درباره افزایش روند روبه رشد قاچاق میوه، بارها مسئولان بخش خصوصی و دست‌اندرکاران واردات و صادرات قانونی میوه به مسئولان هشدار داده‌اند اما ظاهرا این هشدارها که از سوی فعالان صنفی به مسئولان ارشد داده شده است، هیچ تاثیری در تغییر روند موجود نداشته و به نوعی آنها گفته‌های بخش خصوصی را جدی نگرفته‌اند.
کد خبر: ۸۸۲۱۸۹
تذکرات بخش‌خصوصی را جدی نمی‌گیرند

درحالی که همه می‌دانیم در شرایط فعلی اقتصاد کشورمان که درآمدهای نفتی به دلیل کاهش قیمت نفت کم شده است، هزینه کردن ارز برای واردات میوه و کالاهایی از این دست، غیراصولی است و باید با استفاده از راهکارهای علمی و عملی مانع از افزایش آن شد.

بنابراین اگر واقعا این‌بار با توجه به انتشار اخبار بسیار نگران‌کننده ورود میوه‌های رنگارنگ خارجی به بازار، تصمیم بر این است که یک‌بار برای همیشه ریشه قاچاق میوه خشکانده شود؛ لازم است سیاستگذاران کلان این امر نکات زیر را مدنظر داشته باشند، چون در صورت افزایش روند قاچاق میوه نه تنها دولت به حقوق قانونی خود نمی‌رسد بلکه سلامت کل جامعه و آینده اقتصادی تولیدکنندگان محصولات کشاورزی کشورمان نیز به مخاطره خواهد افتاد.

1. اولین نکته برای جلوگیری از قاچاق میوه‌ این است که مسئولان از بخش خصوصی به‌عنوان بازوهای توانمند خود استفاده کرده و به اظهارنظرهای کارشناسی این بخش توجه داشته باشند. چون فعالان صنفی بدون تردید از طریق ارتباطات گسترده‌ای که طی سال‌های طولانی با تولید و مصرف دارند، امکان رصد کردن بازار و کنترل آن را خواهند داشت به صورتی که این توانمندی در نحوه سیاستگذاری‌های کلان مسئولان نیز می‌تواند سازنده بوده و آنها را به سمت تصمیم‌گیری‌های عملی و اجرایی در این زمینه سوق دهد.

2. جمع‌آوری آمار و اطلاعات دقیق مربوط به تولید و نیازهای مصرفی بازار به صورتی که با استفاده از این منابع اطلاعاتی برای جلوگیری از کمبود و حضور سودجویان در بازار سیاستگذاری کرد، ضروری است. چون هربار که تشکل‌ها از کمبود میوه خبردادند، شاهد توزیع گسترده محصولات قاچاق در آن زمینه بوده‌ایم.

3. با توجه به کارشکنی برخی از کشورهای جنوبی حاشیه خلیج فارس نسبت به واردات محصولات کشاورزی از ایران لازم است دولت با استفاده از ارتباطات گسترده و لابی‌های سیاسی خود در زمینه ایجاد بازارهای جدید برای محصولات کشاورزی کشورمان اقدام کرده و مانع از فساد محصولات در انبارها به دلیل نبود بازار فروش شود.

سید رضا نورانی - رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها