اخبار ناخوشایندی از تنیس دنیا را تحت تاثیر قرار داد

راکت‌های فـاسد

وقتی فساد در بالاترین سطح شکل می‌گیرد و جایی برای پنهان بودن پیدا نمی‌کند، به همان اندازه که وسعت دارد به همان اندازه هم سریع خبرش به دنیای بیرون درز پیدا می‌کند و دامن همه آنهایی که مدت‌ها تلاش می‌کردند آن را پنهان کنند، می‌گیرد. این همان اتفاق هولناکی است که برای تنیس رخ داده است؛ تنیسی که شاید تا همین چند روز قبل تصور نمی‌کردیم او هم به فساد و تبانی آلوده شود، اما این اتفاق رخ داده و حالا پای همه‌گیر است؛ از نوواک جوکوویچ برترین تنیسور این روزهای دنیا گرفته تا تنیسورهای ناشناخته‌ای که گفته می‌شود برای رسیدن به قهرمانی و پیروزی در برخی از بازی‌هایشان، دست به دامان رشوه و تبانی شده‌اند.
کد خبر: ۸۷۶۴۱۳

این خبر تنها چند روز پیش از آغاز اولین گرنداسلم سال 2016 در استرالیا، منتشر شد تا از همین ابتدای سال جدید میلادی بحرانی تازه به جان ورزش بیفتد. به نظر می‌رسد داستان فساد امسال ورزش از جنس تنیس باشد؛ اگرچه هنوز داستان سال قبل را که مختص فوتبال بود، نه فراموش کرده‌ایم، نه کارش به اتمام رسیده و نه اثراتش از قامت ورزش پاک شده است.

آلودگی ورزش اصیل

از قدیم تبانی بخش جدایی‌ناپذیری از ورزش بوده، اما تا سال‌ها پیش این بخش جدایی‌ناپذیر، در پایین سطوح و شاید در یک لیگ دسته سوم یا حتی پایین‌تر از آن در فوتبال یا برخی رشته‌های دیگر رخ می‌داد، اما اکنون تبانی و فساد رنگ و لعاب دیگری به خود گرفته و در سال‌های اخیر شاهد آن بوده‌ایم که حتی در بالاترین سطوح ورزش جهان نیز این اتفاق رخ می‌دهد. مانند آنچه در فیفا به وقوع پیوست و سپ بلاتر و میشل پلاتینی به عنوان شناخته‌شده‌ترین مقامات فوتبال جهــــان، بــا محـــرومیت‌های چشمگیری مواجه شدند.

با این حال برای تنیس که از آن به عنوان ورزش اصیل یاد می‌شود، شنیدن چنین خبرهایی بهت‌آور بود. اگرچه پیش از این، تنیس مورد اتهامات جسته و گریخته‌ای قرار گرفته بود، اما بعید است آن اتهامات ناچیز علت اصلی فاجعه کنونی باشد. حالا همه چیز ناگهان تغییر کرده و تنیس شهرت و اعتبار گذشته‌اش را در حال از دست رفتن می‌بیند. اخباری که از بی‌بی‌سی و شایعات نشات گرفته از نشریات زرد انگلیسی به بیرون درز کرد، مانند بمبی بود که موج انفجارش فراگیر شد و حالا به دنبال عامل اصلی این بمبگذاری می‌گردند.

تیتر اولین خبر در این رابطه آنقدر عمیق و چشمگیر بود که حتی در صورت شایعه بودن آن نیز، کنجکاوی‌مان را برانگیزد. تیتری که در عنوان خود «قهرمان رقابت‌های تنیس تک نفره و دونفره گرنداسلم‌های جهان» را مورد هدف قرار داده بود.

گزارش‌های اولیه

در همان گزارش‌های اولیه 16 بازیکن که اغلب آنها در رنکینگ جهانی بین 50 نفر اول جای گرفته بودند، توسط واحد اخلاق تنیس به خاطر بدگمانی‌هایی که طی بازی‌های یک دهه آنها وجود داشت، مورد اتهام قرار گرفتند.

نکته جالب توجه آن که بسیاری از این بازیکنان اکنون در رقابت‌های تنیس استرالیا حضور دارند. با این حال با توجه به قوانین سختگیرانه‌ای که در بریتانیا در مورد توهین و افترا به افراد وجود دارد و خبرنگاران از حمایت کمتری نسبت به همکاران خود در سایر نقاط دنیا برخوردارند، نام هیچ یک از این تنیسورها تاکنون به طور رسمی افشا نشده است. این در شرایطی است که اتحادیه تنیسورهای حرفه‌ای هرگونه تبانی در مسابقات را رد کرده، اما پذیرفته که در مورد ادعای مطرح شده تحقیقات خود را آغاز کند.

در گزارش مفصلی که برخی از این رسانه‌ها آن را منتشر کرده‌اند، به دیدار میان نیکولای داویدنکو روس که در آن زمان در رده چهارم رنکینگ تنیس دنیا قرار داشت و مارتین واسالو سال 2007 اشاره کرده‌اند؛ دیداری که آنها مدعی‌اند در آن از الگوهای شرط‌بندی برای تبانی استفاده نشده است. این دو بازیکن طبق تمام قوانین متخلف هستند، اما بی‌بی‌سی مدعی است واسالو 82 پیامکی را که از رئیس اتحادیه قماربازان ایتالیا دریافت کرده، تغییر داده است.

یک ببر بی‌دندان

کمی پیش از همین دیدار بود که واحد اخلاق تنیس شکل گرفت تا روی موارد مشکوک فساد، تحقیق کند؛ کاری که به نظر می‌رسد در همه این سال‌ها به ندرت توسط این واحد انجام شده است. در این سال‌ها مهم‌ترین کارهای این واحد تنبیه بازیکنان ناشناخته‌ای بود که انحرافات اندک و ناچیزی داشتند. بازخواست و بررسی عملکرد بازیکنان سرشنانس و بزرگ به‌ندرت توسط این واحد صورت گرفته چراکه گفته می‌شود رفتار آنها توسط مقامات بلندپایه ورزشی و دولتی پوشش داده می‌شود و از همین رو این واحد بیشتر یک ببر بی‌دندان است!

تاکنون اثر تبانی روی ورزش‌های بسیاری را شاهد بوده‌ایم که یکی از مشهورترین آنها اتفاقاتی بود که طی دو دهه گذشته در رشته کریکت رخ داد. ورزش مدت زیادی است که پاکی خود را از دست داده، اما باید پذیرفت هر یک از این اتفاقات توانسته فضای ورزش را نامطبوع‌تر کند و طعم تلخی را در ذهن هواداران بر جای بگذارد.

پس از مشاهده گرفتار شدن بسیاری از ورزش‌ها به فساد، مسئولان فدراسیون جهانی تنیس این امید را داشتند تا بتوانند ورزش خود را از این اتفاق دور نگه دارند، به همین سبب اخبار منتشر شده از سوی بی‌بی‌سی برایشان قابل قبول نبود. با این حال می‌توان به آسانی تصور کرد به چه دلیلی تنیس مورد هدف افرادی قرار گرفته که پشت پرده عامل تحریک به تبانی یا انواع فسادهای دیگر هستند. تنیس یکی از محبوب‌ترین رشته‌های ورزشی است که تقریبا در تمام دنیا برگزار می‌شود.

به گفته اتحادیه تنیسورهای حرفه‌ای دنیا، حدود 900 میلیون نفر سال گذشته از نزدیک به تماشای رقابت‌های تنیس رفته‌اند. وقتی شما به تنیس فکر می‌کنید، راجر فدرر و سرنا ویلیامز اولین کسانی هستند که به ذهنتان خطور می‌کند. تنیسورهایی که در میان مشهورترین و ثروتمندترین ورزشکاران دنیا جای گرفته‌اند. با وجود آن که هر ساله در تنیس مبالغ قابل توجهی به عنوان جایزه پرداخت می‌شود، اما ناشناخته‌ترین تنیسورها نیز می‌توانند از راه تبانی در تورنمنت‌های مختلف، چیزی حدود 100 هزار پوند را به جیب بزنند. قطعا این کار قابل بخشش نیست، اما این که یک تنیسور می‌تواند با فریبکاری تا چه اندازه پول به دست آورد، دور از ذهن نیست.

تبانی

برخلاف ورزش‌های تیمی، دست بردن در نتایج تنیس کار سختی نیست، چراکه تنها دو ورزشکار در آن دخیل هستند و مسابقات نامعتبر زیادی، در تمام دنیا برگزار می‌شود. یک تنیسور با دلایل بسیار ساده‌ای مانند مصدومیت یا چیزهای دیگر می‌تواند خود را از رقابت خارج کند و حریفش را به مرحله بعد بفرستد.

همه اینها به نظر ساده می‌آید، اما همین سادگی باعث شده تا هیچ یک از ما به تنیس نگاه بدی نداشته باشیم. شاید همین نگاه که در تمام دنیا وجود دارد، باعث شده تنیس به روزگار امروزی‌اش دچار شود. باید منتظر روزهای بعد باشیم تا ابعاد بیشتری از تبانی در تنیس مشخص شود.

منبع: Firstpot

عرفان خماند

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها