آمریکا از سناریوی جدید عربستان برای سوریه حمایت کرد

تداوم پیروزی‌های ارتش و نیروهای «مقاومت» در سوریه

پیشروی نیروهای مقاومت در سوریه و بخصوص آزادسازی دو شهرک استراتژیک «نبل» و «الزهرا» در نزدیکی حلب، تحولات این کشور را وارد مرحله‌ای تازه کرد. با شکست تروریست‌ها در این دو منطقه، توازن قوا بر هم خورد و بازپس‌گیری شهر حلب نزدیک شد. به همین دلیل حامیان آنها ازجمله آمریکا و عربستان سعودی سناریوی جدیدی را برای سوریه و نجات تروریست‌ها طراحی کرده‌اند.
کد خبر: ۸۷۹۲۰۳

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از رویترز، اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا با استقبال از اعلام آمادگی عربستان سعودی برای اعزام نیروی زمینی به سوریه گفت: افزایش حضور نیروهای دیگر کشورها، به آمریکا کمک می‌کند تا به نبرد با گروه داعش سرعت ببخشد. روز پنجشنبه گذشته احمد العسیری، سخنگوی ارتش عربستان سعودی گفته بود ریاض آماده است برای نبرد با داعش، نیروی زمینی به سوریه اعزام کند. اشتون کارتر گفته است: آمریکا منتظر خواهد بود تا هفته آینده درخصوص پیشنهاد عربستان برای اعزام نیروی زمینی به سوریه با مقام‌های اروپایی در بروکسل مذاکره کند. جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در پاسخ به سوالی درباره موضع آمریکا در این زمینه گفت: آمریکا به طور کلی از مشارکت فعال‌تر دیگر کشورهای ائتلاف برای مقابله با گروه داعش استقبال می‌کند، اما نمی‌توان پیش از بررسی جزئیات پیشنهاد عربستان برای اعزام نیرو، درباره این پیشنهاد موضع گرفت.

پیشنهاد تازه عربستان در حالی مطرح می‌شود که مذاکرات صلح بین نمایندگان دولت سوریه و مخالفان آن (ژنو 3) به دلیل فقدان پیشرفت و کارشکنی گروه‌های تروریستی تا ۲۵ فوریه متوقف شد.

عجله برای تقسیم شیرینی

از زمان آغاز بحران در سوریه، عربستان به همراه چند کشور عربی و غربی و نیز ترکیه در صف حامیان گروه‌های شورشی درآمده و با ارسال تسلیحات، سفر تروریست‌ها به سوریه را تسهیل کردند. اما اکنون پیروزی‌های جبهه مقاومت موجب شده تا مقامات ریاض و واشنگتن به فکر طرح تازه‌ای برای نجات تروریست‌ها باشند. یک مشاور نظامی وزیر دفاع عربستان اعلام کرد ارتش این کشور در حال حاضر برای اجرای رزمایش در شمال این کشور، به عنوان بخشی از عملیات آمادگی برای مبارزه با داعش در سوریه آماده می‌شود و احتمالا این رزمایش‌ها در ماه مارس (فروردین) آغاز خواهد شد.

چند روز پیش نیز روزنامه انگلیسی گاردین با استناد به منابع خود در عربستان سعودی ‌نوشت ممکن است مقامات این کشور چند هزار نفر از نیروهای مسلح ویژه خود را برای اجرای عملیات زمینی به سوریه اعزام کنند. گاردین همچنین نوشت این مساله در همکاری نزدیک با ترکیه، تحت بررسی قرار دارد. ریاض و آنکارا چند هفته قبل نهاد هماهنگی نظامی خود را تشکیل دادند.

در واکنش به این خبرهامنابع رسمی روسیه گفتند هنوز از طرح عربستان برای دخالت نظامی در سوریه مطمئن نیستند. همچنین آندره کوشکین، کارشناس سیاسی نظامی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی راشا تودی گفت موفقیت نیروی‌های دولتی سوریه با حمایت نیروی هوایی روسیه باعث شده دیگر کشور‌های منطقه برای تقسیم شیرینی عجله کنند. از سوی دیگر دیروز وزارت دفاع روسیه گفت ترکیه برای دخالت نظامی در سوریه آماده می‌شود؛ اما بلافاصله مسئولان ترک با رد این اتهامات مدعی شدند «روسیه تلاش می‌کند با این حرف‌ها بر جنایات خود در سوریه سرپوش بگذارد.»

ادامه پیشروی‌های مقاومت

روز چهارشنبه گذشته نیروهای ارتش سوریه موفق شدند محاصره چهارساله دو منطقه «نبل و الزهرا» در نزدیکی حلب را بشکنند. این پیروزی معجزه‌آسا موجب شادمانی ساکنان این دو شهر شد و مردم محلی پیروزی مقاومت را جشن گرفتند. با این حال خبرهای دیروز حاکی بود که تروریست‌ها به سمت این دو شهرک‌ خمپاره انداخته‌اند. وبگاه خبری «العهد» گزارش داد در پی این حملات چند نفر شهید و زخمی شده‌اند. از این رو گفته می‌شود قرار است هزاران نفر از رزمندگان تازه نفس از دمشق به این شهرک‌ها اعزام ‌شوند. تعداد زیادی وسیله نقلیه نیز همچنان در حال ارسال کمک‌های غذایی،‌ دارویی و تجهیزات نظامی به نبل و الزهراء هستند. همچنین روز گذشته منابع امنیتی سوریه از کنترل کامل ارتش سوریه بر شهرک عتمان در شمال شهر درعا خبر دادند. در جریان این عملیات 35 تروریست کشته شدند و سلاح‌ها و تجهیزات شان به دست ارتش سوریه افتاد.

وعده کمک 11 میلیارد دلاری

نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرد شرکت‌کنندگان در نشست موسوم به اهداکنندگان به سوریه در لندن متعهد شدند تا 11 میلیارد دلار برای کمک به سوریه جمع‌آوری کنند. در این نشست 70 کشور ازجمله ایران و نهادهای مختلف بین‌المللی شرکت داشتند. شرکت‌کنندگان در نشست لندن کمک‌رسانی به آوارگان سوری در داخل مرزهای این کشور را ضروری‌تر ارزیابی کردند؛ چرا که آنها علاوه بر بی‌خانمانی از شرایط جنگی و بمباران نیز رنج می‌برند.

دریک خبر دیگر اعلام شد بیش از 5000 نفر روز پنجشنبه از استان حلب به سوی مرزهای ترکیه گریخته‌اند. روسیه در هفته‌های گذشته حملات گسترده‌ای را به مواضع مخالفان در حلب و اطراف آن آغاز کرده و همزمان با آن نیروهای دولتی سوریه و شبه‌نظامیان حامی دمشق به شکل زمینی درحال پیشروی به سمت حلب هستند که این امر باعث تشدید درگیری‌ها در این منطقه شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها