عمان، خاورمیانه

سفر به سرزمیـن دوست

این هفته راهی کشوری عربی می‌شویم که باوجود قرار گرفتن در شرق شبه‌جزیره‌ عربستان، روابط حسنه‌ای با ایران دارد. عمان کشوری پادشاهی است که علاوه بر مرز مشترک با یمن، امارات متحده‌ عربی و عربستان سعودی، دارای مرز دریایی با ایران است. تسلط این دو کشور بر دو سوی تنگه‌ هرمز عامل مهمی در حسن همجواری آنها به شمار می‌رود. با این اوصاف، می‌توان گفت، سفر به عمان سفر به کشوری همسایه و دوست است.
کد خبر: ۸۷۷۵۹۱
سفر به سرزمیـن دوست

گردشگری در عمان طی سال‌های گذشته به شکل فزاینده‌ای با رشد همراه بوده است و انتظار می‌رود که در آینده‌ای نه‌چندان دور، صنعت توریسم به یکی از منابع اصلی درآمد این کشور تبدیل شود. طبیعت عمان یکی از متنوع‌ترین فضاهای طبیعی شناخته شده در خاورمیانه را تشکیل می‌دهد که با جاذبه‌های گردشگری مختلف خود بویژه گردشگری فرهنگی، به یکی از مقاصد محبوب گردشگران تبدیل شده است. همین عوامل باعث شده مسقط، پایتخت عمان سال 2012، به عنوان پایتخت گردشگری عرب شناخته شود. سال 2013، بیشتر گردشگران وارد شده به عمان دارای ملیت‌های هندی، انگلیسی، پاکستانی، آلمانی و آمریکایی بوده‌اند.

بهتر است فهرست گردشگری این کشور را با مناطق طبیعی آن آغاز کنیم. سواحل شن و ماسه‌ عمان سرگرمی‌های متنوعی را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کنند. گرفتن آفتاب، شنا، کایتینگ، غواصی، قایقرانی، موج‌سواری و جمع کردن صدف از‌جمله فعالیت‌هایی هستند که در این سواحل زیبا انجام می‌شوند. یکی از محبوب‌ترین سواحل عمان، ساحل کوروم است که چندین هتل مجلل به سمت آن ورودی دارند. این ساحل علاوه بر هتل‌های مختلف، با رستوران‌ها و کافه‌های دنج نیز احاطه شده است. وقتی برای قدم زدن به کوروم می‌روید، ماهیگیران محلی در حالی که صید خود را از قایق به ساحل منتقل می‌کنند شما را با پیشنهادهای اغواکننده‌ای، ترغیب به خرید ماهی تازه می‌کنند. عمان به علت وزش نسیم، یکی از مراکز مناسب برای آموزش کایتینگ است. مراکز آموزش این رشته‌ ورزشی در ساحل السوادی در 70 کیلومتری شمال مسقط، بخصوص در خلیج مصیره وجود دارند. به علت خط ساحلی طولانی عمان و آب تمیز آن، زندگی موجودات دریایی و همچنین گیاهان زیر آب از جمله ثروت‌های عمان محسوب می‌شوند. آب‌های اطراف عمان آنچنان تمیز هستند که به طور متوسط تا عمق 20 تا 30 متری زیر آب قابل رویت است. تخمگذاری لاک‌پشت‌های صد ساله و دلفین‌های شناور در مجاورت سواحل عمان، از دیگر عوامل محبوبیت نقاط ساحلی این کشور هستند.

از نقاط ساحلی عمان که بگذریم، بیابان‌های این کشور برای خود داستانی دارند! مشهورترین بیابان عمان شن‌های شرقیه نام دارد که با عنوان رمال آل وهبیه نیز شناخته می‌شوند. این منطقه که از توابع استان منطقه‌‌ شرقی است در امتداد خلیج مصیره قرار گرفته است. رمال آل وهبیه نرم‌ترین تپه‌های شنی در دنیا را دارد. اسکی روی شن، ماشین‌سواری و بازدید از اعراب بدوی و زندگی روزمره‌ آنها ازجمله فعالیت‌هایی هستند که به گردشگران پیشنهاد می‌شود.

حال نوبت جذابیت‌های معماری، تاریخی و آثاری است که حتی به فهرست میراث یونسکو راه یافته‌اند. قلعه‌ بهلاء یکی از این موارد است. این بنا یکی از قلعه‌های تاریخی شهرستان بهلاء در منطقه‌ داخلیه است که بنایی سترگ با دیواری طویل به مسافت 12 کیلومتر می‌باشد که از چهار جانب قلعه را احاطه کرده است. تاریخ بنای قلعه‌ بهلاء به هزاره‌ سوم قبل از میلاد برمی‌گردد. این قلعه در آن دوران ارتباط گسترده‌ای با بلاد بین‌النهرین و فارس داشته است.

قنات‌های عمان نیز برای خود نامی دست و پا کرده‌اند. جولای 2006 بود که کمیته‌ میراث جهانی یونسکو پنج قنات این کشور را به علت سیستم منحصر به فرد آبرسانی، نشانی از میراث فرهنگی عمان دانست و نام آنها را وارد فهرست خود کرد. این قنات‌ها بیش از 2000 سال پیش ساخته شدند و تا این زمان نیز به عنوان یکی از منابع مهم آبیاری در بسیاری از شهرستان‌ها و روستا‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چطور برویم؟

با‌وجود روابط دوستانه ایران و عمان، برای سفر به این کشور نیاز به تهیه ویزا دارید. سفارتخانه عمان در خیابان آفریقا واقع شده است. نکته مهم در رابطه با ویزا آن است که خانم‌ها به تنهایی اجازه گرفتن ویزای عمان را ندارند و حتما با یک شخص مذکر محرم مانند پدر، برادر یا همسر باید به این کشور سفر کنند. خوشبختانه تورهای گردشگری مختلفی برای عمان وجود دارد که دست شما را برای سفر به این کشور باز گذاشته‌اند.

نرگس انصاری

ضمیمه چمدان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها