فعالان بازار سرمایه در گفت و گو با جام جم آنلاین :

رشد شاخص بورس با احتیاط پیش می رود

شاخص بورس تهران که هفته گذشته به حرکت روبه رشد خود ادامه داد در آخرین روز هفته به سطح 66 هزار و 562 واحد رسید و امروز نیز با ادامه روند رو به رشد خود با 397 واحد رشد به مرز 67 هزار واحدی رسید.
کد خبر: ۸۷۵۳۰۹
رشد شاخص  بورس با احتیاط پیش می رود

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین ، شاخص بورس که از نظر بازدهی در سال گذشته بدترین سال تاریخ خود را رقم زده بود با احتساب این رشد، بازدهی آن از ابتدای سالجاری تا کنون به 6.4 درصد رسید.

بورس تهران در شرایطی روند افزایشی به خود گرفته است که بورس های جهانی، همانند بورس چین و سایر بورس های بزرگ دنیا با ریزش مواجه هستند. بورس تهران که از نیمه دی ماه سال 92 دچار رکود تاریخی شد و با افت شدید قیمت ها و زیان سهامداران مواجه شده بود، در دومین سالگرد رکود خود، تغییر مسیر داد و به دلیل انتشار اخبار خوش سیاسی، و نزدیک شدن به روز لغو تحریم ها جهش های جالبی را تجربه کرد.
ورود نقدینگی جدید به بورس و افزایش خوش بینی‌ها از بهبود وضعیت اقتصادی با گشایش‌های بین المللی و آزاد شدن دارایی‌های بلوکه شده کشور باعث شد تا بورس تهران در هفته گذشته با رکوردشکنی‌های جدید و افزایش بازدهی مواجه شود.

برخی از فعالان بورس رشد شاخص ها در بازار سرمایه را ناشی از جو روانی و هیجانی می دانند اما برخی نیز چنین رشدی راطبیعی دانسته و ناشی از انتظارات سرمایه گذاران برای بهره برداری از ظرفیت های خالی بعد از اجرایی شدن برجام ارزیابی می کنند.اما آنچه مسلم است رشد پایداربازار سرمایه زمانی اتفاق خواهد افتاد که شرایط و وضعیت اقتصادی از رکود خارج و بهبود یابد.

احمد مصطفوی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با جام جم آنلاین در رابطه با صعود شاخص بورس از هفته گذشته اظهار داشت : آنچه در بازارسرمایه اتفاق افتاده است انعکاس واقعی است و نمی توان آن را هیجانی نامید و رشد شاخص ها بیشتر ناشی از انتظارسرمایه گذاران است که امید وارند مدیریت ها وظرفیت های خالی به بهره برداری برسد و در این شرایط هر مجموعه ای که بتواند از این موقعیت بهره برداری بیشتری کند چشم انداز روشن تری پیش رو دارد .

وی با اشاره به اینکه افت شاخص بورس تا کانال 62 هزار واحد در ماههای گذشته غیر واقعی بود گفت : به هر حال ارزش ذاتی سهام بیشتر از این رقم ها بود و در حال حاضر با تبدیل انتظارات سرمایه گذاران به اقدام که باعث رشد شاخص ها شد تا مدتی این رشد ادامه خواهد داشت، اما این روند رو به رشد تا زمانی است که خبرهای اعلام شده در رابطه با قراردادها عملی شود ،به عبارتی دو وضعیت پیش روی بازار سرمایه است یکی آنکه عواملی که پیش بینی می کردند تحقق پیدا کند و دومین وضعیت برعکس شدن پیش بینی ها ست مثلا گفته شود قرار بود فلان کارخانه خودرو سازی درکشورسرمایه گذاری کند و این خبر عملی نشود .

به گفته مصطفوی همه این پیش بینی ها دریک وضعیت طبیعی است اما اگر عوامل بیرونی و غیر طبیعی خارج از مکانیزم بازار رخ دهد از جمله اتفاقات نظامی ، سیاسی یا امنیتی می تواند همه این پیش بینی ها را برهم بزند. ولی به طور طبیعی می توان گفت رشدی که در شاخص ها بوجود آمده ناشی از برآورد خوب کنش گران بازار نسبت به اتفاقی است که افتاده است و این رشد غیر طبیعی نبوده است برای آنکه سهامها ارزنده و قیمت ها مناسب است و از طرفی این سرمایه ها چه حقوقی ها و چه حقیقی ها که تا مدتی تجمع پیدا کرده بود حالا به جریان می افتد .

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت : درشرایط طبیعی رشد شاخص معمولا یکباره رخ نمی دهد آن چیزی که یکباره اتفاق می افتد و همه می گویند هیجانی است زمانیست که شاخص افت نکرده باشد اما هم اکنون براین باورم که شاخص بورس با یک احتیاط و استراحتی پیش خواهد رفت وحرکت آن یک ضرب نخواهد بود . اما اگرانتظار داشته باشیم که آن رشد نهایی دوباره بازگردد و ثبات طولانی تری داشته باشد زمانی اتفاق خواهد افتاد که شاخص به بیش از 70هزار واحد برسد.

از سوی دیگر رضا عباسی یکی از سهامداران بورسی نیز به جام جم آنلاین گفت : در حال حاضر از آنجائیکه رکود و مشکلات اقتصادی پابرجاست و اتفاق خاصی در مولفه ها ی مهم اقتصاد کشور رخ نداده است شاید بتوان گفت در بازار سرمایه ایجاد شرایط پایدار در گرو بهبود شرایط و وضعیت اقتصادی است و با رفع کامل تحریم ها اگر چه چشم انداز مثبتی پیش رو است اما تاثیر آن بر متغیرهای کلان اقتصادی و همچنین شرایط شرکت های بورسی نیازمند زمان خواهد بود تا شرکت ها بتوانند سود های واقعی خود را شناسایی کنند.

سیما رادمنش - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها