دبیرکل یوفا چرا به ایران سفر کرد؟

جنگ انتخابات فیفا در تهران

علی کفاشیان رای خود را که شیخ‌سلمان بحرینی است، برای ریاست فیفا مشخص کرده با این حال سفر امروز اینفانتینو، دبیرکل ایتالیایی ـ سوئیسی یوفا به تهران ممکن است روی نظر او یا نظر رئیس بحرینی AFC درباره فوتبال ایران تاثیر بگذارد.
کد خبر: ۸۸۰۶۹۴

به گزارش جام‌جم، با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) تحرکات نامزدهای ریاست تاثیرگذارترین مرجع بین‌المللی دنیا ـ به تعبیر کوفی عنان دبیرکل پیشین سازمان ملل ـ علنی دنبال می‌شود. در این رابطه پس از آن‌که در هفته‌های گذشته شیخ‌سلمان رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا(AFC) خود را به قاره سیاه نزدیک کرد، حالا جدی‌ترین رقیب او یعنی اینفانتینو ایتالیایی ـ سوئیسی و دبیرکل یوفا نیز روی منطقه آسیا یعنی قلمرو مجازی سلمان فوکوس کرده است تا بلکه بتواند در این قاره هم آرایی برای خود دست و پا کند.

این مرد ایتالیایی متولد سوئیس به همین منظور قرار است، امروز وارد تهران شود. یک سفر تبلیغاتی و با هدف جلب رأی علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال ایران که شاید بتوان این سفر را در جهت منافع فوتبال کشور تغییر مسیر داد که البته بعید به نظر می‌رسد زیرا از یک سو علی کفاشیان در روزهای گذشته بصراحت اعلام کرد رأی او شیخ سلمان بحرینی است، کسی که از بدو برعهده گرفتن ریاست AFC به نوعی متحد کفاشیان محسوب می‌شود و فدراسیون‌نشینان معتقدند 12 کرسی که فوتبال ایران در کمیته‌های مختلف AFC به‌دست آورده، حاصل همین اتحاد است. در نتیجه عمده‌ترین مباحثی که در جلسه دو طرف از جانب دبیرکل یوفا مطرح خواهد شد به طور منطقی در جهت گسستن این اتحاد خواهد بود.

یوفا؛ ابزاری برای برد ـ برد

یقینا در شرایطی که ما در قاره آسیا حداقل به لحاظ ذهنی همواره تصور پایمال شدن حقوق فوتبال خود را به‌خاطر روابط خاص کشورهای عرب‌زبان حاشیه خلیج فارس داریم، غیرمنطقی است که کفاشیان با دیدن دست راست میشل پلاتینی منقلب شده و رای خود را تغییر دهد. زیرا به لحاظ جغرافیایی، فوتبال ما هیچ‌گونه ارتباطی با یوفا ندارد و حداکثر ارتباطمان می‌تواند برگزاری بازی‌های دوستانه ملی یا جذب مربیان اروپایی باشد که آن هم از طریق تقویت دیپلماسی و ارتباط‌گیری با فدراسیون‌های ملی امکان‌پذیر است بدون آن‌که بخواهیم هزینه‌ای بدهیم. بر این اساس، این امتیازها را در جلسات امروز با دبیرکل یوفا هم می‌توان گرفت و در عوض همزمان با بهانه‌جویی‌های باشگاه‌های عربستانی برای برگزاری دیدارهای لیگ قهرمانان در کشور ثالث، از حربه حضور این ایتالیایی برای چانه‌زنی با شیخ سلمان استفاده کرد تا مرد بحرینی همه‌کاره AFC اجازه گستاخی بیش از این را به باشگاه‌های عربستانی ندهد. به عبارتی این سفر می‌تواند بی آن‌که هزینه‌ای برای فوتبال ما داشته باشد به یک فرصت برد ـ برد تبدیل شود.

از علی‌آبادی تا گودرزی

البته دبیرکل یوفا احتمالا دیداری با محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان نیز خواهد داشت. دیداری که برای ناظران حرفه‌ای فوتبال تداعی‌کننده دیدار محمد بن همام رئیس وقت AFC با محمد علی‌آبادی رئیس وقت سازمان تربیت بدنی ایران به‌منظور جلب رأی ایران در انتخابات AFC بود و البته در نهایت کفاشیان تحت تاثیر چراغ سبزی که علی‌آبادی از شورای المپیک آسیا گرفت همان نظر اولیه خود را به گلدان اندخت؛ یعنی شیخ سلمان. رأیی که این بار هم بسیار بعید است به این سادگی تغییر کند حتی اگر گودرزی طور دیگری فکر کند!

دو قطبی اینفانتینو ـ سلمان

با وجود این‌که این انتخابات پنج نامزد دارد، اما از همین حالا می‌توان پیش‌بینی کرد که دو قطبی اینفانتینو ـ سلمان شکل گرفته و عملا رقابت اصلی بین این دو نفر خواهد بود. هرچند نمی‌توان از حرکت چراغ خاموش علی بن حسین نایب رئیس فیفا بسادگی عبور کرد. فرزند ملک حسین، شاه سابق اردن همین چند ماه پیش در انتخابات فیفا توانست پایه‌های حکومت سپ بلاتر را با کشاندن رای‌گیری به دور دوم و کسب 77 رای در مقابل 133 رای حسابی بلرزاند. با این حال در آن مقطع نه خبری از رقیبی آسیایی و همزبان به نام شیخ‌سلمان بود و نه دبیرکل یوفا. در آن مقطع میشل پلاتینی رئیس یوفا از بن حسین حمایت می‌کرد و امروز شرایط کاملا تغییر کرده است. بن حسین چندی پیش در واکنش به تفاهم همکاری فوتبال آسیا و آفریقا، این تفاهم را با توجه به سرپرستی عیسی حیاتو رئیس کنفدراسیون فوتبال آفریقا بر فیفا، بو دار و در جهت مهندسی انتخابات توصیف کرد و گفت: تفاهم‌نامه همکاری بین کنفدراسیون فوتبال آسیا و کنفدراسیون فوتبال آفریقا در این مقطع تلاشی آشکار برای مهندسی انتخابات و آراست. اتحادیه‌های فوتبال آفریقا فروشی نیست و منابع توسعه متعلق به اتحادیه‌های عضو کنفدراسیون فوتبال آفریقا، نباید توسط نامزدهای انتخابات ریاست فیفا و رؤسای CAF مورد سوءاستفاده سیاسی و با هدف مهندسی انتخابات فیفا قرار بگیرد.

تقسیم قاره‌ها میان نامزدها

حرف این شاهزاده اردنی خیلی هم بیراه نیست. به هر ترتیب شیخ سلمان که حمایت کشورهای زیرمجموعه خود در AFC را دارد، توانسته در هفته‌های گذشته حمایت آفریقایی‌ها را هم جلب کند.

کنفدراسیون فوتبال آفریقا در جلسه‌ای که با 54 عضو خود تشکیل داد، اعلام کرد در انتخابات ریاست فیفا به شیخ‌سلمان رای خواهد داد که نشان می‌دهد این شیخ بحرینی از شانس زیادی برای پیروز شدن در انتخابات ریاست فیفا برخوردار است. سوکیتو باتل، نایب رئیس کنفدراسیون فوتبال آفریقا گفت: تصمیم گرفته‌ایم که حمایت کامل خود را از شیخ سلمان در انتخابات ریاست فیفا اعلام کنیم.

این در حالی است که اینفانتینو رقیب او اصلاحات، دموکراسی و توسعه فوتبال را سه محور برنامه‌های تبلیغاتی خود قرار داده و از طرفی با وعده مقابله با فساد در اعطای میزبانی جام‌جهانی و همچنین افزایش شمار تیم‌های جام‌جهانی از 32 به 40 تیم می‌تواند آرای جالب توجهی کسب کند.

او که حمایت پلاتینی را پشت سر خود دارد و عنوان کرده از مشاوره‌های او همیشه بهره خواهد برد در هفته‌های گذشته علاوه بر یوفا، حمایت ‌کنفدراسیون ‌فوتبال‌ آمریکای‌جنوبی‌ را هم جلب کرده است.

اینفانتینو حمایت مردان بزرگی چون سرآلکس فرگوسن و خوزه مورینیو را هم پشت سر خود دارد، اما مشکل دبیرکل یوفا این است که امثال اینها در انتخابات فیفا حق رای ندارند، ولی کشورهای کوچکی چون جیبوتی و گوام حق رای دارند!

چه کسانی در انتخابات فیفا رای می‌دهند؟

انتخابات فیفا در حالی تحت تاثیر رسوایی گسترده مالی سران این فدراسیون، قرار است زودتر از موعد و روز هفتم اسفندماه سال جاری در زوریخ سوئیس برگزار شود که شاهزاده علی‌‌ بن حسین 39 ساله از اردن، شیخ سلمان بن ابراهیم آل‌خلیفه 49 ساله (رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا)، جانی اینفانتینو 45 ساله (دبیرکل اتحادیه فوتبال اروپا)، موسیما گابریل «توکیو» 62 ساله (تاجر اهل آفریقای جنوبی)، ژروم شامپاینه 57 ساله (عضو پیشین فیفا) پنج کاندیدایی هستند که برای تکیه بر مسند ریاست فیفا با هم رقابت خواهند کرد.

در این میان کنفدراسیون فوتبال آفریقا با 54 عضو و حق رای، بیشترین آرا را در این انتخابات دارد. همچنین اتحادیه فوتبال اروپا با 53 عضو و حق رای، کنفدراسیون فوتبال آسیا با ۴۶ رای، کنفدراسیون آمریکای شمالی و مرکزی (کونکاکاف) با ۳۵ رای، اقیانوسیه با 11 رای و آمریکای جنوبی با ده رای در مجموع 209 رای را به گلدان می‌اندازند تا رئیس فیفا را برای یک دوره چهارساله انتخاب کنند.

مهیار آذر

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها