شاید برای شما پیش آمده باشد که گاهی احساس سوزش شدیدی سر دل کرده‌اید که انگار در حال گرگرفتن است و حس آزاردهنده‌ای دارد.
کد خبر: ۸۷۴۲۳۷
اسیدی‌ که معده را می‌آزارد

به گزارش جام جم سرا، پزشکان این حالت را به رفلاکس معده یا برگشت اسید معده به مری اطلاق می‌کنند و بیمار سوزشی را در قفسه سینه احساس می‌کند. علائم این بیماری معمولا با مصرف دارو کنترل می‌شود، ولی مصرف برخی موادغذایی محرک می‌تواند آن را تشدید کرده و باعث شروع دوباره آن شود.

نوع پوشش و لباسی که به تن می‌کنید، چنانچه تنگ باشد روی معده فشار وارد کرده و برگشت اسید معده را به مری تسهیل می‌کند و می‌تواند باعث تشدید رفلاکس اسید معده شود؛ بنابراین بهتر است تا حد امکان از لباس‌های آزادتر استفاده کنید.

تا جایی که می‌توانید، حجم وعده‌های غذایی را کاهش دهید. خوردن بیش از حد غذا شما را مستعد برگشت اسید معده می‌کند در حالی که پخش این وعده‌های غذایی در طول روز می‌تواند مانع از بروز چنین مشکلی شود.

مبتلایانی که سیگاری هستند، باید کشیدن سیگار را ترک کنند. نیکوتین ماهیچه‌های بین معده و مری را ضعیف می‌کند و همین امر باعث برگشت اسید از معده به سمت مری می‌شود. به علاوه، تنباکو نیز حجم تولید اسید را توسط معده افزایش می‌دهد.

پزشکان توصیه می‌کنند اگر با مشکل رفلاکس معده دست به گریبانید، سعی کنید تا سه ساعت بعد از صرف غذا صاف بنشینید به طوری که غذا مسیر اصلی خود را به سمت سیستم گوارشی طی کند.

به گفته پزشکان، مبتلایان به رفلاکس معده باید از محرک‌هایی که باعث شروع این حالت می‌شود، مانند غذاهای چرب و‌‌ پرادویه، کافئین‌ و مصرف مشروبات الکلی دوری کنند.

جویدن آدامس از جمله راهکارهای ساده‌ای است که علاوه بر از بین بردن بوی نامطبوع سیر، بعد از صرف وعده غذا می‌تواند برای جلوگیری از رفلاکس معده مؤثر باشد. مطالعات نشان می‌دهد مبتلایان به بیماری برگشت اسید معده در صورتی که بعد از هر وعده غذا به مدت نیم ساعت آدامس بجوند، علائم بیماری در آنها به شدت کاهش می‌یابد. جویدن آدامس حجم بزاق دهان را افزایش می‌دهد.

از زمان‌های قدیم می‌گویند جوش شیرین برای سوزش سر دل خوب است و مطالعات دانشمندان مدرسه پزشکی هاروارد نشان می‌دهد که جوش شیرین به خنثی شدن اسید معده کمک می‌کند. محققان مخلوط نصف قاشق غذاخوری جوش شیرین با یک لیوان آب را به مبتلایان به رفلاکس توصیه می‌کنند. اما در افرادی که به طور دائم سوزش معده دارند، ممکن است مصرف جوش شیرین علائم فرد را تشدید کند به طوری که نمک زیاد موجود در آن باعث بروز عوارض جانبی مانند التهاب و حالت تهوع می‌شود.

پژوهشگران با برخی مطالعاتی که انجام داده‌اند، بر این باورند که شیرین‌بیان می‌تواند علائم سوزش سر دل را آرام کند. محتویات در معرض اسیدی شدن قرار دارند از این رو، مصرف داروهای ضد اسیدمعده راه‌حل رهایی از این حالت نیست. شیرین‌بیان دارای ویژگی‌های طبیعی درمان ناراحتی‌های معده است. علاوه بر این، مصرف مقادیر بالای جوش شیرین عوارض جانبی نیز به همراه دارد که از این میان می‌توان به فشار خون بالا اشاره کرد.

بارداری و رفلاکس اسید معده

اغلب زنان باردار به دلیل ترشح زیاد هورمون پروژسترون از رفلاکس یا سوزش سر دل رنج می‌برند. این هورمون باعث آرامش ماهیچه‌های بدن هنگام بارداری شده و با شل نگه داشتن دریچه معده، مانع از ورود اسید معده به مری می‌شود. علاوه بر این، رحم در دوران بارداری مدام در حال بزرگ شدن است و به معده فشار وارد می‌کند و باعث برگشت اسید معده به مری می‌شود.

از آنجا که پر بودن معده یکی از عوامل بروز رفلاکس اسید معده و سوزش سر دل می‌شود، زنان باردار اگر صبح‌ها احساس رفلاکس اسید معده دارند، بهتر است در هر وعده غذایی، کم بخورند و نباید به یکباره احساس سیری زیاد کنند؛ به طوری که تعداد وعده‌های غذایی را بین پنج تا شش وعده کرده و حجم آن را کم کنند.

بهتر است مایعات را جرعه‌جرعه بنوشید. به عنوان مثال، به جای خوردن یک لیوان شیر به همراه وعده غذا، آن را جرعه‌جرعه بخورید.

از دیگر نکاتی که می‌تواند به شما کمک کند، این است که بعد از اتمام غذا کمی راه بروید، کارهای خانه را انجام دهید، بنشینید و کتاب بخوانید ولی دراز نکشید و کاری انجام ندهید که نیاز به خم شدن دارد زیرا این دو کار احتمال برگشت اسید معده را از معده به مری افزایش می‌دهد. همچنین به خاطر داشته باشید که بلافاصله قبل از رفتن به رختخواب غذا نخورید. این عادت غلط غذایی سوزش سر دل را تشدید می‌کند. بهترین زمان برای خوردن غذا حداقل سه ساعت قبل از خواب است. همچنین برای افرادی که از این عارضه رنج می‌برند، باید شب‌ها موقع خواب سر و قفسه سینه خود را بالاتر از سطح بدن قرار دهند. این کار مانع از برگشت اسید معده به مری می‌شود.

اطلاع از این که چه مواد غذایی باعث شروع رفلاکس می‌شود، در زنان باردار ممکن است وضعیت آنها را تشدید کند. چربی، کافئین، شکلات و کاکائو ‌ از جمله محرک‌هایی هستند که ممکن است در زنان باردار موجب برگشت اسید معده شود، ولی در همه افراد یکسان نیست.

در صورتی که تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی نتواند رفلاکس را در زنان باردار از بین ببرد، مصرف آنتی‌اسیدهای حاوی کلسیم و منیزیم در دوران بارداری بی‌ضرر است. ولی باید به خاطر داشته باشید که مصرف آنتی‌اسیدهای حاوی آلومینیوم به دلیل ایجاد یبوست و سمی بودن در مقادیر بالا در دوران بارداری توصیه نمی‌شود.

چاردیواری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها