10 رویداد دنیای فناوری در سالی که گذشت

سال پرهیاهو؛ پله آخر

تقویم را که ورق می‌زنیم تمام روزهایش به ما یادآوری می‌کند چندان هم روزهای آرام و دور از اتفاقی را پشت سر نگذاشته‌ایم. برای این‌که اهمیت اتفاقات «سالی که گذشت» را دریابیم، کافی است به شبکه‌های اجتماعی سر بزنیم و از روی عکس‌ها و هشتگ‌هایی که ترند شده‌اند به اهمیت موضوعات از نگاه مردم پی ببریم.
کد خبر: ۸۸۶۴۱۴

موتورهای جست‌و‌جو هم به نحو دیگری با نتایج جست‌و‌جویشان به شما نشان می‌دهد چه موضوعاتی بیشتر برای کاربران اینترنت سوال‌برانگیز بوده است. در سال 94 بیش از 897 میلیون بار «حمله تروریستی به پاریس» جست‌و‌جو شد و در همین فهرست موضوع توافق هسته‌ای نیز دیده می‌شود که با بیش از 200 میلیون مراجعه، یکی از مهم‌ترین موضوعات سال بوده است. همچنین گوگل اعلام کرده بیشترین سوالات مطرح شده، درباره چگونگی کمک به پناهجویان و برقراری صلح در دنیا بوده است. دنیای دیجیتال هم نه‌تنها بستری برای انتشار خبرهای جنجالی بود که خود نیز آبستن اتفاقات و خبرهای زیادی در سال گذشته بوده است. در ادامه به ده اتفاق جنجالی دنیای دیجیتال در سال اخیر نگاهی می‌اندازیم.

عشق؛ هشتگ محبوب کاربران

اگر سری به آمار استفاده از هشتگ‌های مختلف در شبکه اجتماعی عکس محور اینستاگرام بزنید، می‌بینید هشتگ عشق یا همان love # برای سومین سال پیاپی به محبوب‌ترین هشتگ این شبکه اجتماعی تبدیل شده است. به اعتقاد جامعه‌شناسان انتخاب هشتگ Love از سوی کاربران نشان‌دهنده افزایش اهمیت و ارزش زندگی از دیدگاه آنهاست. البته این عبارت فقط به عشق بین انسان‌ها محدود نمی‌شود، بلکه عشق انسان به محیط‌ زیست، فرزند، مدرسه، سال نو، طبیعت و حتی ابزارهای الکترونیکی را نیز در برمی‌گیرد. جالب است که این تنها زندگی شخصی نیست که روی شبکه اجتماعی محبوب اینستاگرام تاثیر می‌گذارد، بلکه کاربران اینستاگرام نام کودکان خود را هم از این شبکه اجتماعی انتخاب می‌کنند. براساس اعلام مرکز Baby Center آمریکا سال گذشته اسم بیش از 300 هزار نوزاد آمریکایی با نام‌های مرتبط با اینستاگرام ثبت شده که این نام‌ها از میان فیلترهای محبوب اینستاگرام سردرآورده بودند. در میان نام‌ها، آدن و والنسیا محبوب‌ترین‌های اینستاگرام بودند.

سلفی محبوب و پر خطر

عکاسی سلفی (خودنگار)، سال 94 را هم بسیار پرفروغ پشت سرگذاشت تا یکی دیگر از پدیده‌های سال باشد. البته خبرساز بودن سلفی تنها به جذابیت عکس‌هایش برنمی‌گشت، بلکه تبدیل شدن این سبک عکاسی به کاری بسیار پرخطر باعث شد سلفی بر سر زبان‌ها بیفتد. براساس داده‌های آماری منتشر شده، تعداد کشته‌شدگان عکس سلفی از تلفات ناشی از حمله کوسه‌ها هم بیشتر بوده است. سال گذشته هشت نفر بر اثر حمله کوسه‌ها جان خود را از دست دادند، در حالی که مرگ و میر ناشی از گرفتن عکس سلفی 12 نفر گزارش شده است. علاوه بر این تعداد زیادی از کاربران هنگام گرفتن عکس سلفی در شرایط خطرناک با آسیب‌های جدی مواجه شدند. اوایل سال گذشته میلادی زن 21 ساله‌ای در تلاش برای گرفتن عکس سلفی در حالی که تفنگ در دست داشت به اشتباه تیری به سر خود شلیک کرد. همچنین یک فرد اسپانیایی که می‌خواست حین گاو بازی عکس سلفی بگیرد، جان خود را از دست داد. پیرمرد 66 ساله‌ای نیز حین بازدید از بنای مشهور تاج محل در دهلی نو هنگام گرفتن عکس سلفی از پله‌ها پایین افتاد و ضربه وارد شده به سر او موجب بیهوشی و در نهایت مرگ او شد.

تب تند دابسمش

وقتی صحبت از دنیای دیجیتال می‌شود، همیشه پای چند اپلیکیشن محبوب نیز به میان می‌آید که برای مدت‌ها کاربران زیادی را در دنیا مشغول خود کرده است. سال 94 نیز از این قاعده مستثنی نبود و میلیون‌ها کاربر با ویدئو‌هایی که از خود منتشر کردند باعث شدند نام یک نرم‌افزار بیشتر از دیگر نرم‌افزارها به گوش برسد؛ دابسمش (Dubsmash) به جرات یکی از پر سروصداترین برنامه‌های محبوب کاربران در سال گذشته بود. با استفاده از این اپلیکیشن می‌توانید بخشی از دیالوگ یک فیلم سینمایی یا بخشی از یک ترانه را انتخاب و آن را لب‌خوانی کنید. بسیاری از این صداها از قبل توسط کاربران آپلود شده است و می‌توانید از آنها استفاده کنید. البته امکان آپلود هر فایل صوتی دیگری نیز وجود دارد. این نرم‌افزار توسط چند جوان آلمانی طراحی شد و سال گذشته میلیون‌ها کاربر در سراسر دنیا آن را دانلود کردند. کلیپ‌های دابسمش در فهرست پربازدیدترین‌ها در شبکه‌های اجتماعی مختلف قرار گرفته است. پدیده‌ای که در ایران هم به‌شدت طرفدار پیدا کرد و کاربران از هر ویدئو، فیلم یا موسیقی‌ برای ساخت دابسمش‌های خود استفاده می‌کردند. ویدئوهایی که علاوه بر سرگرمی گاهی حاوی پیام‌های اجتماعی، خبر و واکنش به پدیده‌های روز بود.

شکلکی که واژه سال شد

برای نخستین بار در دنیا فرهنگ لغت آکسفورد Emoji یا شکلک خنده از ته دل را به‌عنوان لغت سال انتخاب کرد. براساس بیانیه رسمی منتشر شده در سامانه فرهنگ لغت آکسفورد، این شکلک به بهترین شکل ممکن بازگوکننده احساسات و تمایل درونی کاربران است. سال گذشته این شکلک از سوی بسیاری از مردم و به‌خصوص کاربران تلفن‌های همراه هوشمند به‌عنوان زبانی برای بیان احساسات افراد مورد استفاده قرار گرفت.

اما ماجرای محبوبیت اموجی‌ها به اینجا محدود نمی‌شود. با توجه به استقبال کاربران دنیای مجازی از استفاده از این شکلک‌ها، شبکه اجتماعی توئیتر فهرستی از ده شکلک برتر سال ارائه کرده است. اموجی خنده از ته دل یا اشک شوق در فهرست محبوب‌ترین شکلک‌ها قرار گرفت. پس از آن اموجی چهره خندان با چشمانی به شکل قلب (‌smiling face with hart-shaped eyes) و چهره گریان با صدای بلند (loudly crying Face )در رتبه‌های بعدی فهرست شکلک‌های محبوب سال قرار گرفت. تشویق یا دست زدن (clapping Hands) و اموجی آتش (fire emoji) از دیگر محبوب‌ترین شکلک‌های سال بودند. این فهرست نشان‌دهنده این است که شبکه‌های اجتماعی می‌تواند مکانی برای بیان احساسات مختلف از خشم و نفرت تا عشق و علاقه باشد.

آلفابت؛ کودکی بزرگ‌تر از پدر

در دورانی که موتور جست‌و‌جوی گوگل روز‌به‌روز بزرگ‌تر می‌شد و شاخ و برگش از هر جایی و هر فناوری سردرمی‌آورد تا جایی که حتی صدای اتحادیه اروپا را هم درآورد؛ ناگهان گوگل از یک شرکت جدید رونمایی کرد که جایگاهی بالاتر از خودش داشت. گوگل دنیا را با اعلام تصمیم جدیدش مبنی بر تکمیل فرآیند سازماندهی مجدد ساختار شرکتش متعجب کرد. لری پیج، مدیرعامل این موسسه اعلام کرد بخش اصلی گوگل یعنی موتور جست‌و‌جو، YouTube و اندروید به بخشی از شرکتی بزرگ‌تر به نام Alphabet تبدیل می‌شود. این تصمیم گوگل که با هدف فرار از دردسرهای محدودیت‌های تجاری، فرار مالیاتی و انجام بازی‌های بزرگ‌تر در بازار بورس جهانی بود باعث شد گوگل بتواند با فراغ بال بیشتری به فعالیت‌های چندمنظوره خود ادامه دهد. این مساله چند ماه بعد نتیجه داد و گوگل توانست برای اولین بار شرکت اپل را پشت سر بگذارد و به عنوان با ارزش‌ترین شرکت تجاری جهان تبدیل شود. البته این اتفاق چند روز بیشتر دوام نداشت و بار دیگر اپل جایگاه خود را پس گرفت، اما همین چند روز هم کافی بود تا گوگل متوجه شود تولد آلفابت یک اتفاق مثبت برای این شرکت بوده است.

امنیت خودروهای هوشمند

با این‌که چند سال است بحث خودروهای هوشمند در دنیای فناوری بسیار پررنگ شده است، اما سالی که گذشت را می‌توان نقطه عطفی در این حوزه در نظر گرفت. سال گذشته خودروهای بدون راننده به یکی از داغ‌ترین مباحث مورد توجه شرکت‌های خودروسازی در سراسر دنیا تبدیل شد. شرکت‌های خودروسازی و فعال در زمینه فناوری با همکاری هم موفق به طراحی و ساخت خودروهای بدون راننده شدند. شرکت خودروسازی نیسان نمونه‌ای از این خودروهای بدون راننده را در اختیار خبرنگاران قرار داد تا این خودرو را مورد ارزیابی قرار دهند. شرکت تسلا نیز به‌عنوان یکی از شرکت‌های شناخته شده در زمینه ساخت قطعات تامین کننده نیروی برق مورد نیاز خودرو ، موفق شد فناوری‌ای به بازار عرضه کند که می‌تواند در ترمز گرفتن و تغییر مکان خودروهای بدون راننده در بزرگراه‌ها نقش بسیار مهمی داشته باشد. اما ورق از زمانی برگشت که یک هکر جوان در پارکینگ خانه خود یک ماشین هوشمند طراحی کرد. جورج هاتز 26 ساله برای تبدیل کردن ماشین شخصی خود به خودروی هوشمند، چیزی نزدیک به هزار دلار خرج کرد. همین مساله زنگ خطری بود برای شرکت‌هایی که تا به حال به هکرها فکر نکرده بودند؛ تا جایی که شرکت نیسان تصمیم گرفت دسترسی به برخی امکانات جدید فناورانه را در خودروی لیف خود متوقف کند. همچنین شرکت جنرال موتورز نیز از هکر‌ها دعوت کرد خودرو‌های هوشمند این شرکت را هک کنند تا حفره‌های امنیتی آن مشخص شود.

آسیب‌پذیری بزرگ اندروید

ماجرای هکرها و ماشین‌های هوشمند تنها اتفاق امنیتی مهم سال 94 نبود. تهدید بزرگی به نام Stagefright برای گوشی‌های اندروید به جرات در جایگاه بسیار جدی‌تری قرار داشت. نرم‌افزار پیام‌رسان Google Hangouts که به‌صورت پیش‌فرض روی سیستم‌عامل اندروید قرار دارد راه ورود این حفره امنیتی به گوشی‌های اندرویدی بود. عملکرد این بدافزار به شکلی بود که در لحظه نفوذ به گوشی‌های اندرویدی، پیام MMS اولیه را از بین می‌برد تا هیچ ردی از خود باقی نگذارد. نکته جالب و خطرناک در مورد این بدافزار این بود که توانایی آن را داشت تا از طریق دوربین یا میکروفن گوشی اطلاعات کاربران را روی اینترنت به ‌اشتراک بگذارد. اوایل سال 94 اعلام شد این خطر حدود یک میلیارد دستگاه اندرویدی را تهدید می‌کند و ممکن است تمام این دستگاه‌ها به این بدافزار آلوده شود.

ویندوز 10 و آرزوهای بزرگ

تازه‌ترین نسخه سیستم‌عامل ویندوز مایکروسافت به‌عنوان فرمانروای رایانه‌ها با حواشی و سروصدای زیادی در سال 94 روانه بازار شد تا به ادعای مدیران مایکروسافت تحولی بزرگ در دنیای رایانه‌ها ایجاد کرده و به نوعی خاطره تلخ ویندوز 8 و1/8 را از یادها پاک کند. اما با این‌که این سیستم‌عامل بظاهر کارآمد و چند پلتفرمی روی کاغذ آینده درخشانی داشت، اما باز هم نتوانست کاربران خود را مجاب کند به آخرین نسخه آن کوچ کنند. تا جایی که سرانجام در روزهای آخر سال میلادی تنها توانست با جذب 10 درصد کاربران رایانه‌ها از ویندوز اکس‌پی بگذرد و بعد از ویندوز 7 در جایگاه دوم قرار گیرد. همین مساله باعث شد به‌روزرسانی بزرگی که مایکروسافت در ذهن می‌پروراند به یک فرآیند زمانبر برای کوچ این سیستم‌عامل تبدیل شود.

شب‌بخیر فیسبوک

در سالی که شبکه اجتماعی محبوب اینستاگرام رشد چشمگیری پیدا کرد و با گذشتن از مرز 400 میلیون نفر کاربر، توئیتر را پشت سر گذاشت صاحب اصلی‌اش چندان حال و روز خوبی نداشت. شبکه اجتماعی فیسبوک که مالک اصلی اینستاگرام هست سال 94 با افت چشمگیر کاربران فعال مواجه بود و دیگر آن فروغ سال‌های گذشته را نداشت. این شبکه اجتماعی که شروع کننده موج اصلی سوشیال نت ورک‌ها در جهان بود، حالا دیگر آن جایگاه سابق را ندارد و هر روز کمرنگ‌تر از قبل می‌شود. آمارها نشان می‌دهد فیسبوک در بین نوجوانان بین 13 تا 17 سال دارای محبوبیت 95 و 94 درصدی در سال‌های نه‌چندان دور یعنی 2012 و 2013 بوده است، اما حالا نرخ محبوبیت فیسبوک روند کاهشی تندتری را تجربه کرده و محبوبیت آن به 88 درصد رسیده است. به زعم محققان، دلیل اصلی این کاهش محبوبیت امنیت کم و حریم‌خصوصی آسیب‌پذیر آن است.

واقعیت مجازی واقعی

داستان‌های علمی ـ تخیلی سرانجام به واقعیت تبدیل شد تا پای واقعیت مجازی هم به زندگی روزمره کاربران دنیای دیجیتال باز شود. سال گذشته شاهد تلاش‌های زیادی از سوی شرکت‌های مختلف در حوزه واقعیت مجازی بودیم. این فناوری که VR نامیده می‌شود به کاربر امکان می‌دهد در یک محیط شبیه‌سازی سه‌بعدی قرار بگیرد. از مهم‌ترین تلاش‌ها در این فناوری می‌توان به هولولنز مایکروسافت اشاره کرد که یک عینک واقعیت مجازی و واقعیت افزوده است. شرکت HTC با همکاری غول صنعت بازی‌سازی (Valve) از هدست واقعیت مجازی Vive رونمایی کرد تا بتواند با این ابزار به حوزه بازی‌های ویدئویی راه پیدا کند. گوگل نیز که معمولا عادت دارد در هر زمینه‌ای فعالیت داشته باشد با Google Cardboard مقوایی به عرصه این فناوری پا گذاشت تا این صنعت با توجه به بازیگران دیگری ماننــد سامسونگ و آکولـوس ریـف جدی‌تـــر از قبل دنبال شود.

آرش جهانگیری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها