اصرار وزیر نفت بر حذف طرح ملی کارت سوخت ادامه دارد

کارت سوخت‌ در آستانه سوخت

در حالی که طرح کارت سوخت میلیاردها تومان برای دولت هزینه داشته و سبب شفافیت اطلاعات خرید و فروش بنزین و گازوئیل در کشورمان و جلوگیری از قاچاق حجم عظیم فرآورده‌های نفتی شده، وزیر نفت همچنان اصرار دارد که با یکسان سازی قیمت بنزین دیگر نیازی به ادامه دادن این طرح نیست،هرچند در خود دولت نیز ایده وی مخالفان جدی دارد.
کد خبر: ۸۸۰۶۵۱

به گزارش جام‌جم، تاکنون حدود 20 میلیون کارت سوخت صادر شده که برای هر کدام از کارت‌ها 18 هزار تومان هزینه شده که ده هزار تومان آن توسط مشتری و 8000 تومان آن توسط دولت پرداخت ‌گردیده است. مبلغی که تاکنون تنها برای صدور کارت‌های سوخت غیر از تجهیز جایگاه‌ها پرداخت شده، 352 میلیارد و 800 میلیون تومان است که این رقم بخشی از هزینه‌های پرداختی برای این طرح است.

طرح مؤثر

مساله افزایش بی‌رویه مصرف بنزین و به تبع آن افزایش میزان واردات و کاهش بهره‌وری انرژی در کشور، همواره مهم‌ترین چالش پیش روی دولت‌ها در نظام جمهوری اسلامی ایران بوده و با وجود ارائه طرح‌ها و لوایح مختلف در فصول بودجه و تبادل نظر میان دولت و مجلس در ادوار گذشته، هنوز برنامه جامعی برای رسیدن از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب تدوین نشده است. به نظر می‌رسد تنها راه‌حل باقیمانده، استفاده از سیستم اطلاعاتی قدرتمند برای کنترل مصرف براساس کاربری خودروهاست تا علاوه بر جلوگیری از تبعات منفی اقتصادی و اجتماعی کنترل مصرف، نوعی فرهنگ‌سازی و برنامه‌ریزی مصرف را نیز بین شهروندان ایجاد کند که همین طرح کارت سوخت کنونی است.

از جمله اهداف ایجاد طرح کارت سوخت، جلوگیری از ادامه رشد بی رویه مصرف بنزین در سال‌های اخیر، هدفمندسازی یارانه سوخت، جلوگیری از ادامه قاچاق بنزین در نقاط مرزی، امکان مدیریت کلان سوخت و اعمال سیاست‌های متنوع مصرف، صرفه‌جویی و ایجاد الگوی مصرف مناسب و سوق دادن شرکت‌های خودروسازی و صاحبان خودروها به استفاده از سیستم سوخت جایگزین عنوان شده است.

موافق ادامه استفاده از کارت سوخت نیستم

در همین حال، دیروز بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت در نشست خود با اصحاب رسانه برای چندمین بار با طرح کارت سوخت مخالفت کرد و گفت: موافق ادامه استفاده از کارت سوخت بنزین نیستم و به نظرم این کار هیچ توجیهی ندارد.

وی ضمن اشاره به این‌که دولت درباره قیمت بنزین هنوز تصمیمی نگرفته و هیچ‌گونه بحثی در این باره نشده است، گفت: ادامه استفاده از کارت‌های سوخت بنزین، هزینه زیادی را به کشور
تحمیل می‌کند.

زنگنه افزود: برخی از اعضای دولت خواستار ادامه استفاده از این کارت‌ها هستند و می‌گویند که اطلاعات فراوانی از طریق آنها جمع‌آوری خواهد شد اما به نظر من این کارت‌ها کاربردی ندارد.

وی ادامه داد: در صورت استفاده از این کارت‌ها، اطلاعات مفید جدیدی جمع‌آوری نخواهد شد و فقط پول اضافی برای نگاه داشتن این سامانه و کارت‌های سوخت بنزین هزینه خواهیم کرد.

زنگنه گفت: برخی پیشنهاد کرده‌اند در صورت استفاده نکردن از کارت سوخت شخصی، هزینه‌ای اضافه از رانندگان گرفته شود که به نظر من نادرست است، زیرا سبب فساد می‌شود.

زنگنه ادامه داد: البته هنوز تصمیم نهایی اخذ نشده و پیشنهادها را به دولت ارائه کرده‌ام تا دولت نظر نهایی را اعلام کند.

وزیر نفت اضافه کرد: با هر کاری که سبب دونرخی شدن نرخ سوخت شود، مخالفم زیرا باعث بروز مشکلاتی خواهد شد. البته کارت سوخت گازوئیل همچنان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

همخوانی جایگاه‌داران با وزیر

همچنین بیژن حاج محمدرضا، رئیس اتحادیه جایگاه داران کشور در گفت‌وگو با جام‌جم اظهار کرد: طرح کارت سوخت در دولت گذشته کلید خورد و عملی شد، اما اکنون قیمت بنزین آزاد شده و دیگر جایی برای کارت سوخت باقی نمی‌گذارد، همچنین از کارت‌های سوخت نمی‌توان در جای دیگر استفاده کرد.

حاج محمدرضا گفت: مهم‌ترین مشکلی که اکنون در جایگاه‌های سوخت حاکم است، تأخیر در سوختگیری خودروهاست آن هم به این دلیل که به هر ردیف جایگاه یک کارت آزاد بیشتر تعلق نمی‌گیرد و ممکن است در یک زمان چهار خودرو به آن کارت نیاز داشته باشند.وی با اشاره به این‌که 70 درصد مصرف بنزین کشور به صورت آزاد انجام می‌شود، افزود: میزان سوخت چه کارتی باشد و چه نباشد 72 تا 75 میلیون لیتر در روز است.

رئیس اتحادیه جایگاه‌داران در پاسخ به این که هزینه‌های زیادی برای طرح کارت سوخت صورت گرفته و با وجود این موضوع باید این طرح به حاشیه برود عنوان کرد: این طرح هزینه‌های خود را پرداخت کرده است. اگر طبق سال 86 سوختگیری انجام می‌شد، مصرف روزانه بنزین کشور بالای 110 میلیون لیتر بود، اما در حال حاضر این مصرف 75 میلیون لیتر است که همین کاهش مصرف به معنای پوشش هزینه‌های اینچنینی است.

حاج محمدرضا تصریح کرد: این کارت‌ها برای این مورد توجه قرار گرفت که میزان مصرف به دست آید، نه این‌که مصرف کاهش پیدا کند. وی درباره رابطه قاچاق و کارت سوخت گفت: اکنون بنزین به صورت آزاد و تک نرخی عرضه می‌شود و در همین حال هم ممکن است قاچاق صورت بگیرد. با کمی توجه و تحقیق می‌توان دریافت امکان تغییر کاربری آنلاین کارت‌های سوخت وجود دارد و برای این کار کافی است دیتای این کارت‌ها تغییر کند و گزینه مورد استفاده آن مشخص شود.

چراغ سبز به قاچاق بنزین

در همین حال جلیل سالاری، مدیرعامل پیشین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به جام‌جم گفت: حذف سهمیه‌بندی باعث می‌شود تا در این بخش از عدالت فاصله بگیریم.

وی افزود: وزیر محترم نفت اعلام کرده با استفاده از کارت سوخت مخالف است اما پرسش اصلی اینجاست که با حذف کارت سوخت، چگونه می‌توان آمار فروش جایگاه‌ها را کنترل کرد.

سالاری اضافه کرد: هزینه‌ای که برای راه اندازی کارت سوخت به منظور کنترل کیفیت و همچنین میزان عرضه و مصرف انجام شد، نباید به این راحتی از دست برود. از سوی دیگر، برخی پیمانکاران هنوز قرارداد پشتیبانی و نگهداری از دستگاه‌های کارت سوخت را دارند و حذف کارت سوخت باید آخرین راه باشد، نه این‌که بگوییم به‌دلیل این‌که بنزین تک نرخی شده است، باید کارت سوخت حذف شود.

مدیر عامل پیشین شرکت ملی پالایش و پخش تصریح کرد: اگر سامانه کارت سوخت حذف شود، باید برای کنترل فروش به یک ناظر اکتفا کرد که این کار نیز نیازمند نیروی انسانی زیادی است و عملاً امکان پذیر نخواهد بود.

وی اظهار کرد: اکنون از طریق سامانه کارت سوخت می‌توان آمار فروش هر جایگاه را بررسی کرد و در صورت حذف این کارت‌ها، آمار فروش جایگاه‌ها در دسترس نخواهد بود و ممکن است قاچاق بنزین افزایش یابد.

سالاری گفت: در بخش کیف پول بسیاری از بانک‌ها علاقه داشتند برای این‌که نقدینگی وارد حسابشان شود، هزینه کنند اما با حذف کارت سوخت از این نفع هم صرف نظر خواهیم کرد و به نظر می‌رسد این دیدگاه باید کارشناسی شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها