پیام دکتر سرافراز به مناسبت روز «مهندسی»

افق روشن رسانه ملی در حوزه فنی است

رئیس سازمان صدا و سیما گفت: نقطه اوج سریال «کیمیا» ماجرای دوران جنگ و خرمشهر بود.
کد خبر: ۸۸۴۱۰۴
نقطه اوج سریال «کیمیا»، ماجرای دوران جنگ بود

به گزارش جام جم آنلاین، محمد سرافراز در مراسم تقدیر از عوامل سریال «کیمیا» در سالن همایش های صدا و سیما افزود: اگر سریالی طولانی، داستانی قوی هم داشته باشد می تواند موفق باشد.

وی با تشکر از عوامل تهیه و بازیگران سریال «کیمیا» گفت: فیلمنامه قوی، یکی از دغدغه های ما در رسانه ملی است.

رئیس رسانه ملی، فیلمنامه و داستان قوی همچنین مضمون و جهت گیری درست در سریال را مانند دو بال یک پرنده توصیف کرد و افزود: ممکن است کاری داستان قوی داشته باشد اما در انتها مخاطب را به مسئله پوچ برساند و او را دچار یاس کند و یا او را وادار به تحرک و نشاط کند و جهت گیری از این لحاظ حائز اهمیت است.

سرافراز گفت: مردم نیاز دارند که سبک زندگی و اجتماعی خوب را در یک سریال خوب ببینند و اینها با پردازش و آموزش صحیح و شخصیت پردازی درست در سریال می تواند نمایش داده شود.

فیلمنامه‌های گروهی لازمه سریال‌های بلند

رئیس رسانه ملی گفت: در کارهای بلند باید فیلمنامه به شکل گروهی نوشته شود.

سرافراز افزود: هر نویسنده خلاقیتی دارد اما کار گروهی می تواند سبب شود که کار قوام پیدا کند و تلاش ما بر این است که از این پس کارهایمان را با گروه فیلمنامه نویسی پیش ببریم.

رئیس سازمان صدا و سیما با بیان اینکه نقطه اوج سریال کیمیا طبق مصاحبه مردم و صاحبنظران به تصویر کشیدن ماجرای خرمشهر و دوران جنگ بود گفت: این اتفاق هم برای افرادی که در آن دوره رزمنده بودند و هم برای نسل جوان، جذاب بود.

سرافراز افزود: مخاطبان این سریال گسترده بودند و خود آن نشان داد که ما می توانیم موضوعی مانند گفتمان انقلاب را به روش غیرمستقیم و از طریق سریال روایت کنیم.

وی با بیان اینکه نکته دیگر این سریال محوری بودن نقش زن بود گفت: در این سریال نقش محوری، نقشی بود که دختر، همسر و مادر بود البته برخی از مادر بزرگ ها از کیمیا ناراحت بودند خصوصا از جدایی اولش؛ این هم نشان می دهد ارتباط مردم با این سریال برقرار شد و مخاطبان از یک جایی از سریال خوششان می آید و از جاهایی هم بدشان می آید.

رئیس رسانه ملی افزود: البته فکر می کنم جا دارد برای اثربخشی این سریال، کاری صورت بگیرد چون نظرسنجی های زیادی انجام دادیم.

سرافراز گفت: شفیعی تهیه کننده سریال، یک نگرانی اول کار داشت که سریال درکدام شبکه و چه ساعتی پخش می شود و خوشبختانه کیمیا سبب شد که در آن ساعت و در شبکه دو تثبیت شود.

وی افزود: برای فهمیدن اثرسنجی و تاثیراتی که این سریال درلایه های اجتماعی می گذارد باید نظرسنجی صورت بگیرد.

سرافراز گفت: از افرادی که در آن دوره و این دوره کمک کردند که سریال کیمیا شکل بگیرد تشکر می کنم.

معاون سیمای رسانه ملی ساخت سریال «کیمیا» را جسارت دانست

معاون سیمای رسانه ملی نیز در این مراسم ابراز امیدواری کرد: تا با تامین مالی صدا و سیما، کارهایی مشابه سریال «کیمیا» ساخته شود.

علی اصغر پورمحمدی ضمن تشکر از همدلی و همکاری عوامل ساخت سریال «کیمیا» گفت: سریال «کیمیا» نمایی از دوران قبل از انقلاب، دوران انقلاب و دفاع مقدس است.

معاون سیمای رسانه ملی همچنین ساخت سریال «کیمیا» را جسارت دانست و افزود: این سریال همچنین حضور مردم، نقش آزادگان و نموداری از حجاب، ارزش‌های دینی و ملی و به خصوص دوران دفاع مقدس را با جلوه‌های ویژه به تصویر کشیده است.

وی با اشاره به اینکه درام هسته مرکزی اصلی و مهم برنامه های نمایشی است ادامه داد: سریال «کیمیا» با درامی که داشت توانست سریالی موفق باشد.

سریال «کیمیا» با انتقادهایی نیز همراه بود

معاون سیمای رسانه ملی گفت: در این مراسم همه بسیار درباره نقاط قوت سریال سخن گفتیم اما این سریال انتقادهایی هم داشته است.

پورمحمدی با اشاره به اینکه سریال ها باید درام و قصه داشته باشد و شعاری نباشد افزود: این مسئله را مخاطبان هم خوب می دانند که داستان های سریال ها اگر درام نداشته باشد، ضعیف است و بر این نقش محوری همواره تاکید شده است و ما می بینیم سریال‌هایی موفق است که داستان پردازی و فیلمنامه قوی داشته باشد.

وی به نقاط ضعف این سریال اشاره کرد و گفت: این سریال انتقادهایی هم داشته است که به عنوان نمونه، خوب و عمیق به مسئله جنگ و دفاع مقدس پرداخته نشده بود، به نقش مسجد و روحانیت در پیروزی انقلاب اسلامی اشاره نشده بود و اینکه جنگ و انقلاب را تنها به ماجرای چند خانواده تقلیل داده بود.

محمدپور افزود: انتقاد شده است که پژوهش ها و تحلیل های عمیقی برای پردازش وجود نداشته و همچنین به نقش تکاوران انقلاب اسلامی و ارتش و همچنین شهدا کم پرداخته شده است.

معاون سیمای رسانه ملی با اشاره به برخی انتقادها درخصوص گریم بازیگر نقش «کیمیا» در میانسالی گفت: خیلی ها انتقاد کرده اند که خانم مهراوه شریفی نیا در میانسالی تنها با یک عینک گریم شده است و اگر قرار بود ایشان زیر بار این گریم سنگین نرود، شخص دیگری آن را باید بازی می کرد.

پورمحمدی افزود: سریال «کیمیا» البته با حمایت های مادی و معنوی آقای سرافراز همچنین معاونت وقت آقای دارابی، از کارهای موفق تلویزیون بوده و مسئله و حاشیه هم نداشته است و این همدلی و همکاری جای قدردانی دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها