جانشین فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ارتش:

آمریکا با هواپیماهای اف ۱۸ می‌خواست ملوانانش را آزاد کند

رئیس‌جمهور آمریکا در بخشی از مصاحبه خود با نشریه پولیتیکو به ماجرای ورود ملوانان آمریکایی به آبهای ایران اشاره کرد.
کد خبر: ۸۷۶۱۰۹
ماجرای ورود ملوانان آمریکایی به آبهای ایران از زبان اوباما

به گزارش جام جم آنلاین، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای با نشریه پولیتیکو درباره موضوعاتی چون انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور به اظهارنظر پرداخت. رئیس‌جمهور آمریکا در بخشی از این مصاحبه درباره برنی سندرز، نامزد حزب دموکرات در انتخابات گفت: نمی‌خواهم نقش یک مشاور سیاسی را بازی کنم زیرا مشخصا او درحال تلاش است. من می‌گویم هرچقدر در این مسیر بیشتر رو به جلو حرکت کنی بیشتر باید بر مشکلاتی غلبه کنی که رای‌دهندگان در مقابل تو قرار خواهند داد.

وی در ادامه گفت:همانطور که به یاد می‌آوری من هفته گذشته روی صندلی خود نشسته بودم و درحال نوشتن متن سخنرانی سالانه بودم و فردی وارد اتاق شد و گفت که تعدادی از ملوانان ما وارد آبهای ایران شده‌اند. این شاید مثال چشمگیری به شمار رود اما نمونه‌ای غیر معمولی از کار ما نیست.

پیش از این فرماندهی ناحیه مرکزی ارتش آمریکا در گزارش خود پیرامون ورود ملوانان آمریکایی گفته بود که قایق‌ها به خاطر یک «مشکل مکانیکی در موتور دیزلی» یکی از قایق‌ها در خلیج (فارس) متوقف شده‌اند. در بیانیه این فرماندهی آمده است «این توقف در آب‌های سرزمینی ایران رخ داده است، هرچند مشخص نیست که آیا سرنشینان از موقعیت دقیق خود آگاهی داشتند».

در بیانیه ارتش آمریکا آمده است که دو قایق جنگی ریورین، ساعت 09:23 صبح روز 12 ژانویه کویت را ترک کردند. طبق برنامه قرار بود با پهلوگیری در کنار کشتی پشتیبانی دریابانی آمریکایی موسوم به مانومی در ساعت 14:00 سوختگیری مجدد انجام دهند. اما حدود ساعت 14:10، فرماندهی نیروی دریایی گزارشی را دریافت کرد مبنی بر اینکه ملوانان از سوی ایرانی‌ها تحت بازجویی قرار گرفته‌اند. در ساعت 14:45 نیز ارتش آمریکا تمامی کانال‌های ارتباطی خود را با قایق‌ها از دست داد.

پس از آن نیز به سرعت، فرماندهی ارتش آمریکا علمیات جستجو و نجات را آغاز کردند و ناو هواپیمابر «یو.اس.اس. هری اس. ترومن» و کشتی‌های جنگی حاضر در نزدیکی این منطقه را برای این منظور به کار گرفت. نیروی دریایی آمریکا تلاش کرد تا با واحدهای عملیاتی نظامی ایران که در نزدیکی جزیره فارسی در خلیج فارس فعالیت دارند ارتباط رادیویی برقرار کرده و با واحدهای دریابانی ایرانی تماس تلفنی برقرار کنند. در ساعت 18:15 نیز کشتی جنگی یو.اس.اس. آنزیو نیرویی دریایی آمریکا پیام‌هایی را از ایرانی‌ها دریافت کرد مبنی بر اینکه ملوانان در بازداشت ایرانی‌ها بوده و «ایمن و سلامت» هستند.

منبع:تسنیم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها