مدیرعامل آب منطقه ای استان زنجان:

۳۶۸ حلقه چاه غیرمجاز در زنجان مسدود شد

به منظور کنترل مصرف آب های زیرزمینی

وزارت نیرو حقابه چاه ها را می خرد

مشاور وزیر نیرو با اعلام اینکه دستورالعمل میزان برداشت آب از دشت‌ها ابلاغ شد، گفت: برخی از چاه‌ها باید بسته و پُر شوند
کد خبر: ۸۷۵۵۸۵
وزارت نیرو حقابه چاه ها را می خرد

به گزارش جام جم آنلاین ،محمد حاج رسولی ها درباره آخرین اقدامات انجام شده برای کنترل مصرف ذخایر آب زیرزمینی کشور گفت: یکی از چالش‌های اصلی فعلی در بخش آب، موضوع چگونگی کنترل مصرف آب های زیرزمینی کشور است. بخش عمده ای از این مشکلات ناشی از چاه ها و اضافه برداشت است.

وی افزود : یکی از اقدامات مهمی که در حال انجام است، نصب کنتورهای کنترل کننده میزان مصرف آب در چاه ها است که بتوانیم در این بخش نظارت‌ها را تقویت کنیم. برای هر دشتی نیز برنامه ریزی خاصی انجام شده است که میزان برداشت‌ها به چه میزان باید باشد.

وی ادامه داد: به این نتیجه رسده ایم که برای کنترل مصرف آب در برخی مناطق حقابه چاه ها را خریداری کنیم.

حاج رسولی ها با تاکید بر ابلاغ دستورالعمل میزان برداشت آب دشت‌ها از سوی وزارت نیرو بیان داشت: علاوه بر این، رعایت الگوی مصرف آب در هر منطقه برای کشت‌های کشاورزی نیز برنامه ریزی شده است. برای کنترل میزان برداشت آب از چاه‌ها نیز مراحل مختلفی پیش بینی شده است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو خاطرنشان کرد: یکسری از چاه‌های احداث شده مربوط به قبل از ممنوعیت برداشت آب در بسیاری از دشت‌ها و مربوط به قبل از سال ۸۵ است. برای بعد از این سال، قانون کاملا شرایط را مشخص کرده و باید بسیاری از این چاه ها از حالت مصرف خارج شوند و کار مشخص است.

وی تاکید کرد: فعالیت چاه‌های احداث شده قبل از سال ۸۵ نیازمند این است که آیا وضعیت دشت اجازه ادامه فعالیت و برداشت آب از طریق چاه را می‌دهد یا خیر؟ کارهای مقدماتی در این بخش انجام شده است. در گام اول برای اینکه بتوان کار را آغاز کرد در بحث مجوزها وارد شدیم.

به گفته حاج رسولی‌ها، نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌ها برای کنترل میزان مصرف کاری است که ۳۰ سال بر زمین مانده و نباید انتظار داشت یکساله به سرانجام برسد. بالاخره در این بخش اشتغالی ایجاد شده و باید برای آن برنامه ریزی کرد.

منبع:مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها