عبدالله الاسیمی هر روز نگران این است که چگونه برای همسر و چهار فرزندش غذا تهیه کند. خانواده او چند ماه پیش و با شدت گرفتن حملات جنگنده‌های عربستانی مجبور شدند خانه خود را در منطقه نقم در شرق صنعا ترک کنند. آنها حالا در مدرسه‌ای اسکان یافته‌اند که افراد بی خانمان زیادی در آنجا هستند.
کد خبر: ۸۷۵۶۹۲
خطر روز افزون قحطی و گرسنگی در یمن

به گزارش جام جم آنلاین، عبدالله 45 ساله در مورد سختی‌های این روزهایش می‌گوید: مشکل بی خانمانی تا حدودی حل شده است، اما مشکل اصلی ما هنوز پابرجاست و آن دسترسی به غذا و آب سالم است. پس از ترک خانه و مغازه‌اش در نقم مجبور شده با اندک سرمایه‌ای که داشته بطری‌های آب بخرد و با فروش آن به عابران در خیابان‌های صنعا، مخارج خانواده‌اش را تامین کند.

از ماه مارس سال گذشته نیروهای عربستان حملات هوایی‌ای را علیه مناطق مختلف یمن آغاز کرده‌اند. به دنبال این جنگ، نزدیک به هزاران نفر کشته شده و بحران انسانی گسترده‌ای در این کشور به وجود آمده است. به این آمار تلخ باید بیش از 1.5 میلیون نفری را اضافه کرد که بر اثر این جنگ خانه و کاشانه خود را از دست داده‌اند و بسیاری با مشکلاتی همچون دسترسی به آب و غذای سالم دست و پنجه نرم می‌کنند.

بنا به اعلام برنامه جهانی غذا، نزدیک به 14 میلیون نفر ( بیش از نیمی از جمعیت این کشور ) از دسترسی به غذای سالم محروم شده‌اند و از این تعداد نزدیک به هفت میلیون نفر در شرایط وخیمی هستند. عابر عاطفه، سخنگوی برنامه جهانی غذا در منطقه خاورمیانه در این زمینه می‌گوید: یمن در حال حاضر دیگر تحمل ضربات بیشتر را ندارد.

از سوی دیگر ادامه درگیری‌ها باعث شده سازمان‌های کمک رسان برای فعالیت خود با مشکلات فراوانی رو به رو باشند. دسترسی به مناطق جنگ زده به دلیل تخریب پل‌ها و زیرساخت‌ها عملا غیرممکن شده است. مشکل این است که یمن حتی پیش از آغاز این جنگ نیز با فقر و سوءتغذیه شدید رو به رو بود. حالا این درگیری‌ها بر وخامت اوضاع افزوده است. بنا به گزارش‌های موجود، تا اواسط ماه نوامبر قیمت گندم در مقایسه با پیش از آغاز جنگ، 270 درصد بیشتر شده بود. در همین زمان، در آمد خانواده‌ها نیز به زیر نصف کاهش یافته است.

پیتر سالیس‌بوری، خبرنگار و تحلیلگر مرکز کتهام می‌گوید شرایط برای یمنی‌ها فوق‌العاده طاقت فرسا شده است. وی در این زمینه گفت: بخش زیادی از جمعیت یمن در فقر شدید به سر می‌برند، اما مشکل بزرگ‌تر این است که ارسال کمک‌های غذایی و بهداشتی به مردم این کشور تقریبا غیر ممکن شده است. او نیز همچون بسیاری از افراد عقیده دارد، با توجه به اینکه امیدی به پایان سریع‌تر این درگیری‌ها نیست، یمنی‌ها روز‌های سخت‌تری را پیش‌رو خواهند داشت. بنا به گزارش‌های موجود، شیوع بیماری و سوءتغذیه بین یمنی و به خصوص کودکان رشد فزاینده‌ای داشته است. به‌‌عنوان مثال در استان ابیان تعداد کودکان مبتلا به این مشکل از 136 نفر در سال 2014 به 557 نفر در سال 2015 رسیده است.

ام حسین، 55 ساله که در منطقه شمایله در صنعا زندگی می‌کند، مجبور است هر روز برای به دست آوردن آب چند ساعت در صف بماند. او مبجور است هر روز پنج کیلومتر راه رفته و پس از چند ساعت تنها یک بشکه آب برای غذا و آشامیدن تهیه کند. یاسین یحیی 25 ساله و ساکن شهر تعز نیز می‌گوید که او و خانواده‌اش نزدیک به چند ماه است تنها یک وعده غذا در روز می‌خورند. یحیی همچون بسیاری از مردم یمن نگران آینده‌ای است که با ادامه جنگ و درگیری‌ها به احتمال زیاد سخت‌تر خواهد بود.

الجزیره انگلیسی / مترجم: حسین خلیلی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها