اسم ملیله کاغذی که می‌آید اکثر ما به یاد همان ملیله‌های ریز و استوانه‌ای شکل می‌افتیم که به همراه منجوق روی بلوز و دامن و روسری می‌دوختند و طرح‌هایی براق و چشمگیر می‌آفریدند.
کد خبر: ۸۸۱۱۷۲

بار اول که کلمه ملیله کاغذی را شنیدم ناخودآگاه همان منجوق دوزی و ملیله دوزی‌های قدیم در ذهنم تداعی شد، اما با نگاه به اثری که به این نام خوانده شده بود متوجه شدم که تفاوت این دو هنر با یکدیگر از زمین تا آسمان است. وجه تسمیه ملیله کاغذی به هنر ملیله کاری که جزو صنایع‌دستی زنجان است برمی‌گردد و تقریباً کاری شبیه به آن هنر، منتها از جنس کاغذهای رنگارنگ است. کاغذرنگی‌ها به صورت نوارهایی باریک بریده می‌شوند و آن روبان‌های رنگی با پیچ و تاب دادن و رقص هنری، به نقش آفرینی می‌پردازند.

برای انجام این هنر، می‌توانید نوارها را به صورت آماده از خرازی تهیه کنید یا این‌که کاغذ رنگی‌ها را با استفاده از خط کش یا کاتر به اندازه 3 میلی‌متر برش دهید. به یک شابلون مخصوص ملیله کاغذی احتیاج دارید تا بتوانید دایره‌ها را در اندازه‌های مناسب که در همان شابلون معرفی شده، درآورید. همچنین یک قلم مخصوص ملیله کاغذی که نوارهای باریک رنگی را دور آن می‌پیچید و به شکل دایره، اشک، چشم و سایر اشکال مناسب ملیله کاغذی درمی‌آورید. سپس آنها را با اندک چسب رقیق به نحوی باسلیقه به صفحه می‌چسبانید که ردی از چسب باقی نماند. شرح کامل هنر ملیله کاغذی بیش از آن است که تنها در یک صفحه بگنجد و ما در اینجا تنها می‌توانیم شما را با این هنر آشنا کنیم. اما به شما قول می‌دهیم با اندکی تحقیق و چندمرتبه درست کردن این سری آثار هنری، براحتی به هنر ملیله کاغذی تسلط می‌یابید و آن را جزو یکی از مهارت‌های زیبای خانگی‌تان قرارمی‌دهید. در اینجا چند طرح به شما معرفی می‌کنیم تا به کمک آنها بتوانید بهتر ایده بگیرید:

پرنده‌ای بهاری: هنوز چندهفته‌ای تا آمدن عید و بهار باقی مانده، اما بد نیست منزلتان را از همین الان برای خوشامدگویی به این فصل زیبا و رنگارنگ آماده کنید. منظره آسمان آبی، ابر و رنگین کمان را بر روی بوم یا کاغذ نقاشی کنید.

سپس به سراغ پرنده بروید. این طرح نسبتا پیچیده است، ابتدا نقاشی آن را روی کاغذ نقاشی کنید. تک تک بخش‌ها را با رنگ مخصوص به خود با نوار کاغذی درست کنید. در این پرنده رنگ‌های آبی، سرمه ای، سفید، قرمز و نارنجی به کاررفته و چشم سیاه و براق آن سفید است. گل‌های پنج‌پر هم به‌صورت پنج دایره صورتی و دایره‌ای کوچک‌تر از رنگ زرد درست کنید.

برگ‌ها را هم از دو رنگ سبز تیره و روشن و غنچه‌های ریز را هم درنهایت ظرافت درست کنید. با آماده کردن این کاردستی، منزلتان برای آمدن بهار و سال نو آماده می‌شود.

پسربچه: اگر صبر و حوصله دارید و مایل هستید علاقه‌تان را به فرزندتان نشان بدهید، به فکر درست کردن طرح این پسربچه باشید. خطوط دور تصویر را بکشید و صورت و دست را با ظرافت نقاشی کنید.

سپس با نوارهای رنگی به سراغ کلاه، لباس‌ها و گل در دست پسرک بروید. کلاه را که درست کردید روبان رویش را هم قرار دهید و پاپیونش را هم گره بزنید!

در پایان یک گل زیبا در دست پسرک قرار دهید و گنجشکی کوچک و ظریف را در آن بالا به خواندن وادارید تا لطافت این منظره را به اوج برسانید. بچه‌ها عاشق این طرح خواهند شد.

کارت پستال: همین الان دست به کار درست کردن چند کارت پستال ملیله کاغذی شوید تا بتوانید آنها را در روزهای عید به اقوام هدیه بدهید و دل تک تکشان را شاد کنید.

برای درست کردن این طرح ابتدا شکل اولی دسته گل را بکشید، سپس گل‌ها و برگ‌های ظریف و رنگارنگ درست کنید و هریک را در جایگاه خود بچسبانید. این نوع کارت پستال سه بعدی به نظر می‌رسد و همه را شیفته خود خواهد کرد.

جغد: تصویر یک جغد عروسکی در هر حالت زیباست و به همین دلیل بد نیست در عالم ملیله کاغذی هم دستی بر آن داشته باشیم. طرح دور آن را بر روی کاغذ بکشید و با نوارکاغذی دور تا دور آن شکل بدهید. سپس داخل آن را با اشکال ریز و درشت ملیله کاغذی پر کنید. از رنگ‌های نزدیک به هم استفاده کنید تا کار زیباتر شود. در پایان، طرح دو چشم را با استفاده از کاغذ رنگی درست کنید و در جایگاه خود بچسبانید. حواس این جغد زیرک و ناقلا به همه جا جمع است.

کوزه: اگر یک کوزه سفالین دارید و در فکر زیباتر کردنش هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما ملیله کاغذی را امتحان کنید. طرحی مناسب کوزه را انتخاب کنید، برطبق آن ملیله‌ها را درست کنید و روی کوزه بچسبانید. به این ترتیب یک کوزه ساده به شاهکاری هنری و غیرقابل مقایسه با سایر اشیاء تزئینی تبدیل خواهد شد.

ابر و رنگین کمان: این طرح را می‌توانید بر روی دیوار اتاق خواب پیاده کنید. طرحی بسیار زیبا و چشمنواز است و درست کردنش چندان دشوار نیست.

ابتدا طرح اولی را بکشید. سپس ابرها را چند لایه درست کنید و بچسبانید. رنگین‌کمان را در چند ردیف مانند تصویر درست کنید و آنها را مانند نمونه به قطرات باران وصل کنید. با درست کردن این بر روی دیوار اتاق، همواره بخشی از طبیعت را مهمان آن منطقه می‌کنید.

گیره کاغذ: هرچیز ساده را می‌توانید با کمی‌ ذوق و سلیقه به اثری هنری و قابل افتخار تبدیل کنید. یک گیره کوچک فلزی بسادگی به ابزاری چشمگیر تبدیل می‌شود اگر حاضر باشید ساعتی را برای آن وقت و حوصله بگذارید. پروانه‌های دورنگ این تصویر نمونه‌ای از امکان زیباسازی همین گیره‌ها هستند.

کلاه: یک شیء تزئینی فوق‌العاده جالب برای قشنگ کردن گوشه‌ای از اتاق شما. ابتدا طرح کلاه را با مقوا و یک نصفه توپ پلاستیکی یا چیزی مشابه درست کنید. سپس با نوارهای باریک کاغذی طرح‌های گرد و اشکی شکل درست کنید و با آنها کلاه را بپوشانید. گردها را روی قسمت منحنی کلاه قراردهید و اشکی‌ها را روی لبه آن. در پایان یک گل مصنوعی یا گل ملیله کاغذی درشت روی لبه بچسبانید تا زیبایی کار مضاعف شود.

گوشواره: یک جفت گوشواره بدل قدیمی‌که دیگر برایتان خیلی تکراری شده را بردارید و قسمت فلزی‌اش را جدا کنید تا در اینجا از آن استفاده کنید.

می‌توانید مانند این طرح با ملیله کاغذی پر طاووس درست کنید و به صورت گوشواره بیاویزید یا طرح گل، پروانه یا هرچیز دیگر را بسازید و به‌عنوان گوشواره، گردنبند، النگو، تل‌سر، جاکلیدی و هر ابزار دیگر که دوست دارید استفاده کنید و از داشتنش لذت ببرید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها