شاخص بورس درآستانه ورود به کانال 71 هزارواحدی

بیشترین مقدار شاخص بورس از ابتدای امسال ثبت شد

رونق و پویایی معاملات بازار سهام در هفته‌های اخیر از خوشبینی سرمایه‌گذاران به بهبود فضای اقتصادی کشور و صنایع گوناگون به تبع لغو تحریم‌ها حکایت می‌کند. براین اساس شاهد ورود سرمایه‌های زیادی به سمت بازار سهام هستیم که از بازگشت دوباره پول‌های پارک شده به بورس و جنب و جوش زیاد معاملات پرده برمی‌دارد.
کد خبر: ۸۷۶۳۸۲
بیشترین مقدار شاخص بورس از ابتدای امسال ثبت شد

به گزارش جام جم آنلاین ،بورس تهران که این روزها شگفتی‌ساز شده و با جهش شاخص و کانال شکنی‌های مکرر در صدر اخبار مرتبط با بازار سرمایه قرار گرفته است، امروز نیز به روند صعودی خود با قدرت و سرعت بیشتری ادامه داد.

امروز رشد 3.11 درصدی شاخص کل در نوع خود یک رکورد برای عملکرد بورس تهران از ابتدای سال محسوب شده و بیشترین مقدار شاخص را از تاریخ 19 فرودین 94 تاکنون نشان می‌دهد و همچنین بیشترین رشد شاخص از 16 فروردین امسال رقم خورد.

رونق و پویایی معاملات بازار سهام در هفته‌های اخیر از خوشبینی سرمایه‌گذاران به بهبود فضای اقتصادی کشور و صنایع گوناگون به تبع لغو تحریم‌ها حکایت می‌کند. براین اساس شاهد ورود سرمایه‌های زیادی به سمت بازار سهام هستیم که از بازگشت دوباره پول‌های پارک شده به بورس و جنب و جوش زیاد معاملات پرده برمی‌دارد.

طی چند روز اخیر در حالی صنایع خودرو و بانک درکانون توجه سرمایه‌گذاران قرار داشته‌اند که گروه‌های فلزات اساسی، کانه‌های فلزی، شیمیایی و تجهیزاتی‌ها نیز مورد اقبال سهامداران قرار گرفته‌اند. تشکیل صف‌های خرید چند صد میلیونی در برخی نمادها و به طور کلی افزایش زیاد تقاضا به رغم عرضه سنگین سهام از سوی حقوقی‌ها، مهمترین مشخصه معاملات بورس در روزهای اخیر به ویژه امروز به شمار می‌رود که این امر نگرانی‌هایی را نیز در میان کارشناسان بازار سهام پدید آورده است.

معامله‌گران سهامی با پشتوانه بنیادی قوی را خریداری کنند

برخی کارشناسان هشدار می‌دهند ورود نقدینگی زیاد به بورس در شرایط عدم مدیریت صحیح تقاضا در نهایت منجر به زیان سرمایه‌گذاران خواهد شد. به بیان دیگر در حالی که شرایط بازاراهای کالایی جهانی به ویژه گروه‌های فلزی و معدنی در شرایط نامساعدی است، قیمت نفت در کف نرخ‌های چند ساله بوده و مازاد عرضه آن دورنمای قیمتی این ماده خام را کماکان نزولی نشان می‌دهد، بسیاری از شرکت‌های بورسی زیان ده هستند و لغو تحریم‌ها نیز منجر به تاثیر آنی بر عملکرد این شرکت‌ها نخواهد شد، روند صعودی تقاضا و قیمت‌ها در برخی نمادها فاقد هرگونه توجیه اقتصادی است.

کارشناسان بازار سهام هشدار می‌دهند هجوم تقاضا در یکسری نمادها صرفا زیان سهامداران را در صورت کاهش هیجانات فعلی بازار و تشکیل صف‌های فروش بعد از صف خریدهای میلیونی در این نمادها رقم خواهد زد. بر این اساس پیشنهاد می‌کنند در شرایطی که معاملات بورس رونق گرفته و نقدینگی به این بازار وارد شده، سرمایه‌گذاران سهامی را خریداری کنند که برخی ویژگی‌های اساسی را داشته و از پشتوانه بنیادی خوبی برخوردار است.

چند ویژگی سهم خوب شامل این است که آن سهم خاص حجم معاملات و نقد شوندگی خوبی دارد، فاقد زیان انباشته بوده و سرمایه پایینی ندارد، فرمول درآمدهایش پیچیده نیست و برای عموم قابل فهم است، طرح توسعه مناسبی برای سال‌های آینده تعریف کرده، بازار فروش متنوعی (داخلی و صادراتی) دارد، وضعیت صنعت مربوطه رو به رشد است، سود با کیفیت دارد و سهم سود غیر عملیاتی از سود خالص آن پایین است، هزینه های مالی معقولی نسبت به سود عملیاتی دارد، روزهای توقف نماد در طول یک سال کم است، ضریب «پی بر ای» متعادلی دارد و غیره.

معاملات داغ بورس و فرابورس

با جهش بیش از 2 هزار واحدی شاخص، نماگر بورس تهران امروز به رقم 70 هزار و 999 واحد افزایش یافت و در آستانه ورود به کانال 71 هزار واحدی قرار گرفت. نماد شرکت‌های نفت و گاز پارسیان، صنایع پتروشیمی خلیج فارس و گروه مپنا تا سطح حداکثر 302 واحد بیشترین میزان تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند.

در همین حال به غیر از سه گروه سایر معادن، منسوجات و قند و شکر باقی صنایع بازار سهام امروز سبزپوش بودند و با افزایش شاخص همراه شدند. شاخص گروه خدمات فنی و مهندسی امروز بالاترین میزان رشد شاخص را در حدود 5 درصد تجربه کرد. برترین گروه‌های صنعت نیز که امروز بیشترین میزان حجم و ارزش معاملات را تجربه کردند شامل بانک‌ها، خودرو، صنایع شیمیایی، فلزات اساسی و فنی مهندسی بودند.

نماد بانک تجارت امروز بیشترین حجم معاملات را به میزان 176 میلیون سهم شاهد بود. پس از آن بانک صادرات با تجربه دادوستد 163 میلیون سهم در رده دوم ایستاد. پربیننده‌ترین نمادهای معاملاتی امروز بورس تهران نیز وبملت، خودرو، وبصادر، خپارس، خزامیا و تاپیکو بودند. صف خرید نماد پارس خودرو که دیروز به 34 میلیون سهم نیز رسیده بود امروز از 75 میلیون سهم عبور کرد. در نماد زامیاد نیز صف خرید این شرکت به 50 میلیون سهم افزایش یافت.

در روز جاری بیش از دو میلیارد سهم در بورس تهران دادوستد شد که ارزش معاملات آن به رقم چشمگیر 4 هزار و 603 میلیارد ریال رسید.به موازات رشد بورس، فرابورس ایران نیز امروز جهش خیره کننده ای داشت به طوری که شاخص این بازار با 18 واحد افزایش به رقم 761 واحد رسید. در پی دادوستد 390 میلیون سهم در فرابورس ارزش معاملات آن بالغ بر یک هزار و 861 میلیارد ریال شد.

منبع :اقتصاد نیوز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها