نگاهی به 4 تحول در فناوری واقعیت مجازی که انتظار داریم سال 2016 راهی بازار شوند

فناوری‌های نوین مجازی در راهند

نتایج بررسی‌های کارشناسان حوزه فناوری دیجیتال نشان می‌دهد سال 2016، سالی پیشرو و پرچمدار در شکوفایی واقعیت مجازی است. فناوری‌های مرتبط با واقعیت مجازی در چند سال گذشته رشد فوق‌العاده‌ای داشته است و به نظر می‌رسد امسال سالی مهم برای این صنعت باشد. برای اولین بار، علاقه‌مندان دنیای دیجیتال خواهند توانست امسال هدست‌هایی بخرند که با آن تصاویر واقعیت مجازی را سه‌بعدی، همه جانبه و متناوب ببینند. برای این که متوجه شوید چنین فناوری‌‌ای چقدر به بلوغ خود نزدیک شده،کافی است بدانید در نمایشگاه «بازی و واقعیت مجازی» ـ که اوایل ژانویه امسال در لاس‌وگاس برگزار شد ـ بیش از 40 شرکت تولیدات و محصولات خود را به نمایش گذاشتند. به گفته گروه تجاری برگزار‌کننده، این نمایشگاه با افزایش 77 درصدی شرکت‌های حاضر در نمایشگاه روبه‌رو شد.
کد خبر: ۸۸۳۲۱۰

بنابراین مروری خواهیم داشت بر مهم‌ترین پیشرفت‌هایی که در ماه‌های آینده رخ می‌دهد و کم‌کم در زندگی‌ ما جا باز می‌کند.

هدست‌های پرقدرت

انتظار می‌رود، نمونه‌های متعددی از هدست‌های واقعیت مجازی را تا اواخر زمستان و بهار در فروشگاه‌ها ببینیم. فیسبوک، صاحب شرکت آکولوس (Oculus) ـ اولین شرکت عرضه‌کننده‌ دوربین‌های واقعیت مجازی است مایل است محصولش را که ریفت (Rift) نام دارد، در سه ماهه اول سال جدید میلادی عرضه کند. این در حالی است که هدست اچ‌تی‌سی وایو (HTC vive) هم که به وسیله شرکت بزرگ تولید کننده تلفن‌های هوشمند اچ‌تی‌سی با همکاری شرکت والو (Valve) ـ که در زمینه بازی‌های رایانه‌ای فعال است ـ ساخته شده، برای عرضه در فصل بهار آماده خواهد بود. در عین حال، شرکت سونی در حال ساخت هدستی با نام پلی‌استیشن وی‌آر (PlayStation VR) است و آن را برای شش ماهه‌ اول سال 2016 عرضه خواهد کرد.

هنوز قیمت این هدست‌ها مشخص نشده و ممکن است علاقه‌مندان مجبور شوند برای خرید رایانه‌ای سازگار با این هدست‌ها هزینه کنند؛ زیرا بیشتر آنها به اتصال فیزیکی به یک رایانه نیاز دارند. هدست شرکت سونی هم فقط با آخرین نسخه از کنسول بازی این شرکت یعنی PlayStatio4 سازگار است. آکولوس، اوایل ژانویه نخستین خبر پیش‌فروش ریفت را نیز اعلام کرد که قیمت آن از 950 دلار (حدود سه میلیون و 270 هزار تومان) شروع می‌شود. اما شرکت اچ‌تی‌سی هنوز درباره جزئیات رایانه‌ای که برای اتصال به هدست این شرکت نیاز است، مطلبی منتشر نکرده است. با این که هنوز این هدست‌ها برای عرضه در بازار موجود نیستند، ولی کارشناسان، فروش 2/1 میلیون دلاری برای این ابزارها پیش‌بینی می‌کنند.

نسل جدید بازی‌ها

اکنون شرکت‌های بزرگ سازنده بازی و سرگرمی‌های رایانه‌ای، در حال طراحی و توسعه‌ بازی‌ها و سرگرمی‌هایی مرتبط با هدست‌های واقعیت مجازی هستند. یکی از این بازی‌ها که بظاهر ساده و ابتدایی، اما سرگرم کننده است، «شبیه‌ساز کار» نام دارد که به وسیله تیم برنامه‌نویسی اولکمی (Owlchemy) نوشته شده و برای هر سه نمونه هدست ریفت، اچ‌تی‌سی وایو و پلی‌استیشن وی‌آر در حال توسعه و به‌روزرسانی است. این بازی به زمانی در آینده تعلق دارد که تمام کارها با ربات‌ها انجام می‌شود و از شما می‌خواهد شغلی مثل کار در دفتر یا سرآشپز بودن را امتحان کنید و امور مربوط به آن را انجام دهید. شرکت اوبیسافت اینترتِینمِنت (‌Ubisoft Entertainment) ـ که یکی از شرکت‌های مشهور در زمینه تولید بازی‌های رایانه‌ای است و قطاری از بازی‌های مشهور و خاطره انگیز را در فهرست تولیدات خود دارد‌ـ ‌ در حال آماده سازی بازی ایگل فلایت (Eagle Flight به معنی پرواز عقاب‌) برای این عینک‌های واقعیت مجازی است که امسال عرضه می‌شود. در این بازی شما مشغول پرواز در پاریس و حومه آن خواهید شد، آن هم در نقش یک عقاب!

اما همه بازی‌هایی که برای این عینک‌ها ساخته می‌شوند، جدید نیست. نسخه مربوط به ویندوز 10 بازی مشهور ماین‌کرفت (Minecraft) -که یک بازی سبک استراتژی با گرافیکی بسیار ساده، اما با جذابیت و طرفداران بسیار است ـ‌ در بهار برای عینک‌های واقعیت مجازی ریفت و همچنین مدل سامسونگی آن یعنی Samsung Gear VR عرضه خواهد شد. این عینک واقعیت مجازی ساخت شرکت سامسونگ ـ که آکولوس آن را توسعه داده ـ برای کار کردن می‌تواند بدون نیاز به رایانه و با استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند سامسونگ به عنوان پردازشگر، تصاویر واقعیت مجازی را برای شما بازسازی کند.

دوربین‌هایی با ویژگی‌های بهتر

واقعیت مجازی فقط به هدست‌ها و بازی‌های گرافیکی خلاصه نمی‌شود. شماری از شرکت‌ها در حال توسعه‌ برنامه‌هایی هستند که در محیط واقعی کار می‌کنند و به لایو اکشن (Live Action ) معروفند. این هدست‌ها، همزمان عناصری مجازی را به محیط واقعی اضافه می‌کنند. البته در این حالت گزینه‌های زیادی برای پردازش سناریو وجود ندارد؛ اما بعضی شرکت‌ها با دوربین‌های ویژه، برای کمک به این عرصه وارد شده‌اند. مانند شرکت نوکیا با دوربین کاملا کروی خود که از تمام جهات فیلم می‌گیرد و 60 هزار دلار (حدود 207 میلیون تومان) قیمت دارد. انتظار می‌رود این دوربین تا آغاز بهار عرضه شود. همچنین شرکت لیترو (Lytro) ـ که پیش از این با عرضه‌ دوربینی به عرصه فناوری پا گذاشت که ویژگی خاص تنظیم وضوح در نقاط مختلف عکس، آن هم بعد از عکاسی داشت ـ وارد این میدان شده است. هر چند آن‌طور که انتظار می‌رفت این دوربین موفق نشد؛ اما پروژه جدید شرکت که دوربینی کروی و کاملا حرفه‌ای به اندازه‌ یک توپ والیبال است عرضه خواهد شد، آن هم در زمانی مشابه با دوربین شرکت نوکیا.

فراتر از یک اتاق

هر چند بسیاری از عملکرد‌های دوربین‌های واقعیت مجازی بر اتاق نشیمن تمرکز دارند، اما پروژه‌هایی برای گسترش آنها در حال انجام است. از جمله یک استارت‌آپ در حومه شهر یوتا که به منظور بازگشایی مرکزی تفریحی و سرگرمی برای واقعیت مجازی با فضایی بسیار بزرگ قبل از پایان سال جاری میلادی تلاش می‌کند. در این پروژه، شرکت‌کنندگان با عینک‌های واقعیت مجازی و دیگر ابزار و ادواتی که به آن نیاز دارند، در گروه‌های شش تا هشت نفره در اتاقی با ابعاد 20 × 20 متر با دیوارهایی واقعی و پیچ در پیچ قرار می‌گیرند. در این اتاق‌ها، همزمان پدید‌ه‌هایی مانند باران با پخش قطرات واقعی آب یا گرمای آتش با حرارت شبیه‌سازی شده و همزمان تصاویر واقعیت مجازی از طریق هدست برای شرکت‌کننده‌ها پخش می‌شود.

اکنون این طرح با یک نسخه آزمایشی در لیندون از توابع یوتا در حال پیگیری است. در آن بازدیدکنندگان با مبلغی حدود ده دلار (حدود 35هزار تومان) به مدت هفت دقیقه‌، دنیای واقعیت مجازی را در ابعادی بزرگ‌تر و بسیار هیجان‌انگیز تجربه خواهند کرد. در پروژه اصلی که تا اواخر تابستان راه‌اندازی می‌شود، مبلغ ورودی برای یک تجربه هیجان‌انگیز 20 دقیقه‌ای به 34 دلار (حدود 117 هزار تومان) افزایش خواهد یافت. بعضی از شهربازی‌های قدیمی‌تر هم برای استفاده از فناوری واقعیت افزوده دست به کار شده‌اند. مقامات پارک تفریحی و شهربازی شهر اونتاریو در نظر دارند برای افزایش هیجان بازدیدکنندگان، اجازه‌ استفاده از عینک‌های واقعیت مجازی را هنگام سوار شدن بر یکی از قطارهای وحشت آن پارک صادر کنند؛ البته با هزینه‌ای بیشتر.

منبع: Technology Review

امین جمشیدی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها