با افت فشار و کاهش تولید صورت می‌گیرد

پیری زودرس در‌انتظار پارس‌جنوبی

یک مقام مسئول در پژوهشگاه صنعت نفت از کشف گاز شیرین در میادین نزدیک به پارس جنوبی در خلیج فارس خبر داد.
کد خبر: ۸۷۴۶۰۰
کشف گاز  در خلیج فارس

به گزارش جام جم آنلاین ، بزرگترین طرح اکتشاف نفت و گاز ایران به وسعت بیش از ۱۳۸ هزار کیلومتر مربع از غرب خلیج فارس تا تنگه هرمز و دریای عمان توسط شرکت ملی نفت ایران و پژوهشگاه صنعت نفت تحت عنوان طرح «مروارید خلیج فارس» آغاز شده است.

بر این اساس کشف و شناسایی سنگ منشا مولد نفت، تعیین زمان زایش هیدروکروبورها و تعیین مسیرهای مهاجرت و زمان انباشته شدن نفت و گاز در نفت گیرها و شناسایی کمی و حجمی اعم از نفت و گاز از مهم ترین اهداف طرح مروارید خلیج فارس به شمار می رود.

از این رو نتایج مقدماتی اجرای این طرح اکتشافی از شناسایی یک سازند جدید گاز طبیعی در نزدیکی میدان مشترک پارس جنوبی در آب‌های خلیج فارس حکایت دارد.

محمدرضا کمالی رئیس پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت و مسئول اجرای این طرح درباره نتایج اکتشافات جدید گازی ایران در خلیج فارس، گفت : مطالعات اخیر در طرح مروارید نشان داد که در لایه‌های پایین و عمیق برخی از میادین که در مجاورت میدان بزرگ پارس جنوبی ذخایر قابل توجه گاز شیرین وجود دارد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه مطالعات لرزه نگاری برخی از میادین که در مجاورت پارس جنوبی هستند حاکی از نبود گاز در این میادین بود، تصریح کرد: با این وجود مطالعات جدید وجود ذخایر گاز شیرین در این میادین را به اثبات رسانده است.

علاوه بر این با اجرای طرح ،بانک اطلاعاتی کاملی شامل اطلاعات زمین شناسی، پترو ژئوشیمی و مهندسی نفت برای تمامی میادین نفتی و ۹۷۰ حلقه چاه حفاری بدست آمده است.

این در حالی است که اخیرا رکن‌الدین جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در گفتگو با مهر از کشف میادین و ذخایر جدید نفت خام و گاز طبیعی در ایران خبر داده و گفته است: بزودی ارقام جدید ذخایر قابل برداشت نفت و گاز کشور توسط وزیر نفت اعلام خواهد شد.

میدان گازی پارس جنوبی بزرگترین منبع گازی جهان بوده که بر روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در خلیج فارس قرار دارد و و مساحت این میدان ۹۷۰۰ کیلومتر مربع است که سهم متعلق به ایران ۳۷۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد.

ذخیره گاز این بخش از میدان ۱۴ تریلیون متر مکعب گاز به همراه ۱۸ میلیارد بشکه میعانات گازی است که حدود ۷.۵ درصد، از کل گاز دنیا و نزدیک به نیمی از ذخایر گاز کشور را شامل می‌شود.

علاوه بر این اخیرا موسسه انگلیسی برتیش پترولیوم انگلیس سال گذشته با انتشار گزارشی از ایران به عنوان بزرگترین دارنده ذخایر متعارف گاز طبیعی جهان تا پایان سال ۲۰۱۳ میلادی یاد کرده است.

بر این اساس حجم ذخایر گاز طبیعی ایران با افزایشی ۲۰۰ میلیارد متر مکعبی به ۳۳.۸ تریلیون متر مکعبی افزایش یافته است که ۲.۵ تریلیون متر مکعب بیش از ذخایر گاز روسیه بزرگترین صادرکننده گاز جهان است.

بریتیش پترولیوم در جدیدترین گزارش خود، با برآورد ذخایر نفتی ایران معادل ۱۵۷ هزار میلیون بشکه نفت، اعلام کرد: ایران ۹.۳ درصد کل ذخایر نفتی جهان و ۱۹.۴ درصد کل ذخایر نفتی خاورمیانه را در اختیار دارد و از این لحاظ در جایگاه چهارم جهان قرار دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها