سال 92 اهواز براساس گزارش‌های موسسه کوارتز به‌عنوان آلوده‌ترین شهر جهان شناخته شد. البته در این گزارش اهواز براساس شاخص آلودگی ریزگرد و غبار این رتبه را کسب کرده بود و برخی شهرهای کشورهای همسایه مانند کویت و بصره که به مراتب وضع بدتری از اهواز دارند در گزارش این موسسه منظور نشده بود.
کد خبر: ۸۷۴۰۳۹
وزارت نفت و کاهش آلودگی خوزستان
البته در همان زمان منشا این آلودگی را باید در کشورهای همسایه جستجو می‌کردیم؛ 75 درصد این آلودگی منشا خارجی داشت و 25 درصد آن داخلی. متأسفانه سال‌های 93 و 94 استان خوزستان خشکسالی شدیدی را پشت سر گذاشت و کانون‌های داخلی گرد و غبار فعالیت چشمگیری در آلودگی داشتند.

خوشبختانه از آبان امسال شاهد بارندگی‌های خوبی بودیم که تا میزان زیادی از فعالیت این کانون‌ها کاسته است. در شرق استان، مناطق هندیجان، رامشهر، ماهشهر، امیدیه و... که کانون‌های فعال آلودگی در زمستان گذشته بودند، به دلیل بارندگی زیر آب هستند و با پوشش گیاهی پوشیده شده‌اند. بر این اساس کانون‌های داخلی آلودگی مانند گذشته فعال نخواهند بود. کانون‌های خارجی برای ما چندان قابل پیش‌بینی نیست و امیدواریم بارندگی‌های کشور عراق از شدت خشکی کانون‌های گرد و غبار منطقه بکاهد.

برخلاف کلان‌شهرهایی چون تهران و اصفهان که خودروها و وسایل نقلیه سهم عمده‌ای در آلودگی دارند، سهم عمده آلاینده‌های استان خوزستان به صنعت بازمی‌گردد. منهای گرد و غبار، 65 درصد آلودگی این استان ناشی از صنعت و 35 درصد ناشی از وسایل حمل و نقل است . نکته حائزاهمیت این‌که 90 درصد آلودگی ناشی از صنعت در کلان‌شهر اهواز را صنعت نفت به تنهایی به خود اختصاص داده است. سهم عمده آلودگی هوا در استان خوزستان به دلیل سوزاندن گاز به همراه نفت است و اگر وزارت نفت بتواند در اجرای پروژه‌های جمع‌آوری این گازها موفق عمل کند، شاهد کاهش آلودگی هوا به میزان قابل توجهی خواهیم بود.

اقدامات خوبی در این حوزه صورت گرفته و اگر این وزارتخانه بتواند پروژه‌های میدان‌های‌ محدوده شهرستان‌های هفتگرد، رامهرمز، رامشیر، آقاجاری، امیدیه و همچنین میادین غرب کارون در بخش هورالعظیم را کامل کند، نزدیک به 55 درصد از کل سهم آلودگی هوا توسط وزرات نفت مهار خواهد شد.

نیروگاه رامین نیز سهم عمده‌ای در آلودگی هوا دارد. این نیروگاه به‌دلیل سوزاندن سوخت مازوت در آلودگی هوا تاثیر دارد. پیگیری‌های قضایی در این زمینه صورت گرفته، اما وزارت نفت باید سوخت گاز این نیروگاه دوگانه‌سوز را تأمین کند. امیدواریم با راه‌اندازی دو فاز جدیدی که در عسلویه تامین شد، این موضوع برطرف شود.

در اسفندماه طرحی به نام آماج به بهره‌برداری می‌رسد و ده میلیون مترمکعب گاز اسیدی که در 20 کیلومتری شهر اهواز سوزانده می‌شود جمع‌آوری و برای خوراک پتروشیمی رازی استفاده خواهد شد.

همچنین از ابتدای امسال، سوخت گازوئیل استاندارد و از اول مهرماه نیز بنزین استاندارد یورو 4 در اهواز توزیع شده که در توزیع سوخت اقدام مناسبی است.

احمدرضا لاهیجان‌زاده

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان خوزستان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها