گفت‌وگو با معاون برون‌مرزی رسانه ملی

هنر منهای‌ ارزش،‌هنر نیست

گزارش جام‌جم از پشت پرده عوامل یک شبکه ماهواره‌ای

زیر پوست «جِم»

رادیو و تلویزیون در میان شبکه‌های ماهواره‌ای که در سال‌های اخیر عزم خود را برای جذب مخاطب به هرقیمت جزم کرده‌اند، شبکه‌تلویزیونی «جم» ظاهرا تلاش می‌کند با رنگ و لعاب بیشتری الگوی جدید سبک زندگی را مطابق استانداردهای غربی اشاعه دهد. الگویی که با سرمایه گذاری و همکاری برخی رقبای منطقه ای ایران و گروه های اپوزیسیون خارج نشین از جمله گروهک تروریستی منافقین باز تولید می‌شود.
کد خبر: ۸۷۳۳۶۷
زیر پوست «جِم»
روند گسترش فعالیت‌های شبکه جم طی سال‌های اخیر و مقایسه این شبکه با برخی شبکه‌های فارسی زبان ماهواره‌ای که حتی برای ارائه ساده‌ترین برنامه‌ها هم بودجه ندارند، چه رسد به تولید سریال‌های تلویزیونی، به روشنی از سیاست‌ها و فرصت‌طلبی‌های پشت پرده‌ای حکایت می‌کند که مخاطب ایرانی و ذهن و زمان او را نشانه گرفته است.

ترویج ایدئولوژی منافقین

جعفر قنادباشی، تحلیلگر مسائل سیاسی و رسانه در گفت‌وگو با جام‌جم با تاکید بر تلاش شبکه تلویزیونی «جم» برای گسترش نفوذ فرهنگی گفت: گردانندگان این شبکه سعی می‌کنند تا نوجوانان و حتی کودکان را نشانه بگیرند. در این راه با گنجاندن دیدگاه‌های منافقین در برخی برنامه‌ها به نوعی مذهب‌زدایی مبادرت می‌کنند. آنان در پی تثبیت رفتارهایی هستند که با آداب و رسوم ایرانی و اسلامی مغایرت دارد. وی با بیان این‌که چنین عملکردی بخشی از عملیات روانی و جنگ نرم کشورهای غربی است، توضیح داد: آنها وقتی فهمیدند نمی‌توانند به براندازی مستقیم نظام جمهوری اسلامی بپردازند، تلاش کردند تا با حمله به کشتزار انقلاب یعنی جوانان آن را مورد هجمه قرار دهند و این بسیار خطرناک است. منافقین از طریق شبکه‌هایی مانند «جم» و حتی تامین محتوای برنامه‌های این شبکه تلاش می‌کنند به طور غیرمستقیم ایدئولوژی مارکسیستی و کمونیستی را که از رده خارج شده باز تولید کنند و از طرفی به ترویج اخلاق اروپایی بپردازند.

پیگیری پروژه نفوذ به وسیله بازیگران

یک استاد ارتباطات با تاکید بر منضم بودن تولید رسانه‌ای با فرهنگ‌سازی تصریح کرد: شبکه‌ای نمی‌تواند مدعی باشد که کار رسانه‌ای می‌کند، اما بدون اهداف فرهنگی. بنابراین گاه این فعالیت‌ها می‌تواند آثار ضد فرهنگی هم داشته باشد، چرا که هر شبکه‌ای در بستر کاری مشخصی فعالیت می‌کند و به ارزش‌های خودش باور دارد. شبکه‌ای مانندجم که جذب بازیگران داخل ایران را در دستور کار قرار داده است، می‌‌خواهد این هنرمندان را وسیله و بهانه‌ای قرار دهد تا از طریق آنها پروژه نفوذ فرهنگی خود را پیگیر شود.

دکتر رضا نقیب‌السادات ادامه داد: به هر حال بازیگران به سبب شهرتی که دارند کمتر موضعی در برابرشان در سطح جامعه وجود دارد و این شبکه هم چنین فرصتی را از دست نمی‌دهد. کوچ دسته‌جمعی بازیگران به خارج از کشور علاوه بر این‌که ارزش‌های فرهنگی جامعه را زیر سوال می‌برد، باعث نوعی تقابل و تعارض میان خود بازیگران هم می‌شود. در سال‌های نه چندان دور که یک بازیگر زن ایرانی مهاجرت کرد، علاوه بر توهین به هویت فردی و حرفه‌ای خودش، به خانواده، سایر بازیگران و در مجموع جامعه هنری کشور هم لطمه‌های زیادی زد.

تقویت تولید رسانه‌ای در داخل کشور

دکتر نقیب‌السادات تاکید کرد: اگر مهاجرت بازیگران به شکل حرفه‌ای و انبوه باشد قطعا آسیب‌های بیشتری هم خواهد داشت و به طور قطع یک کار از قبل برنامه‌ریزی شده است. قبلا هم برخی شبکه‌های خارج از کشور در ابعاد کوچک‌تری اقدام به جذب چند هنرپیشه و صداپیشه کردند که نتیجه‌ای نداشت مگر از دست رفتن موقعیت و جایگاه این هنرمندان در داخل کشور و مهاجرت موقت‌شان که به اجبار شکل دائم به خود گرفت. وی درباره راهکارهای مقابله با این پدیده گفت: باید تولید رسانه‌ای را در داخل کشور تقویت کرد و افزایش داد و در عین حال به تقویت ساز و کارهای رسانه ملی نیز پرداخت. تولید آثار رسانه‌ای فاخر نه فقط در صدا و سیما که در همه نهادها و موسساتی که تولید رسانه‌ای می‌کنند باید در دستور کار قرار گیرد.

تاثیر مخرب بر سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی

رئیس مرکز پژوهش و سنجش افکار سازمان صداوسیما هم بر این باور است که شبکه جم بر مبنای نقشه نفوذ فرهنگی به کشور، آن‌هم در این مقطع حساس تاریخی وارد عمل شده و هدف اصلی آن براساس مطالعات علمی، تاثیرگذاری بر سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی است.

جعفر عبدالملکی گفت: شبکه جم که کار خود را با پخش سریال‌های نازل خانوادگی آغاز کرد، در شرایط فعلی تعداد شبکه‌های خود را به عدد 19 رسانده است که همه این شبکه‌ها به نوعی مکمل یکدیگر هستند و با توجه به همه گروه‌های سنی، قومیتی، جنسیتی و اجتماعی، با بهره‌گیری از آخرین فناوری‌ها و تولید و پخش برنامه‌های مختلف، در راستای پروژه نفوذ فعالیت می‌کنند.

وی ترویج خیانت، پررنگ کردن بعد فردی در رفتار، تجمل‌گرایی و تنوع‌طلبی، تقابل با خانواده، قبح‌زدایی از روابط آزاد، مخدوش کردن تصویر مسلمانان و قرائت جدید از اسلام، ترغیب فردگرایی و پوچ‌گرایی و الگوسازی نامناسب برای جوانان را از جمله اهداف شبکه جم برشمرد و تاکید کرد: این شبکه با بهره‌گیری از فیلم و سریال، خبر، مستند، موسیقی، آشپزی، زیبایی و ... سبک زندگی ایرانی- اسلامی را نشانه رفته است.

فعالیت در سایه حمایت کشورهای بیگانه

رئیس مرکز پژوهش و سنجش افکار سازمان صداوسیما با تاکید بر این‌که چنین شبکه‌ای با این حجم و گستردگی فعالیت و کانال امکان ندارد بدون پشتیبانی و حمایت کشورهای بیگانه به فعالیت بپردازد، اظهار کرد: کشور عربستان در مباحث قومیتی و مذهبی در پشت صحنه فعالیت‌های این شبکه است. از سوی دیگر کشورهایی مانند آمریکا و انگلستان هم کمک‌های خود را به این شبکه دریغ نمی‌کنند. عبدالملکی با اشاره به منتسب بودن موسس شبکه جم به منافقین افزود: این شبکه از کشور ترکیه و شهر دوبی به‌عنوان پایگاه فعالیت و تولید برنامه‌های خود استفاده می‌کند.

به هر حال مدارک منتشر شده در برخی رسانه‌ها نشان می‌دهد که این روزها شبکه ماهواره‌ای «جم» یکی از بهترین‌ پایگاه‌های رسانه‌ای برای تولید محتوای مورد نظر منافقین از یک طرف و آل‌سعود از سوی دیگر است که هر دوی آنان در پی تضعیف فرهنگ اسلامی - ایرانی هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها