رضا احدی هم رفت. سنجاق کردن این خبر تلخ به همه آن خاطرات شیرینی که رضا طی دو دهه حضور در سطح اول فوتبال کشور در اذهان بسیاری از ما فوتبالی‌ها باقی گذاشت، واقعا سخت است، اما حیف که عارضه بیماری کبد دفتر زندگی این بازیکن با اخلاق و دوست داشتنی فوتبال را در 53 سالگی بست.
کد خبر: ۸۷۴۰۴۲

رضا در دوره خودش از جمله بازیکنان انگشت‌شمار فوتبال ایران بود. بازیکنی خوش تکنیک در جناح چپ. با شوت‌های سنگین و مهار ناشدنی و البته سانترهایی که بیشتر وقت‌ها بوی گل می‌داد. در کنار این توانایی های فردی، رضا با آن سبیل و موهای فر، بی‌شباهت به رودی فولر نبود. شباهتی که باعث شد او سال‌های زیادی از فوتبالش را با لقب رودی فولر ایران سپری کند.

فوتبال را سال 57 با پوشیدن پیراهن استقلال آغاز کرد. آن زمان فقط 17 سال داشت، اما خیلی زود به یکی از مهره‌های کلیدی این تیم بدل شد. مجید نامجومطلق همبازی سابق رضا در آن سال‌ها، می‌گوید: او یکی از فنی‌ترین بازیکنانی بود که من افتخار بازی در کنارش را داشتم. سال 64 در مقطعی به استقلال اضافه شد که ما شروع خوبی در لیگ نداشتیم. با این حال استقلال با بازی‌های درخشان احدی در پایان همان فصل قهرمان شد.

با 9 سال بازی در استقلال و البته 60 دقیقه بازی در پرسپولیس، رضا یکی از بازیکنانی بود که در هر دو تیم پرطرفدار پایتخت به میدان رفت. هرچند خودش می‌گفت همان 60 دقیقه ای که در پرسپولیس به میدان رفت بعدها دردسرهای زیادی برایش ایجاد کرد. رضا یک فصل هم لژیونر شد و سال 63 با حضور در فوتبال آلمان پیراهن تیم روت وایس اسن را بر تن کرد. باشگاهی که حالا بعد از حدود 30 سال، پیام تسلیت می‌دهد تا بگوید در کنار خانواده احدی سوگوار است. رضا از سال 86 به جرگه مربیان پیوست و تا همین چهار سال پیش روی نیمکت‌های فوتبالی می‌نشست. او در این سال‌ها تجربه مربیگری در تیم‌هایی چون استقلال اهواز، ابومسلم، شهرداری زنجان، کوثر لرستان، پیکان تهران و پیام مشهد را به دست آورد، اما کسی نفهمید که چرا یکباره از فوتبال کنار گذاشته شد.

دور ماندن رضا احدی از فوتبال در شرایطی بود که او به‌عنوان مربی در رده‌های پایه شاگردان بزرگی را تحویل این فوتبال داد. شاگردانی چون وحید طالب‌لو، مجتبی جباری، خسرو حیدری و آندرانیک تیموریان. اما حیف که از خدمات ارزشمند رضا احمدی در رده‌های پایه نیز به درستی استفاده نشد.خبر مرگ رضا احدی در میان اهالی فوتبال بازتاب گسترده‌ای داشت. علی دایی، در پیام تسلیت خود نوشت: رضا احدی را هم در بانک تجارت و هم در پرسپولیس می‌دیدم. روزهایی که متانت او کلاس درسی برای همه ما بود. افسوس که او خیلی زود رخت سفید سفر برتن کرد و ما را در غم فقدانش عزادار نمود.

آندرانیک تیموریان در واکنش به درگذشت رضا احدی گفت: واقعا از اتفاقی که افتاد متاسفم. من در باشگاه عقاب این افتخار را داشتم که زیر نظر مرحوم احدی کار کنم و از او چیزهای زیادی یاد بگیرم.

خسرو حیدری، دیگر شاگرد رضا احدی هم گفت: یکی از گل‌های فوتبال از بین ما رفت. آقا رضا مربی من، آندو، مجتبی جباری و وحید طالب‌لو بود و برای ما خیلی زحمت کشید تا به اینجا برسیم. روحت شاد آقا رضا.

علی کریمی، فرهاد مجیدی و خیلی از فوتبالیست های دیگر هم دیروز درگذشت رضا احدی را تسلیت گفتند. این سیل پیام‌های تسلیت و خاطرات البته فقط مختص فوتبالی‌ها نبود. از جمله غیر فوتبالی‌هایی که با تاثر نسبت به خبر درگذشت رضا احدی واکنش نشان داد پیمان معادی، بازیگر و کارگردان برجسته سینما بود.

معادی نوشت: رضا احدی اسطوره کودکی من بود. یکی از آدم‌هایی که به عشقش عاشق فوتبال شدم. یادم هست راهنمایی که بودم، در سمت راست بازی می‌کردم، ولی اصرار داشتم هافبک چپ بازی کنم. می‌خواستم حتی با تمرین زیاد چپ پا شوم تا مثل احدی باشم. وقتی بعد بازی‌ها می‌ایستادم پشت در رختکن امجدیه تا احدی رو از نزدیک موقع خروج ببینم، هر بار به خاطر برخورد گرمش بیشتر عاشقش می‌شدم. یک‌بار نصفه‌شب با اصرار و تمنا از مادرم خواستم تا مرا به فرودگاه مهرآباد ببرد تا تیم ملی را که از دهلی‌نو برگشتند ببینم. آن شب در میان جمعیت او را پیدا کردم. احدی مرا کنار ماشین خواهرش برد و از داخل ساکش چند موز درآورد و به من داد. آن روزها موز را تو بوتیکای فرشته میفروختند. ازش پرسیدم راست می‌گویند که تو روی یک دستمال کاغذی سه نفر را دریبل می‌زنی؟ بلند خندید و بغلم کرد بعد سنجاق سینه‌ای که نشانه بازی‌های دهلی‌نو بود را از روی یقه کتش باز کرد و به پیراهن شماره یازده من زد... قرار بود مراسم تشییع پیکر مرحوم رضا احدی امروز (سه‌شنبه) برگزار شود، اما این مراسم با یک روز تاخیر، روز چهارشنبه برگزار می‌شود. پس قرار همه دوستداران رضا احدی برای آخرین ملاقات با او، ساعت 9 صبح چهارشنبه 30 دی ماه در ورزشگاه پیر شهید شیرودی تهران.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها