جنوب شرق اروپا مقصد این هفته ماست. بیایید راهی کشوری شویم که بزرگ‌ترین صادرکننده اسانس گل رز است.
کد خبر: ۸۸۴۰۵۸

بلغارستان با شهرهای زیبای خود میزبان ما خواهد بود. موقعیت جغرافیایی این کشور و قرار گرفتن آن در تقاطع شرق و غرب موجب شده تا بلغارستان به خانه بسیاری از تمدن‌ها تبدیل شود. از لحاظ تاریخی، در گذشته منطقه امروزی بلغارستان در قلمرو تراکیه‌ای‌ها قرار داشت (تراکیه با ترکیه متفاوت است. تراکیه به قسمت شمالی یونان باستان گفته می‌شود که البته بخشی از ترکیه کنونی هم در آن قرار دارد) و بعدا یونانی‌ها و رومی‌ها بر این منطقه چیره شدند. از این رو که عناصر اصلی فرهنگ سنتی بلغارستان از میراث تراکیه‌ای، اسلاوی و بلغار تشکیل شده‌ و نفوذ فرهنگی یونانی، رومی، عثمانی، ایرانی و سلتی نیز در فرهنگ این کشور دیده می‌شود.

همین پیشینه تاریخی موجب شده تا این کشور اروپایی از آثار تاریخی شگرفی بهره‌مند شود، اما این مسائل باعث نشده که مناظر طبیعی چشمنواز این کشور و بخصوص سواحل دریا و استراحتگاه‌های زمستانی آن از دید توریست‌ها مخفی بماند و حتی در برخی از منابع جهانگردی گفته شده که این جاذبه‌های طبیعی، بیشتر از نقاط دیگر شهرت جهانی یافته‌اند.

همه اینها باعث می‌شود که بگوییم گرچه اقتصاد بلغارستان بر پایه کشاورزی بنا شده، اما گردشگری نیز برای خود جایگاهی را در این حوزه دست و پا کرده است. سال 2014 نزدیک به 10 میلیون نفر از بلغارستان دیدن کردند که گردشگران یونانی، رومانیایی، ترکی و روسی حدود 50 درصد این جمعیت را تشکیل می‌دادند. گردشگری 15 درصد از تولید ناخالص ملی این کشور را به خود اختصاص داده و 150 هزار شغل را ایجاد کرده است. حال باید دید کشوری که 9 اثر ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو دارد، از چه اوصافی برخوردار است. برای این کار، راهی شهرهای مختلف بلغارستان خواهیم شد.

صوفیه بزرگ‌ترین شهر بلغارستان و یکی از قدیمی‌ترین پایتخت‌های اروپاست. قدمت این شهر که دوازدهمین شهر بزرگ در اتحادیه اروپاست به سده هشت میلادی برمی‌گردد. موزه ملی باستانی، بزرگ‌ترین موزه بلغارستان در صوفیه قرار دارد. اولین بار، حدود 30 سال پیش، آثار تاریخی متعلق به تاریخ 1300 ساله این کشور به نمایش عموم گذاشته شد. در حال حاضر چیزی حدود 650 هزار شیء مربوط به باستان‌شناسی، هنری، مردم‌نگاری و موارد دیگر در این موزه نگهداری می‌شود که تنها 10 درصد از آنها به طور دائم به نمایش گذاشته می‌شوند.

در فاصله 170 کیلومتری صوفیه، صومعه سنت ایوان قرار دارد. این مکان، بزرگ‌ترین و معروف‌ترین صومعه ارتدوکس اروپای شرقی است که در کوه‌های جنوب غربی ریلا واقع شده است. این صومعه در قرن دهم بنا شده و به عنوان یکی از آثار فرهنگی، تاریخی و معماری مهم بلغارستان شناخته می‌شود. صومعه سنت ایوان به یکی از جاذبه‌های توریستی کلیدی هم برای بلغارستان و هم جنوب اروپا تبدیل شده به گونه ای که تنها سال 2008، حدود یک میلیون نفر از آن بازدید کردند. تصویر این بنا روی اسکناس‌های بلغاری هم نقش بسته است.

وارنا پس از صوفیه و پلوودیو سومین شهر بزرگ بلغارستان است. این شهر با 350 هزار نفر جمعیت بر کرانه دریای سیاه در نزدیکی دریاچه وارنا واقع شده و بندر مهمی در بخش شرقی بلغارستان به شمار می‌رود. وارنا که در سال‌های 1949 تا 1956 به نام استالین نامیده می‌شد، در 470 کیلومتری شمال شرقی صوفیه قرار دارد.

منطقه گلدن سندز یکی از مناطق ساحلی مهم این شهر است که از نظر اقتصاد گردشگری، نقش بسیار مهمی برای مردم منطقه و مردم کشور بلغارستان دارد. اهالی این منطقه از انواع و اقسام شگردها برای کسب درآمد بهره می‌برند. اجاره دادن سایه‌‌بان و تخت در حاشیه ساحل و همین طور اجاره دادن خودرو، موتورسیکلت، دوچرخه و اسب‌های کوتاه قد ازجمله این شگردهاست. در بازارچه‌های اطراف این منطقه ساحلی، انواع و اقسام حیوانات (نظیر طوطی، میمون، تمساح و مارهای کوچک و بزرگ) موجود است تا گردشگران در ازای پرداخت مبلغی آنها را در اختیار بگیرند و عکس یادگاری بیندازند.

چطور برویم؟

سفر توریستی به بلغارستان به علت وجود سواحل زیبا، بویژه وارنا، طرفداران زیادی دارد. ایرانیان مشتاق نیز در این راه کم نیستند و البته تورهای گردشگری هم قیمت‌های معقولی را برای این سفر پیشنهاد می‌کنند. مثلا قیمت یک سفر نوروزی به صوفیه و بلگراد (پایتخت صربستان) حدود شش میلیون تومان است. یادتان باشد که برای سفر به این کشور نیاز به اخذ ویزای شینگن دارید و اگر می‌خواهید مستقل و بدون تور سفر کنید؛ باید راهی سفارتخانه در یوسف‌آباد شوید.

نرگس انصاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها