گاهی متخصصان گوارش معمولا با بیمارانی سر و کار دارند که پرسش هایشان تکراری و البته جزو شایع‌ترین‌ها ست که دو نمونه از آنها را این هفته بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.
کد خبر: ۸۸۲۱۸۶
ردیابی درست بیماری گوارشی

آیا سوزش و سنگینی سردل و اضطراب و حتی درد قفسه سینه ربطی به دستگاه گوارش و معده دارد؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت اضطراب و دلهره می‌تواند باعث ایجاد برخی اختلالات گوارشی شود. شایع‌ترین بیماری گوارشی در جامعه مشکلی است به اسم کولیت یا روده تحریک‌پذیر که در خانم‌ها شایع‌تر است. این افراد به خاطر درد شکم، نفخ، صدای شکم، جمع شدن گاز و اختلالات اجابت مزاج سال‌ها از این دکتر به آن دکتر می‌روند. نتایج مطالعات نشان داده بیشتر از 50 درصد افرادی که روده تحریک‌پذیر دارند از مشکلات معده رنج می‌برند؛ یعنی معده این افراد درد می‌کند و ممکن است سوزش معده نیز داشته باشند. در عین حال اضطراب و دلهره در برخی از بیماری‌ها دخالت دارد. در مورد این افراد، آندوسکوپی کاملا طبیعی است و گیرنده‌های مغزی و روده آنها بسیار حساس هستند. در اصطلاح ما می‌گوییم روده، یک مغز کوچک است. به عنوان مثال خیلی از افراد وقتی می‌خواهند امتحان بدهند اسهال و دل درد می‌گیرند. این مسأله نقش اضطراب را در تغییر کار دستگاه گوارش نشان می‌دهد .

آیا کم شدن بزاق دهان، با مشکلات گوارشی رابطه‌ای دارد؟

بد نیست بدانید کاهش بزاقی می‌تواند باقیمانده‌های مواد غذایی را تحت تاثیر قرار دهد. این شرایط می‌تواند باعث پوسیدگی دندان‌ها و عفونت دندانی شود. در موارد شدیدتر، دهان خشک مانع جویدن مواد غذایی خواهد شد. بسیاری از محققان و پزشکان متوجه شده‌اند خشکی دهان، خشکی چشم و خشکی پوست به همراه دارد. همچنین این بیماری باعث خشکی واژن در زنان می‌شود که مقاربت در بیمار را با درد و سوزش زیادی همراه می‌کند. ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند دیابت، افزایش قند خون، پارکینسون و سندرم شوگرن ـ که علامت بارز آن خشکی دهان و چشم است ـ موجب دفع بیش از حد آب بدن و تشدید خشکی دهان بیمار می‌شود. البته خشکی دهان به‌ویژه در سن بالا ناشی از اختلال کارکرد در غدد بزاقی است؛ هر چند بالا رفتن سن به خودی خود نمی‌تواند علت مهمی برای خشک شدن دهان باشد‌. اغلب افراد مسن به علت درمان‌های پزشکی و مصرف انواع داروها دچار خشکی دهان می‌شوند. از طرفی بیمارانی که دچار خشکی دهان می‌شوند، اغلب از راه دهان نفس می‌کشند که این مسأله خشکی پوست در آنها را افزایش می‌دهد و بهتر است این افراد در محیطی که رطوبت هوا در آنجا بیشتر است قرار بگیرند، زیرا وجود رطوبت، مانع تشدید این عارضه می‌شود. در این میان اگر خشکی دهان به دلیل تجویز داروی فشار خون باشد با مراجعه به پزشک و تغییر در مقدار دارو و جایگزین کردن دارو با داروی دیگر می‌توان مشکل را حل کرد.

دکتر ناصر ابراهیمی دریانی

فوق‌تخصص بیماری‌های گوارش و کبد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها