رئیس اتاق بازرگانی خراسان شمالی

سهم مالیات تجار استان باید کاهش یابد

دبیر کمیسیون صنایع و معادن:

بانک ها از صنعت کشور حمایت کنند

بانک ها می توانند با جذب سرمایه بیشتر و شرکت در پروژه های مهم صنعت کشور، هم به نتیجه بهتر برسند و هم به پیشرفت صنعت کشور کمک کنند که همراه با رشد و حمایت از تولید و اشتغالزایی خواهد شد.
کد خبر: ۸۷۶۳۴۸
بانک ها از صنعت کشور حمایت کنند

به گزارش جام جم آنلاین ، تحریم‌های اخیر چه تأثیری بر وظایف بانک‌ها و نهادهای مالی گذاشته است؟ تحریم‌ها به‌طور کلی دو تأثیر اصلی بر وظایف بانک‌ها دارند. نخست، می‌توانند در اجرای درست وظایف ذاتی بانک‌ها مانع ایجاد نمایند. از این رو بانک‌ها و نهادهای مالی باید بتوانند بر این موانع غلبه نمایند. دوم، با توجه به اینکه تحریم‌ها در درجه‌ی اول بخش صنعت و تولید را مورد هدف قرار می‌دهند، از این جهت نیز وظایف بانک‌ها و نهادهای مالی دست‌خوش تغییرات می‌شوند. عمده‌ این تغییرات با توجه به فلسفه‌ی وجودی بانک‌ها قابل تبیین است.اگر بپذیریم مهم‌ترین وظیفه‌ی یک بانک تجاری حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط است و حمایت از بنگاه‌های بزرگ و توسعه‌ی صنعتی نیز بیشتر در حوزه‌ی فعالیت بانک‌های تخصصی طبقه‌بندی می‌شود، درک جایگاه و نقش بانک‌ها در شرایط تحریم چندان دشوار نخواهد بود.

نقش مهم‌ بانک‌ها در قبال بخش صنعت

نهادهای مالی به‌طور کلی در چند حوزه می‌توانند به بخش تولید کمک کنند.به طوری که به‌روزرسانی و ارتقای تکنولوژی، حمایت از صادرات محصولات تولیدی، حمایت و کمک در بازاریابی محصولات و حمایت مالی از جمله مهم‌ترین نقش‌هایی است که از نظر تئوریک نهادهای مالی در زمینه‌ی حمایت از تولید می‌توانند بر عهده گیرند.

مهم‌ترین نقش بانک‌ها در قبال تولید و به‌طور کلی بخش صنعت، فراهم نمودن تسهیلات بانکی و همچنین در اختیار قراردادن اطلاعات برای تصمیم‌گیرهای مناسب می‌باشد البته در این بین نقش بانک‌های تجاری با بانک‌های توسعه با هم متفاوت است. نقش بسیار کلیدی و بالقوه‌ بانک‌های تجاری در حمایت از تولید و توسعه‌ صنعتی، در ارتباط میان این نوع بانک‌داری و بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط تبلور می‌یابد. این نوع بنگاه‌ها هم به تأمین مالی از راه وام گرفتن نیازمندند و هم برای مدیریت کسب‌وکار خود به اطلاعات نیاز دارند. بانک‌های تجاری در این زمینه نقش مهمی می‌توانند بر عهده گیرند.

بانک‌های توسعه‌ای نیز نقش‌های مختلف و چندگانه‌ای دارند به گونه‌ای که مجموعه‌ای از فعالیت‌ های متنوع را در حوزه‌های تبلیغات، نظارت، مراقبت و حمایت از توسعه‌ صنعتی و تولید انجام می‌دهند. مهم‌ترین نقش بانک‌های توسعه‌ای «نقش محرک در توسعه‌ اقتصادی» است. تأمین سرمایه‌ مورد نیاز برای توسعه‌ صنعتی و تولید از راه حقوق صاحبان سهام (و نه صرفاً اعطای وام و تسهیلات) یکی از مهم‌ترین وظایف این بانک‌ها تلقی می‌گردد. این سرمایه‌ها برای ایجاد تأسسیات تولیدی جدید و یا توسعه‌ تأسسیات موجود به‌کار برده می‌شود. تأمین مالی یا سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها به طور معمول یک سرمایه‌گذاری بلندمدت است و زمان زیادی می‌طلبد تا به تجاری سازی محصول و کسب سود و بازده منتهی شود.

بانک ها از صنعت کشور حمایت کنند

در همین راستا، دبیرکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص لزوم توجه ویژه به صنعت و معادن کشور گفت: با توجه به نقش مهم صنعت در اقتصاد مقاومتی، ما باید به این موضوع نگاه ویژه ای داشته باشیم و قطعا توجه به بخش صنعت و معادن کشور، یک نیاز حیاتی و اساسی برای کشور است. ضمن این که آمایش صنعتی نیز باید به شیوه درست انجام شود تا ما با شناخت دقیق از نیازهای کشور و بازارهای داخلی و خارجی به سمت بهره برداری بهینه از صنایع و معادن کشور رویم تا باعث رشد اقتصادی کشور شود.

الیاس طاهری تصریح کرد: به علاوه این که توجه به بخش صنعت، توجه به رونق تولید و چرخیدن چرخ صنعت کشور و توجه به اشتغالزایی است. بانک ها در حمایت از بخش صنعت کشور نقش مهمی دارند چرا که پشتوانه بسیارخوبی برای بقای صنعت و معادن کشور هستند. صنعت کشور از جمله بخش هایی است که نیاز به حمایت مالی و استفاده از منابع پولی را دارد.

منبع: شریان نیوز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها