کنگره ملی 2000 شهید هنرمند در حالی با تجلیل از 30 شهید هنرمند به کار خود پایان داد که سردار نقدی در این مراسم در تعبیری استعاری از شوالیه‌های کاخ‌نشین انتقاد کرد.
کد خبر: ۸۷۵۰۵۸

به گزارش جام‌جم، پنجشنبه‌شب تالار اندیشه حوزه هنری میزبان آیین اختتامیه و اجلاسیه پایانی کنگره ملی 2000 شهید هنرمند بود که با حضور مسئولان کشوری و لشکری، چهره‌های فرهنگی و اجتماعی، هنرمندان رشته‌های مختلف و خانواده‌های معزز شهدا برگزار شد.

سردار نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفان در این کنگره بیان کرد: امیدوارم این مراسم را مجلس ترحیم نبینیم که بخواهیم عکس شهدا را بکشیم، اما برعکس‌شان عمل کنیم. ما باید با نیت درست وارد این محیط مطهر شویم و با شهدا پیمانی دوباره ببندیم. اسلام یعنی مرکب شدن برای یک یتیم تا لبخندی بر لبانش بنشیند و این هزار بار بهتر از شوالیه‌‌های کاخ‌نشین است که اشک به چشمان یتیم می‌آورند.

وی با اشاره به نام حسین فهمیده، بهنام محمدی و نادر مهدوی افزود: مبادا با قلم، شعر و دوربین صاحبان زر و زور و تزویر را نشان دهیم و به مدال و جایزه آنها دل‌خوش کنیم.

در این مراسم محمد خزاعی، دبیرکنگره به جای سخنرانی رسمی و معمول نامه‌ای را خطاب به شهدا قرائت کرد. در متن نامه خزاعی آمده بود: اگر جویای حال من شده باشید، حالم امشب لااقل خیلی خوب است. در این لحظه که این نامه را می‌خوانم از شما چه پنهان شرمسارم. شرمساریم که بعد از سال‌ها به یادتان افتاده‌ایم. اما اقرار می‌کنم هرچند دیر، اما تجربه‌ای باشکوه و بی‌نظیری بود.

وی در این نامه افزوده بود: حالا نوبت ماست. نوبت ما که اگر هنری نداریم لااقل، خاطره‌ هنر شما را در جانمان به یادگار جاری سازیم. بگذار جور دیگری بگویم؛ برای شهیدان هنرمندمان چه کرده‌ایم؟ بگذارید از سمت دیگری به خودم نهیب بزنم.

در بخش دیگری از آیین اختتامیه کنگره ملی 2000 شهید هنرمند حامد زمانی ترانه‌ای را که به سفارش کنگره آماده کرده بود، خواند و درباره آماده کردن این بخش توضیح داد: به نظر من سخن شهید آوینی مانیفست هنر متعهد انقلاب است و قدم برداشتن در وادی هنر انقلاب مستلزم زخم خوردن و طعنه خوردن است. هنرمندان این عرصه هر قدر زمین بخورند قد راست می‌کنند و مصمم‌تر می‌شوند. در ادامه از ۳۰ شهید هنرمند با حضور خانواده‌هایشان تجلیل به‌عمل آمد. سخنرانی هنرمندانی که کتاب‌هایی با موضوع شهدای هنرمند آماده کرده بودند، بخش دیگر مراسم بود. گلعلی بابایی نویسنده کتاب «قلمی به رنگ خاک»‌ یکی از این نویسندگان بود که در سخنانی بیان کرد: آرزو داشتم مسجد جوادالائمه را که در جنوب غربی تهران در محله جی واقع شده و بزرگانی چون فرج‌‌الله سلحشور، امیرحسین فردی، جعفر بیگ‌لو، شهید غنی‌پور و بهزاد بهزادپور از آن مسجد برخاسته‌اند، به تصویر بکشم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها