مجموعه «قصه‌های سرزمین من» به کارگردانی روانبخش صادقی در 13 قسمت 17 دقیقه‌ای با تکنیک سه‌بعدی کامپیوتری ساخته شده است.
کد خبر: ۸۷۹۴۹۵
قصه‌های جذاب سرزمین من

به گزارش جام جم سیما،این مجموعه با اشعار سارا محمدی ‌اردهالی و با صدای رامتین گیتی‌پور به تهیه‌کنندگی «موسسه فرهنگ ملل جهان» در «مرکز پویانمایی صبا» برای گروه سنی خردسال تولید شده و در حال پخش از شبکه پویاست.

قصه‌های سرزمین من در یک دهکده در حاشیه جنگل و یک بوته‌زار در همان حوالی اتفاق می‌افتد. در هر قسمت از این برنامه یکی از قصه‌های قدیمی سرزمین ایران با گرافیک جدید به تصویر کشیده می‌شود.

کارگردان این اثر درباره ویژگی‌های اثر می‌گوید: «در این مجموعه که برای کودکان زیر پنج سال ساخته شده، داستان‌های ایرانی به صورت فانتزی ارائه شده است.

سعی کردم داستان‌ها را به صورتی مدرن بازنویسی کنم و فضایی سرگرم‌کننده به‌وجود آورم. یکی از ابزاری که برای جذاب شدن سریال برگزیده‌ام، استفاده از رنگ‌های شاد و متنوع است.»

جای سوال است که این آثار چگونه برای مخاطب خردسال در نظر گرفته شده است؟ آثار این گروه سنی معمولا بیش از پنج دقیقه نیست! بگذریم از این ضعف که این آثار زمان ثابتی ندارد و از 17 تا 20 دقیقه در نوسان است!

می‌دانیم که این گروه سنی معمولا به طراحی‌های ساده و کاراکتر انیمیشن رغبت دارند. پس چطور انتظار می‌رود با طراحی شخصیت‌هایی که حتی برای بزرگسالان هم قابل تشخیص نیست، ارتباط برقرار کنند؟ البته استفاده از پس زمینه‌های ساده و رنگ‌های شاد و با استفاده از آبرنگ موفق و جذاب است.

ریتم کند و زمان طولانی و البته دیالوگ‌هایی که اصولا برای این گروه سنی نوشته نشده، مزید بر علت است تا نتواند تکنیک متوسط و قابل قبول به کار رفته را نجات دهد.

این اثر بیش از این که تصویری باشد بر پایه دیالوگ‌ها بنا نهاده شده که اصولا در انیمیشن برای مخاطب خردسال توصیه نمی‌شود.

از هنرمندی چون روانبخش صادقی و تیم همراه انتظار می‌رود تفاوت بین فانتزی و گونه‌های دیگر را بشناسند. فانتزی بی‌قانون نیست؛ مثلا الاغ جایی آرایش می‌کند و رفتارهای انسانی دارد و گاهی الاغ است و رفتارهای کاملا حیوانی بروز می‌دهد.

این هنرمند در جایی دیگر با اشاره به وجود نکته‌های آموزشی در این داستان‌ها تاکید می‌کند: «مباحث آموزشی در داستان‌های کهن ایران حضور پررنگی دارد و مستقیم بیان می‌شود.

با توجه به مخاطب خردسال، بیشتر بر جذابیت‌های بصری تاکید کرده‌ایم تا نکات آموزشی.»

در هر حال برای این کارگردان و تیمش آرزوی موفقیت بیشتر می‌کنیم و امیدواریم موارد ذکر شده را در این گونه آثار حساس و با مخاطب خردسال بیش از پیش مورد توجه قرار دهند.

ضمیمه قاب کوچک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها