مدیر عامل ایران خودرو گفت: ۸۵ درصد از فروش خودرو در ایران قیمتی کمتر از ۱۵ هزار دلار دارد، گفت: خودروسازان خارجی باید در برنامه ریزی برای حضور در بازار ایران، این موضوع را مدنظر قرار دهند.
کد خبر: ۸۸۵۶۷۵
تمایل ایرانی‌ها به خرید خودروهای زیر ۱۵ هزار دلار

به گزارش جام جم آنلاین ، هاشم یکه زارع امروز در همایش بین المللی صنعت خودرو با مقایسه میزان فروش خودرو در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، گفت: در ایران به ازای هر هزار نفر ۲۰۶ خودرو وجود دارد که این نشان دهنده پتانسیل بالای بازار ایران برای فروش خودرو است، این در شرایطی است که در کشورهای توسعه یافته تولید و فروش خودرو سیر نزولی داشته است. در حالی که کشورهای عضو بیریکس شامل برزیل، روسیه، هند و چین، تولید بالاتری نسبت به کشورهای توسعه یافته دارد اما تولیدشان به نقطه اشباع رسیده است.

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: در میان ۱۵ کشور موسوم به Rising۱۵، ایران رتبه اول فروش خودرو را دارد در حالی که کشورهای در حال توسعه رشد نزولی فروش را تجربه می کنند و البته در ایران هم پیش بینی می شود که مالکیت خودرو ۸.۷ درصد افزایش یابد.

وی تصریح کرد: از سال ۲۰۰۲ تا سال ۲۰۱۱ رشد تولید خودرو در ایران ۳.۳ درصد بوده اما به لحاظ فروش، نرخ رشد بالاتر است به نحوی که ایران از نظر تولید و فروش خودرو می تواند نقطه ای مناسب برای سرمایه گذاری خارجی باشد، چرا که در منطقه رتبه اول را در فروش خودرو دارد.

به گفته یکه زارع، ایران بعد از ترکیه در منطقه بزرگترین تولیدکننده خودرو است و این دو کشور ۸۴ درصد از سهم تولید خاورمیانه را به دوش می‌کشند.

یکه زارع ادامه داد: هم اکنون تولید خودرو در منطقه خاورمیانه ۲.۷ میلیون دستگاه در سال است در حالی که نیاز منطقه به ۴.۴ میلیون دستگاه می رسد اما در سال ۲۰۲۰ پیش بینی می‌شود که نیاز خودرو در منطقه به ۶.۷ میلیون دستگاه برسد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو خاطرنشان کرد: وسعت بالا، دسترسی به آب های آزاد و برخورداری از ثبات در منطقه، مهمترین مزیت‌های ایران برای سرمایه گذاری در صنعت خودرو توسط سایر کشورهای دنیا است، ضمن اینکه ظرفیت مناسب شبکه قطعه سازی را نباید از یاد برد، چرا که در ایران هزار شرکت قطعه ساز با استانداردهای جهانی مشغول به کار هستند.

وی ادامه داد: در ایران ۷۹ میلیون نفر زندگی می کنند و ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار دستگاه خودروی سبک و سنگین تولید می‌شود که از این رقم ۱.۸ میلیون دستگاه متعلق به خودروهای سبک است که در سال ۲۰۲۵ باید به ۳ میلیون دستگاه ارتقا یابد.

این مقام مسئول در ایران خودرو خاطرنشان کرد: از سال ۱۹۶۶ تاکنون ۱۹ میلیون دستگاه خودرو در ایران فروخته شده که ۹۳ درصد از آنها تولید داخلی و ۷ درصد تولید خارجی است، ضمن اینکه در سال ۲۰۱۴ کل فروش خودرو و لوازم یدکی در ایران ۲۳ میلیارد دلار بوده است و پیش بینی می شود در سال ۲۰۲۵ این رقم به ۴۵ تا ۵۰ میلیارد دلار برسد که نشانگر رشد بالایی در ۱۰ سال آتی خواهد بود.

یکه زارع خاطرنشان کرد: گروه صنعتی ایران خودرو در سال ۲۰۱۲ به لحاظ فروش به رتبه ۱۳ دنیا رسیده و چنانچه بخواهیم ساختار ناوگان را مورد بررسی قرار دهیم، باید گفت هم اکنون ۱۶ میلیون دستگاه خودرو در کشور وجود دارد که ۶ میلیون دستگاه عمر کمتر از ۵ سال و ۶ میلیون دستگاه بین ۶ تا ۱۰ سال عمر دارند، بنابراین تا سال ۲۰۲۵ باید ۱۰ میلیون دستگاه خودرو از رده خارج شود.

وی از استقبال مردم نسبت به خودروهای هیبریدی و «اس یو وی» خبر داد و گفت: خانواده ها تمایل دارند که خودروهایی با قیمت کمتر از ۱۵ هزار دلار را در ایران خریداری کنند.

به گفته مدیر عامل ایران خودرو ، ۸۵ درصد از فروش خودرو در ایران قیمتی کمتر از ۱۵ هزار دلار دارد که بنابراین خودروسازان خارجی باید در برنامه ریزی برای حضور در بازار ایران، این موضوع را مدنظر قرار دهند.

یکه زارع گفت: هم اکنون ارزش ایران خودرو ۷ میلیارد دلار به قیمت فعلی است و ۵۴ درصد از کل بازار را در اختیار دارد.

همچنین در این همایش، مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا گفت: در حال طراحی دو پلت فرم برای گروه خودروسازی سایپا هستیم که ۲۰ محصول بر پایه این دو پلت فرم اجرایی خواهد شد.

وی افزود: زیان انباشته گروه خودروسازی سایپا در دوره مدیریت جدید ۱۰۶۶ میلیون دلار بود و اکثر شرکت‌های زیرمجموعه مطابق با قانون تجارت ورشکسته بودند اما اکنون سایپا و کل زیرمجموعه های آن بعد از تائید سازمان بورس می‌توانند شرایط مناسب تری را تجربه کنند.

مهدی جمالی گفت: سرمایه سایپا در ۲۵ اسفند امسال به نحوی خواهد بود که این شرکت امسال سومین شرکت سرمایه ایران خواهد بود.

مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا خاطرنشان کرد: سایپا ظرفیت تولید ۸۲ هزار دستگاه خودرو در سوریه، عراق، ونزوئلا، سودان و الجزایر را ایجاد کرده و بسیاری از قطعات استراتژیک در شرکت‌های این گروه تولید می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
پیمان
-
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
۰
۰
چه تمایلی آقا !اكثریت مجبورن بخرند وگرنه من هم دوست دارم ماشین درست و حسابی كه جان من و خانواده ام را محافظت كند بخرم ولی نمی توانیم حتی به اندازه ی پولمان آش بخوریم.
رضا
-
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
۰
۰
اون كسی كه میگه مردم تمایل دارن خودرو زیر 15هزار دلار بخرن باید جمله شو تصحیح كنه بگه مردم با این حقوق و دستمزدی كه دریافت میكنن نمیتونن خودرو بالای 15هزار دلار بخرن.وگرنه كی بدش میاد ماشین خوب و ایمن سوار شه؟مردم محكوم به استفاده از بدترین خودروهان چون نه درآمدشون بر خلاف هزینه هاشون دلاریه نه شركتای خودروسازی خصوصین كه رقابتی بشه و كیفیت و قیمت خودرو مناسب بشه

نیازمندی ها