زرشک از معدود گیاهانی است که در آشپزی کاربرد فراوان دارد و به دلیل خواص فراوان، مصرف آن را به همه افراد توصیه می‌کنند. زرشک دارای طبیعت سرد است.
کد خبر: ۸۷۷۲۶۴

دو نوع زرشک وجود دارد؛ یکی ریز‌تر با رنگ قرمز شفاف که بیشتر در آشپزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و نوع دیگر که کمی درشت‌تر بوده با رنگ آلبالویی که برای آبگیری مصرف می‌شود و به زرشک سیاه معروف است. هر دو نوع آن خواص یکسان دارد. زرشک ویتامین C فراوان دارد و برای پیشگیری از سرما‌خوردگی بسیار مفید است. همچنین برای درمان دردها، از‌جمله بیماری‌های آرتریت، فشار خون و صفرا نافع است. سولفات موجود در زرشک، ضد‌سرطان بوده و از بروز بیشتر سرطان‌ها جلوگیری می‌کند‌. وجود ماده‌ای به نام بربرین در زرشک باعث محافظت از قلب شده و امراض قلبی ‌را کاهش داده و اثر آنتی‌بیوتیکی دارد‌. به دلیل داشتن ‌اسید‌های آلی، تصفیه‌کننده خوبی برای خون است و چربی خون را تا حد زیادی پایین می‌آورد.

این خوراکی پرخاصیت تب را کنترل و فشار خون و ضربان قلب را تنظیم می‌کند و برای دفع سنگ کلیه بسیار مفید است. برگ‌های این گیاه هم ویتامین C دارد و جوشانده آن ملین است و یبوست را برطرف می‌کند. اسید‌های آلی موجود در زرشک، جذب آهن را آسان می‌کند. همچنین ویتامین B1 وB2 که بیشترین نیاز بدن است در زرشک به وفور یافت شده و نیاز بدن را به این مواد تامین می‌کند.

زرشک رنگ پوست را روشن می‌کند و لاغر‌کننده است‌. تازه آن بسیار خوش‌طعم و خوش‌خوراک است. چون زرشک بسیار کم کالری است به افرادی که رژیم لاغری دارند توصیه می‌شود حتما در برنامه روزانه غذایی از آن استفاده کنید. زرشک پلو با مرغ و مرصع پلو از معروف‌ترین انواع غذا‌های ایرانی است که زرشک نقش مهمی در طعم و تزئین آنها دارد.

بهترین روش نگهداری زرشک

اگر زرشک تازه تهیه کرده‌اید آن را 7 تا 10 روز در ظروف در بسته در یخچال می‌توانید نگه دارید. زرشک تازه را می‌توانید از خوشه به آرامی جدا کرده و در ظرف‌های کوچک بسته‌بندی کنید و در فریزر گذاشته و فقط چند دقیقه قبل از مصرف از انجماد در آورید و با افزودن یک قاشق غذا‌خوری زعفران آب کرده و کمی شکر و بدون سرخ کردن روی پلو بریزید و مصرف کنید. زرشک خشک را هم بهتر است برای حفظ رنگ آن در فریزر بگذارید و قبل از مصرف بشویید و با کمی گلاب یا آب معمولی خیس کرده و بعد تفت دهید و با مخلوط شکر و زعفران استفاده کنید.

سس زرشک

مواد لازم: زرشک: 5 قاشق غذا‌خوری، پودر بادام: نصف فنجان، آبلیمو: یک قاشق غذا‌خوری، نمک و فلفل قرمز: به میزان لازم و پونه یا نعنا: یک قاشق چایخوری

طرز تهیه: ابتدا زرشک را بشویید و با 3 الی 4 قاشق آب خیس کنید و چند ساعت در یخچال نگه دارید. بعد پودر بادام، نمک، فلفل، پونه و آبلیمو را هم به آن اضافه کنید و در مخلوط‌کن ریخته و آن را به صورت پوره در آورید‌. این سس برای روی مرغ، ماهی و انواع کباب مناسب بوده و بسیار مغذی است و کارشناسان تغذیه، استفاده آن را به افرادی که کمبود آهن دارند، توصیه می‌کنند؛ چون هم خونساز است و هم جذب آهن را آسان می‌کند.

کو‌کوی دو رنگ

مواد لازم: سیب‌زمینی: 3 عدد متوسط، پیاز: یک عدد، زرشک: 5 قاشق غذا‌خوری، نمک و زرد‌چوبه و روغن: به میزان لازم، تخم‌مرغ: 7عدد، گردوی خرد شده: 3 قاشق غذا‌خوری، سبزی کوکو: شامل تره، جعفری، گشنیز، شوید و برگ سیر تازه: 300 گرم و زعفران آب‌کرده: 2 قاشق غذا‌خوری

طرز تهیه: ابتدا سبزی را خرد کرده و کنار بگذارید‌. سیب‌زمینی را بپزید و با پیاز رنده کنید و در یک ظرف مناسب بریزید. زرشک را بشویید و همراه نمک و زرد‌چوبه و زعفران و4 عدد تخم‌مرغ به سیب‌زمینی اضافه و خوب مخلوط کنید‌. سبزی را هم در یک ظرف بریزید و با 3 عدد تخم‌مرغ و نمک و زردچوبه و زعفران و گردو خرد شده و دو قاشق زرشک شسته شده مخلوط کنید و هم بزنید. در یک ماهیتابه بزرگ روغن بریزید و آن را داغ کنید یک کاسه به قطر 15 سانتی‌متر وسط ماهیتابه قرار دهید و مایه کو‌کو سیب‌زمینی را اطراف کاسه در ماهیتابه بریزید و کمی صبر کنید تا کوکو خودش را بگیرد. به آرامی کاسه را از وسط ماهیتابه بردارید و مایه کو‌کو سبزی را وسط ماهیتابه بریزید. در ظرف را ببندید و بگذارید هر دو کوکو بسته شده و سرخ شوند. بعد آنها را منظم برش دهید و برگردانید و طرف دیگر کوکو را هم سرخ کنید و سپس در دیس چیده، اطراف آن را با زیتون، خیار‌شور و چند برش حلقه‌ای لیمو و گوجه تزئین و میل کنید.

طرز تهیه آب زرشک

آب زرشک طبیعی را به دو روش ساده در منزل تهیه کنید و از خواص بی‌شمار آن بهره‌مند شوید. 300 گرم زرشک از نوع سیاه را پاک کرده و بشویید و آن را در ظرف لعابی یا شیشه‌ای بریزید و 8 تا 10 لیوان آب روی آن بریزید و یک شبانه‌روز در جای خنک نگه دارید. بعد آن را در مخلوط‌کن بریزید و خوب بزنید تا کاملا زده شده و بعد در یک تنظیف ریخته و آن را صاف کنید‌. آنچه به دست می‌آید آب زرشک طبیعی و بدون نگه دارنده است.

روش دوم این‌که زرشک سیاه را در مقداری آب جوش بریزید و بدون این‌که آن را بجوشانید شب در یخچال قرار دهید و روز بعد آن را در مخلوط‌کن بریزید و بعد صاف کنید. دقت کنید در اثر جوشیدن، ‌خواص، رنگ طعم زرشک تغییر می‌کند و به‌هیچ‌وجه نباید جوشیده شود‌. این آب زرشک کاملا طبیعی و سالم بوده و تصفیه‌کننده خون، تنظیم‌کننده فشار خون، ضد‌چربی و اوره خون، روشن‌کننده پوست، شست‌وشوی‌دهنده کبد، درمان آفت‌های دهان و لثه و برای رفع عطش بسیار مفید است‌. دقت کنید برای تهیه آب زرشک از نوع درشت‌تر که رنگ تیره‌تر دارد و به زرشک سیاه معروف است، استفاده کنید.

آش زرشک

مواد لازم: برنج: 2 لیوان، سبزی آش: 700 گرم خرد شده، فلفل تند: چند عدد خرد شده، لپه: دوسوم لیوان، آب زرشک: 2 لیوان، نمک و زرد‌چوبه: به میزان لازم، پیاز داغ: 3 قاشق غذا‌خوری، نعنا داغ: به میزان لازم و گلپر: به میزان لازم

طرز تهیه: ابتدا برنج و لپه را از قبل بشویید و خیس کنید و 4 تا 5 لیوان آب روی آنها بریزید و بپزید. سبزی را خرد کرده و به آش اضافه کنید. پیاز را سرخ کرده و همراه نمک و زرد‌چوبه و کمی گلپر به آش افزوده و بگذارید آش پخته و تقریبا سفت شده و جا بیفتد. بعد آن را از روی حرارت بردارید و آب زرشک را در آش ریخته و در ظرف مناسبی بکشید و روی آن را با گلپر، نعنا داغ و کمی زرشک سرخ شده تزئین کنید و میل کنید. لازم به ذکر است که می‌توانید آب زرشک را هم در این آش بریزید.

کیک زرشک

مواد لازم: آرد: 1.5 ایوان، آرد ذرت: 2 قاشق غذا‌خوری، زرشک: 3 تا 4 قاشق غذا‌خوری، کره نرم شده: یک لیوان، پودر شکر: 1.5 لیوان، پودر بادام یا گردو: یک لیوان، وانیل: یک قاشق چایخوری، تخم‌مرغ: 2 عدد و شیر: نصف لیوان

طرز تهیه: ابتدا پودر شکر، کره و وانیل را در ظرفی مناسب بریزید و با همزن بزنید تا نرم و یکدست شود. بعد تخم‌مرغ‌ها را در آن بشکنید و هم زدن را ادامه دهید. سپس شیر را بریزید و هم بزنید. در نهایت آرد الک شده را همراه زرشک و پودر بادام به مواد کیک افزوده و خوب مخلوط کنید. مایه کیک را درون قالب بریزید و در فر از قبل گرم شده با حرارت 180 درجه سانتی‌گراد به مدت 45 تا 50 دقیقه قرار دهید. روی این کیک را پودر قند پاشیده و نوش جان کنید.

مربای زرشک

مواد لازم: زرشک: 1.5 لیوان، شکر: 3 لیوان و آب زرشک: نصف لیوان

طرز تهیه: زرشک را بشویید. آن را در ظرف لعابی بریزید و لا‌به‌لای آن شکر بپاشید. نصف لیوان آب زرشک را هم به آن اضافه کنید و در ظرف را ببندید و در یخچال قرار دهید و بعد از 10 الی 12 ساعت آن را روی حرارت بگذارید و مرتب هم بزنید تا ته نگیرد و کف روی آن را هم بگیرید تا مربا شفاف و خوش‌رنگ شود. بعد در شیشه بریزید و هواگیری کرده و در جای خنک نگهداری کنید. لازم است بدانید برای میوه‌های ترش، میزان شکر دو برا بر میوه است. این مربا طعم ملس دارد و کمی ترشی آن غالب است

ترشی زرشک

مواد لازم: زرشک: 1.5 لیوان، سرکه: یک لیوان، آب: نصف لیوان، شکر: 4 تا 5 قاشق، تخم گشنیز: یک قاشق چایخوری، گلپر: یک قاشق چایخوری، هل: چند عدد، فلفل قرمز: نصف قاشق چایخوری و نمک: به میزان لازم

طرز تهیه: ابتدا زرشک را بشویید وآن را خشک کنید. شکر را با نصف لیوان آب بجوشانید. سرکه و نمک را هم جدا بجوشانید و هر دو را بگذارید خنک شوند. گلپر، هل، تخم گشنیز و فلفل را پودر کنید‌. مقداری زرشک را در یک شیشه بریزید و ادویه‌ها را به آن اضافه کنید. بقیه زرشک را هم در شیشه ریخته و سرکه شیره را روی زرشک بریزید و در شیشه را ببندید و در جای خنک بگذارید. بعد از 15 الی 20 روز ترشی شما آماده می‌شود. اگر از زرشک تازه استفاده می‌کنید با خوشه بریزید. همچنین می‌توانید زرشک و آلبالو را با هم مخلوط کنید، در آن صورت هسته آلبالو را بگیرید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها