جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مجددا از پیشنهاد عربستان برای اعزام نیروی زمینی به سوریه استقبال کرد، اما در عین حال گفت: آمریکا برنامه‌ای برای حضور بلندمدت تعداد زیادی از سربازان خود به‌منظور جنگ متعارف در سوریه ندارد، اما عربستان نیروهای زبده‌ای در اختیار دارد. معنای دیگر این حرف آن است که آمریکا سعی می‌کند عربستان سعودی را به سمت دخالت نظامی در سوریه تشویق کرده و خود در کنار بایستد.
کد خبر: ۸۸۰۵۶۶

از همین‌رو مقامات عربستان نیز گفته‌اند در صورتی حاضر به دخالت نظامی در سوریه هستند که زیر نظر و فرماندهی آمریکا باشند.

چند روز پیش عربستان سعودی اعلام کرد حاضر به اعزام نیروی زمینی به سوریه است. این تصمیم مورد تمسخر دیگران قرار گرفت و برخی از کشورهای متحد عربستان نیز اعلام کردند قصد اعزام نیروی زمینی به سوریه را ندارند.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در سفر به آمریکا و پس از دیدار با جان کری همتای آمریکایی خود گفت، طرح حمله نظامی به سوریه توسط ایالات متحده آمریکا مطرح شد.

وی تصریح کرد: در واقع این واشنگتن بود که در ابتدا طرح عملیات نظامی زمینی در سوریه را مطرح کرد.

وزیر خارجه عربستان یادآور شد: هرگونه عملیات نظامی زمینی در سوریه باید با رهبری آمریکا باشد؛ هر چند عربستان سعودی در این عملیات نقش اصلی را ایفا خواهد کرد.

در همین رابطه آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت، عربستان برای اعزام نیروی زمینی به سوریه دچار تردید است.

این خبرگزاری در ادامه نوشت، در حالی که سعودی‌ها می‌گویند هدف آنها مبارزه با داعش است، اما زمان مطرح کردن پیشنهاد آنها برای اعزام نیروی زمینی به سوریه، سوالاتی را درباره انگیزه‌های این کشور به‌وجود می‌آورد.

براساس این گزارش، حضور روسیه در سوریه چشم‌انداز نظامی را به شدت تغییر داده و شورشیان مورد حمایت سعودی‌ها از مناطق کلیدی در شمال این کشور بیرون رانده است.

در عین حال کارشناسان بر این باورند که هرگونه اقدام نظامی عربستان در سوریه نیازمند تائید و موافقت بین‌المللی و منطقه‌ای است.

در حال حاضر امکان ورود نیروهای سعودی از عراق به داخل خاک سوریه وجود ندارد. اردن نیز از بدو بحران سوریه، به دمشق اطمینان داده، مرزهای خود را برای ورود نیروهای نظامی بازنمی‌کند. به‌این ترتیب تنها گزینه برجامانده مرزهای شمالی سوریه است.

طی روزهای اخیر بار دیگر پناهندگان سوری به سمت مرزهای ترکیه روی آورده‌اند و این موجب می‌شود، ترکیه در وضعی نباشد که بتواند اجازه ورود ارتش عربستان از خاک خود به سوریه را بدهد.

صرف‌نظر از این سه گزینه، ریاض گزینه دیگری برای اعزام نیرو به سوریه ندارد.

انفجار دمشق

با پیشروی‌های گسترده ارتش سوریه و نیروهای مقاومت، گروه‌های تروریستی دست به اعمال انتقام‌جویانه‌ای می‌زنند تا شاید به این وسیله بتوانند جلوی پیشروی‌های بیشتر نیروهای سوری را بگیرند. روز گذشته یک بار دیگر دمشق شاهد انفجاری خونین و مرگبار بود. یک خودروی بمبگذاری شده در دمشق منفجر شد. شبکه بی.بی.سی اعلام کرد این انفجار در منطقه مساکن برزه در شمال شرق دمشق اتفاق افتاد و موجب کشته و مجروح شدن تعدادی از شهروندان شد.

بی.بی.سی به نقل از وزارت کشور سوریه تصریح کرد، این انفجار باشگاه افسران را هدف قرار داده بود.

برخی منابع گفتند بمب در یک بازار میوه‌فروشی منفجر شده است، اما منابع رسمی سوریه گفتند عامل انتحاری با خودروی خود به باشگاه حمله کرده است.

خبرهای دیروز حاکی از آن بود که در این انفجار دست‌کم ده نفر کشته و ده‌ها نفر نیز مجروح شده‌اند که اکثر آنها را نیروهای نظامی سوریه تشکیل می‌دهند.

هنوز آمارهای دقیق از این انفجار منتشر نشده است.

رزمایش ناوهای روسی در دریای خزر

دفتر مطبوعاتی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، ناوهای روسی عملیات تمرینی زیردریایی و کشف مین را در دریای سیاه و خزر آغاز کرده‌اند. به گزارش ایسنا و به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، این عملیات‌ تمرینی در چارچوب مانور نظامی نیروهای منطقه جنوب روسیه انجام می‌شود که با هدف بررسی آمادگی نیروهای روسی از روز دوشنبه در جریان است.

دفتر مطبوعاتی وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه‌ای درباره این عملیات دریایی گفت: یگان‌های نیروی دریایی به منظور تضمین عملیاتی مناسب در مناطق دریای سیاه و خزر عملیات تمرینی کشف مین و زیردریایی را آغاز کردند. در همین راستا هزاران نیروی روسی و صدها جنگنده به منظور اجرای رزمایشی بزرگ با هدف آزمودن آمادگی این نیروها مستقر شده‌اند. در این رزمایش حدود 8500 نیروی زمینی، 900 قبضه تسلیحات زمینی، 200 جنگنده و 50 ناو فعالیت خواهند داشت. این مانور درحالی برگزار می‌شود که تنش قدرت‌های جهانی برسر بحران سوریه به‌شدت بالا گرفته است و برخی از دخالت زمینی سخن می‌گویند. درهمین رابطه آنکارا نیز دیروز اعلام کرد پایگاه‌های ترکیه به روی ائتلاف مبارزه با داعش باز است .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها