عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته و مستمری بگیران شهر تهران گفت : دولت حدود 107 هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است که این میزان بدهی از دولت های گذشته تا کنون ایجاد شده و امکان خدمات رسانی به بیمه شدگان را با مشکل مواجه کرده است .
کد خبر: ۸۸۴۹۹۴
افشای دست اندازی غیر قانونی به اموال سازمان تامین اجتماعی/ ماجرای برداشت 30 هزار میلیاردی

علی اکبر عیوضی در گفت وگو با جام جم آنلاین در این باره اظهارداشت: براساس توافقی که دولت در سالهای گذشته با سازمان تامین اجتماعی انجام داد یک تعداد از صنوف و مشاغل تحت حمایت بیمه قرار گرفتند و قرار بود دولت بخشی از حق بیمه ها را پرداخت کند اما به تعهد خود عمل نکرد اما با این وجود سازمان تامین اجتماعی از زمانیکه این تعهدات را پذیرفت همچنان به ارائه خدمات ادامه می دهد و این باعث شده رقم بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی از زمان دولت ها ی گذشته تا آذر ماه امسال به حدود 107 هزار میلیارد تومان برسد.

وی تا کید کرد که کلیه دارایی ها، اموال و سهام سازمان تامین اجتماعی قانونا، شرعا و عرفا حق الناس است نه بیت المال بنابراین این اعتبارات باید فقط بابت افرادی که مشخصا بیمه پرداز هستند وکسانی که شروع به بیمه پردازی کرده اند تعلق گیرد.

عیوضی برخی تصمیمات و مصوبات را ظلمی در حق بیمه پردازها دانست و گفت: سازمان تامین اجتماعی که بیش از 50 سال سابقه دارد در قبال پرداخت های بیمه پردازان یکسری وظایف قانونی از جمله پرداخت مستمری بازنشستگان، هز ینه درمانی و حادثه های ناشی از کار دارد چرا که بیمه شده ها قبل از آنکه حقوق خود را دریافت کنند حق بیمه خود را پرداخت کرده اند.

به گفته وی، در حال حاضر سازمان تامین اجتماعی با مشکلاتی روبروست که این مشکلات یکسری از طرف دولت و یکسری به واسطه قوانینی که مجلس مصوب کرده و برخی نیز ناشی ازعملکرد برخی افراد که حق الناس را رعایت نکرده و به اموال سازمان تامین اجتماعی دست اندازی می کنند ایجاد شده است.

عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته و مستمری بگیران شهر تهران با انتقاد از برخی مصوبات مجلس گفت: مجلس شورای اسلامی قوانینی را به تصویب رسانده که بار سنگینی را بردوش سازمان تامین اجتماعی تحمیل کرده است و بر اساس آن مهمانان ناخوانده ای را بر سازمان تامین اجتماعی تحمیل کرده است که هیچگونه بیمه گذاری در این سازمان نداشته است که می توان به مصوبه ادغام صندوق بازنشستگی فولاد در صندوق بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد. زمانیکه فولادی ها درپرداخت حقوق بازنشستگی به مشکل برخوردند ، مجلس فشار آورد که سازمان تامین اجتماعی باید مبالغ آنها را پرداخت کند، این درحالیست که دولت باید فکری برای این قضیه کند و چنین مواردی نباید به سازمان تامین اجتماعی تحمیل شود، چرا که هر قدر از این سازمان برای بخش های دیگر هزینه شود ظلم به بیمه پردازان است.

برداشت از اندوخته سازمان برای طرح سلامت

عیوضی یکی دیگر از مواردی که سازمان تامین اجتماعی را در گیر کرده است تصویب برخی طرحهای غیر کارشناسی دانست و گفت: طرح سلامت از جمله طرح هایی است که زمانیکه به اجرا درآمد متاسفانه منابع مالی آن در نظر گرفته نشد.

وی با اشاره به اینکه براساس قانون دولت وظیفه دارد از محل صرفه جویی یارانه ها و بخشی نیز ازمحل درآمدها برای طرح سلامت هزینه کند، گفت : از آنجا که طرح سلامت طرح ناپخته ای بود در عمل از نظر تامین اعتبار به مشکل برخورد کرد. هم اکنون بودجه این طرح ازمحل اندوخته سازمان تامین اجتماعی تامین می شود که از نظر عرفی و شرعی اجحاف در حق بیمه شده ها ست و هر قدر از این پول در بخش سلامت هزینه شود سازمان تامین اجتماعی با کمبود بودجه مواجه می شود.

وی گفت: دربودجه سالیانه کشور یک سرانه درمانی در نظر گرفته می شود که این سرانه درمان را دولت حتی باید به بیمه شده های تامین اجتماعی هم بپردازد اما نه تنها نمی پردازد بلکه از این اندوخته سازمان تامین اجتماعی برای بیمه سلامت نیز هزینه می شود.

برداشت 30 هزار میلیارد از اندوخته سازمان

به گفته عیوضی، در سال 94 در دو فقره یکی 12 هزار میلیارد تومان و دیگری 18 هزار میلیارد تومان از اندوخته سازمان تامین اجتماعی برداشت صورت گرفته و متاسفانه برگشتی نداشته است .

وی با اشاره به اینکه سازمان تامین اجتماعی در حال حاضر 13 میلیون بیمه شده اصلی و 2 میلیون و 800 هزار نفر مستمری بگیر تحت پوشش دارد، گفت: با احتساب خانواده های آنها می توان گفت حدود 40 میلیون نفر تحت پوشش خدمات سازمان تامین اجتماعی قراردارند و انتظارما از دولت این است که نسبت به بیمه شده های سازمان تامین اجتماعی توجه نشان دهد تا مشکلی برای این 40 میلیون نفر ایجاد نشود .

مشاور کانون شورای های اسلامی کار استان تهران درمورد چگونکی پرداخت بدهی های دولت خاطر نشان کرد :در برنامه ششم انتظارمی رفت دولت در مورد بحث بدهی هایش به سازمان تامین اجتماعی زمانبندی مشخصی را تعریف می کرد که متاسفانه دیده نشده است. به اعتقاد ما دولت می تواندبدهی خود را به صورت پلکانی و فاینانس به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند.

عیوضی در پاسخ به این سوال که با توجه به واگذاری برخی شرکت ها به شستا ،این سازمان برای درآمد زایی چه اقداماتی انجام داده است، اظهار کرد: سازمان تامین اجتماعی برای انکه بتواند خدمات خوبی ارائه دهد از این اندوخته ها سرمایه گذاری می کند که یکی ازآنها سرمایه گذاری شرکت شستا است که می توان گفت یکی از بزرگترین شرکت های سرمایه گذاری در سازمان تامین اجتماعی است که در بخش تولید، تجارت و صنعت فعالیت می کند که حاصل این سرمایه گذاری خدمات خوبی است که به بیمه شده ها ارائه می شود. در حال حاضرسازمان تامین اجتماعی دارای مراکز خدمات خوبی است تا بتواند خدمات رایگان دهد.

سازمان از هرینه های اضافی بکاهد

وی درادامه درباره دلایل پوشش های پایین بیمه ای از سوی سازمان تامین اجتماعی گفت :علت پوشش کم بیمه ای به دلیل بدهی دولت و مهمانان ناخوانده ای است که سرباراین سازمان می شوند ، اگر از نظر حاکمیتی برای سازمان تامین اجتماعی مسئولیت های دیگری ایجاد نکنند و تحت فشارش نگذارند این سازمان می تواند خدمات بهتری ارائه دهد.

مشاور کانون شورای های اسلامی کار استان تهران بر این نکته نیزتاکید کرد که مدیریت سازمان نیز باید با مدیریت و برنامه ریزی از هزینه های پرت و اضافی بکاهد.

وی افزود: سازمان تامین اجتماعی تا قبل از مدیریت فعلی معمولا از سوی افرادی خارج از سازمان که آشنایی کمتری با صندوق داشتند و معمولا افرادی سیاسی بودند مدیریت می شد اما یکی از کارهای خوبی که دولت یازدهم انجام داد این بود که مدیریت سازمان را از بدنه سازمان انتخاب کرد تا هم این حوزه اشراف داشته باشد و هم هدفی چون خدمت به بیمه گذاران نداشته باشد.

سیما رادمنش - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها