تفاهمنامه همکاری بین بخش خصوصی ایران وایتالیا در حوزه صنایع غذایی و کشاورزی با حضور وزیر کشاورزی ، مواد غذایی و جنگلداری ایتالیا دراتاق بازرگانی تهران به امضاء رسید.
کد خبر: ۸۸۰۵۰۴
ایتالیا با ایران در زمینه  کشاورزی بیولوژیک همکاری می کند

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین ، مسعود خوانساری رییس اتاق بازرگانی ، صنایع ، معدن و کشاروزی تهران در مراسم امضای این تفاهم نامه گفت : ما در سال گذشته به 28 کشور اروپایی محصولات کشاورزی صادر کردیم و کشور ایتالیا از جمله کشورهایی است که در دوران تحریم با وجود تغییر دولت ها در تهران و رم خللی در ایجاد روابط دو کشور ایجاد نشد و می توان گفت بالاترین سطح تجاری را با این کشور در بین کشورهای اروپایی داشتیم .

رییس پارلمان بخش خصوصی تهران گفت: حدود 108 میلیارد دلار واردات مواد غذایی کشورهای همسایه ایران همراه با روسیه است که در صورت سرمایه گذاری مشترک با ایتالیا در بخش محصولات کشاورزی و صنایع غذایی می توان بخش زیادی از این بازار را در اختیار گرفت .

وی با اشاره به سفر رئیس جمهورمان به کشور ایتالیا با حضور بیش از 100 شرکت بخش خصوصی در اوایل بهمن ماه گفت : انتظار می رود قراردادهای امضا شده، زودتر به نتیجه برسد و عملیاتی شود.

به گفته رئیس اتاق تهران، سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی ایران 15 درصد و سهم صنایع غذایی از کل صنعت ایران 16 درصد است که در صورت سرمایه گذاری های مناسب می توان رشد قابل توجهی را در این بخش شاهد بود .

وی با تاکید بر اینکه ایتالیا می تواند شریک تجاری خوبی برای ایران باشد، گفت: امروزه روابط تجاری کشورها نباید فقط به مبادله کالا اختصاص پیدا کند،بنابراین ، تهران و رم می توانند با سرمایه گذاری درازمدت و مشترک، روابط خود را عمق بخشند.

مائوریتزیو مارتینا ، وزیر کشاورزی ایتالیا نیز در این نشست گفت :در زمینه شراکت ، ایران و ایتالیا بخصوص در بخش کشاورزی و غذایی می توانند کارهای بزرگی انجام دهند نه اینکه یک طرف گیرنده و یک طرف دهنده باشد بلکه باید پروژه هایی که می توان آنها را باهم انجام داد مورد توجه قرار گیرد.

وی بااشاره به اینکه ایتالیا می تواند در زمینه انتقال تجربه و تخصص در زمینه کشاورزی و محصولات غذایی در خدمت ایران باشد اظهار کرد :در بخش کشاورزی ایتالیا در هر هکتار 2 هزار یورو ارزش افزوده دارد که دوبرابر معدل رقمی است که در کشورهای دیگر اروپایی وجود دارد ما حتی 60 درصد بیشتر از کشاورزی فرانسه تولیدات داریم .

وزیر کشاورزی ایتالیا همچنین گفت :کشاورزی ما از نظر کشاورزی بیولوژی یکی از مهمترین ها در دنیاست و دراین زمینه ما بیش از یک میلیون و 300 هزار هکتار زمین کشاورزی به صورت بیولوژیک داریم که می توان گفت از نظر وسعت زمینها بیولوژی پنجمین کشور در دنیا هستیم.

وی افزود : در زمینه ژنتیک حیوانی و صنایع بیو تکنولوژی و ژنتیک گیاهی پژو هش های بسیاری انجام دادیم و همواره در رابطه با امکان ایجاد ارتباط بین این تکنولوژی برای بسط و گسترش کشاورزی در حال بررسی هستیم و از نظر زیست محیطی این موضوعات برای ما مهم است .

مارتینا ایتالیا را در زمینه تکنولوژی ماشین آلات و حلقه های واسط بین برداشت محصول و فراوری و پردازش آن پیشگام دانست و گفت : حفظ محصول در طول زمان و سازماندهی لجستیگی نیز از جمله تجربیاتی است که ایتالیا می تواند در این زمینه همکاری کند .

مائوریتزیو تصریح کرد: شرکت های زیادی از صنایع غذایی و کشاورزی ایتالیا، اکنون در قالب این هیات بیش از 300 نفری در ایران حضور دارند و افزایش سطح همکاری های مشترک مورد درخواست دو کشور است.

امضاء تفاهم نامه

رئیس هیات مدیره کانون انجمن های صنایع غذایی ایران نیز در این نشست گفت: بخش های دولتی زمینه روابط دوجانبه را ایجاد و بخش های خصوصی این روابط را عمیق و پایدار می کنند و این روابط دیگر با تندبادهای سیاسی دچار مشکل نمی شود.

محمدرضا مرتضوی افزود: با تلاش دولت ایران و مجموعه کشورهای 1+5 راه جدید توسعه روابط ایران با کشورهای صنعتی دنیا را دیپلمات ها باز کردند اما بهره گیری از آن به عهده بخش های اجرایی دو کشور است.

وی اضافه کرد: شرکت های ایتالیایی در دوران سخت تحریم ها هم با ما همکاری می کردند و این روابط اکنون دور از چشم همکاران شما در ایران نیست.

وی تصریح کرد: در روابط آینده میان دو کشور باید نقش بخش خصوصی بیشتر مورد توجه قرار گیرد؛ اگر توسعه ارتباطات تجاری، صنعتی و کشاورزی در چارچوب شرکت های کوچک و بزرگ بخش خصوصی باشد، این روابط پایدارتر خواهد بود تا این که فقط روابط بین دستگاه های دولتی و شرکت های بزرگ دولتی بخواهد ادامه پیدا کند.

مرتضوی افزود: کانون صنایع غذایی ایران و ایتالیا تصمیم گرفته اند با شناخت یکدیگر روابط عمیق تری بین مجموعه های مرتبط با این بخش ایجاد کنند.

در پایان دیدار که با حضور وزیر کشاورزی، مواد غذایی و جنگلداری ایتالیا برگزار شد، فدراسیون غذایی ایتالیا و کانون انجمن های صنایع غذایی ایران تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

هیات 310 نفره ایتالیایی مشتمل بر 197 شرکت فعال در زمینه های کشاورزی، حمل و نقل، نفت و گاز و عمرانی و زیربنایی، روز گذشته وارد تهران شد. سفر این هیات دو هفته پس از سفر هیات ایرانی به ایتالیا، صورت می گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها