مثل رودخانه خروشان است. گاهی سرکش می‌شود و گاهی رام و آرام. شاید بیش از هر چیزی بتواند همدمی باشد برای روزهای توفانی؛ روزهایی که یک توفان سهمگین در وجودمان سر برآورده و خود را به در و دیوار فکر و قلبمان می‌کوبد طغیان کند. این فکرها پس از این که یک بار آلبوم را گوش می‌دهم، به ذهنم می‌آید و حس رودخانه بودن و خروشیدن و رام شدنی را که در من به وجود آورده، دوست دارم. مثل همیشه یک بار آلبوم را بدون نگاه به جلد (کاور) آن گوش دادم چون معتقدم این نخستین مواجهه هر قدر با اطلاعات کمتری درباره اثر همراه باشد، بیشتر به ما کمک می‌کند تا ذهنمان را آزاد کنیم و با پیش زمینه‌های کمتری با موسیقی به پرواز درآییم.
کد خبر: ۸۸۴۰۸۰

حالا کاور آلبوم «رام»، تازه‌ترین اثر منتشر شده از پیمان یزدانیان و حسام اینانلو را که نگاه می‌کنم، با عبارت یزدانیان روبه‌رو می‌شوم:

رود خروشان بود

رام شد

آرام شد و به دریا پیوست

«رام» چهار بخش دارد که بخش اول شامل مونولوگ یزدانیان، یعنی بداهه‌نوازی پیانوست و سه بخش بعدی به دونوازی پیانو با کمانچه و کمانچه آلتو با نوازندگی اینانلو اختصاص دارد.

این دو نوازنده بیش از سه سال است با یکدیگر بداهه‌نوازی را تجربه می‌کنند؛ بداهه نوازی‌هایی که گفت‌وگوی دو ساز بخوبی در آنها مشهود است. گویی دو رودخانه از دو بستر متفاوت به هم گره خورده و هم مسیر شده‌اند، حالا مسیرشان را کنار هم طی می‌کنند. بارها به هم می‌غرند و بر هم می‌تازند، هر بار یکی سرکشی می‌کند و دیگری آرام‌اش می‌کند. ویژگی اصلی این موسیقی را می‌توان انتزاعی بودن آن دانست.

کمانچه و پیانو هر یک به تنهایی در ذهن ما سازهای آشنایی هستند که ممکن است بارها صدایشان به گوشمان خورده باشد، اما آنها پیش از این، یک همنشینی دو نفره بدون حضور دیگر سازها و از همه مهم‌تر بدون حضور خواننده را ـ که این روزها به یکی از مهم‌ترین ارکان یک اجرای موسیقی برای مردم بدل شده است ـ ترتیب نداده بودند. برای بداهه‌نوازی روی صحنه نیامده بودند تا بدون هیچ آهنگسازی از پیش انجام شده‌ای، نت‌ها را در بستر یک رود جاری درگیر یکدیگر کنند.

بداهه‌نوازی این دو هنرمند به شما اجازه می‌دهد که فارغ از حرف و شعر و کلام، چشم‌هایتان را ببندید و براساس ذهنیات خود با آن روبه‌رو شوید. شاید شما در «رام» رودخانه پیدا نکنید. شاید با آسمان یا زمین روبه‌رو شوید و میان درختان سرسبز پرواز کنید. شاید هم شما را به کویر ببرد. بیش از یک ماه از انتشار «رام» می‌گذرد و هنوز در فهرست آلبوم‌های پرفروش است؛ اجرایی که آبان سال گذشته نشر موسیقی هرمس به مدیریت رامین صدیقی آن را در تالار وحدت برگزار کرد و امسال هم در قالب یک آلبوم روانه بازار موسیقی شده است.

زینب مرتضایی‌فرد

فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها