یک فوق تخصص گوارش و کبد، سیروز کبدی را عامل اصلی آسیت عنوان کرد و گفت: برای درمان این عارضه باید علت اصلی بیماری را برطرف کرد.
کد خبر: ۸۸۲۸۷۹
«آسیت» چیست؟

دکتر فرزاد جاسمی زرگانی گفت‌: «آسیت» به معنای جمع شدن مایع اضافی در شکم و ورم شکم است که دلایل مختلفی از جمله سیروز کبدی و سرطان‌های گوارشی دارد.

وی افزود: همچنین تجمع مایع در شکم به شکل پیشرفته ورم اندام‌ها می‌تواند به دنبال ابتلا به بیماری نارسایی قلبی ایجاد شود. زمانی که نارسایی قلبی به مرحله بسیار شدید می‌رسد، ورم پاها از مچ به ساق و از ساق به ران و در نهایت به شکم گسترش می‌یابد.

این فوق تخصص گوارش و کبد مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز اظهار کرد: در بیماری‌های کلیه، دفع شدید پروتئین از کلیه‌ها نیز عامل دیگری برای ایجاد بیماری «آسیت» به شمار می‌رود اما عامل اصلی ایجاد آسیت، سیروز کبدی است.

جاسمی زرگانی با بیان این‌که انواع سرطان‌های داخل شکم مانند سرطان معده، کبد و سرطان روده بزرگ از علل دیگر ایجاد «آسیت» در افراد است، افزود: البته این بیماری‌ها شیوع کمتری نسبت به سیروز کبدی دارند.

وی گفت: درمان اولیه عارضه «آسیت» با محدودیت سدیم در غذا از طریق کاهش مصرف نمک آغاز می‌شود. کاهش مصرف مایعات و استفاده از داروهای ادرارآور نیز از دیگر راه‌های کنترل این بیماری است البته داروهای مدر دارای عوارضی هستند که می‌تواند موجب آزار بیمار شود و از طرفی در برخی موارد، بیماری با این داروها به خوبی کنترل نمی‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار کرد: کشیدن مایع «آسیت» به تناوب در هر دو هفته یا هر ماه نیز برای درمان آسیت مفید است. اگر چه این روش برای بیمار اندکی سخت است و نیاز به بستری شدن موقت دارد، ولی گاهی تنها راه درمان محسوب می‌شود. در کل چنانچه بتوان علت اصلی آسیت را مثلا با پیوند کبد برای درمان سیروز برطرف کرد، آسیت به کلی درمان خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها