بازدید از این نمایشگاه دعوت شده است.

برگزاری این نمایشگاه‌ها تا چه اندازه می‌تواند در توسعه صنایع‌دستی ما مؤثر باشد؟

حتما مؤثر خواهد بود. در سطح‌بندی ما از صنایع‌دستی، یکی از رده‌ها صنایع دستی فاخر یا آثار لاکچری یا لوکس محسوب می‌شود که مخاطبان و علاقه‌مندان خاص خود را دارد و هر چه بیشتر عرضه شود تأثیر آن بر جامعه هدفش بیشتر خواهد بود و در صورت خرید این آثار رونق بیشتری در اقتصاد صنایع دستی ایجاد می‌شود.

با توجه به نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی، چه برنامه‌ای برای بازارچه‌های نوروزی صنایع دستی دارید؟

بازارچه‌های نوروزی بزرگ‌ترین رخداد خرده‌فروشی صنایع دستی در کشور است که در تمامی استان‌ها و شهرستان‌ها برپا می‌شود و با توجه به کمپین‌های شکل‌ گرفته برای تحریم سفر به خارج از کشور و تبلیغ گردشگری داخلی، امیدواریم که رونق بازارچه‌های نوروزی ما بیشتر از گذشته باشد. از آنجا که این بازارچه‌ها جایگاه ویژه‌ای در زمینه فروش کالاهای صنایع‌دستی دارد برای ما بسیار اهمیت دارد و امیدواریم بتوانیم آنها را پرقدرت‌تر از سال‌های گذشته برگزار کنیم. امسال سیستم نظارتی جدیدی تعریف کردیم تا با یکسان‌سازی و ساماندهی بازارچه‌ها به گونه‌ای که از چادرهای یکرنگ و از لوگوی سازمان میراث فرهنگی استفاده کنیم، به مخاطبان برای خرید از این بازارچه‌ها اعتماد بیشتری ببخشیم.

کمیل انتظاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها