دبیر اجرایی کنفرانس ملی ایمنی غذا با اشاره به ارتباط تغذیه و خواب گفت: مصرف پیتزا یا ماکارانی همراه با سس گوجه‌فرنگی سبب اختلال خواب می‌شود.
کد خبر: ۸۸۲۲۷۷
بخور و نخورهای هنگام خواب
به گزارش جام جم سرا ، مسعود ترابی گودرزی در مورد ارتباط تغذیه و خواب اظهار داشت: امروزه اکثر افراد می‌دانند که نوشیدن قهوه در ساعت 4 عصر یا خوردن بیش از حد دسرهای شیرین باعث بیداری طولانی می‌شود اما احتمالاً اطلاع ندارند که خوردن بعضی از غذاها که از اتفاق بخشی از رژیم غذایی سالم هستند می‌توانند روی خواب شبانه تأثیر منفی بر جای گذارند.

وی در مورد اینکه جهت خواب آرام هنگام شب چه غذاهایی نباید بخوریم، بیان داشت: سبزیجاتی همچون کلم بروکلی و گل کلم هر چند که سرشار از مواد شیمیایی گیاهی، ویتامین‌ها و املاحی هستند که نقش آنها در فرآیند سم‌زدایی از بدن و حتی جلوگیری از سرطان اثبات شده به دلیل اینکه سرشار از فیبر نامحلول هستند هضم کندی داشته و اگر در ساعت‌های منتهی به خواب مقدار زیادی از آنها مصرف شود بدن مجبور است که برای هضم آنها فعالیت کند.

دبیر اجرایی کنفرانس ملی ایمنی غذا گفت: مصرف انواع کلم هنگام خواب مانع از خواب طبیعی و مطلوب شده البته باید توجه داشت که این مسئله به این مفهوم نیست که نباید از کلم‌ها استفاده کرد بلکه مسئله اینجاست که نباید ساعت‌های قبل از خواب شب کلم خورد.

ترابی گودرزی افزود: سس گوجه‌فرنگی سرشار از ویتامین C، آهن، لکوپن است و از آنجایی که این سس اسیدی بوده و این خصوصیت آن می‌تواند به سوزش سر معده و سوءهاضمه در طول شب منجر شود بنابراین برای جلوگیری از اختلالات خواب در ساعت‌های منتهی به خواب پیتزا یا ماکارانی همراه با سس گوجه‌فرنگی نباید مصرف شود.

وی تأکید کرد: در صورتی که قصد مصرف پیتزای ماکارانی با سس گوجه‌فرنگی را دارید حداقل باید سه ساعت زودتر از اینکه به رختخواب بروید از آنها استفاده کنید تا بتوانید خواب راحتی در شب داشته باشید.

مدیر داروخانه‌های بیمارستانی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه شکلات تلخ سرشار از آنتی‌اکسیدان است و مزیت‌های زیادی برای سلامت انسان دارد تصریح کرد: اگر یک یا دو تکه شکلات تلخ بعد از شام مصرف شود کافئین موجود در آن مانع از خواب راحت شده بنابراین بهتر است از مصرف این ماده غذایی نیز پرهیز شود.

ترابی گودرزی اضافه کرد: استفاده از گوشت قرمز و پنیرهای کهنه در ساعت‌های منتهی به خواب شبانه نیز مانع از خواب مطلوب و راحت می‌شود. در حالی که گوشت قرمز حاوی پروتئین است و می‌توان انواع بدون چربی آن را هم انتخاب کرد اما هنوز هم نمی‌شود چرب بودن آن را انکار کرد. همین چربی گوشت قرمز یکی از عواملی بوده که هضم آن را سخت می‌کند و مصرف آن خواب شبانه را مختل می‌سازد.

دبیر اجرایی کنفرانس ملی ایمنی غذا بیان داشت: غذاهای تند و ادویه‌دار متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد، به کاهش وزن کمک می‌کند ولی با این حال مصرف آن هنگام شب خواب را آشفته می‌سازد. در واقع غذاهای تند باعث افزایش درجه حرارت مرکزی بدن شده و تأثیر منفی بر روی خواب شبانه می‌گذارد.
منبع : فارس
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها