عجایب نمایشگاه لاس‌وگاس از نگاه کلیک

CES ویترین رویاها

نزدیک به نیم قرن است با شروع سال میلادی، اهالی دنیای فناوری بیشتر از آن‌که منتظر آغاز سال جدید باشند ، چشم انتظار رویدادی پرهیاهو در شهر لاس‌وگاس آمریکا هستند.
کد خبر: ۸۷۳۰۸۵

این رسمی است که نمایشگاه بین‌المللی CES هر سال در روزهای ابتدایی سال میلادی مصادف با ماه دی راه‌ انداخته است. ویترینی بسیار بزرگ برای بیش از 3200 شرکت دنیای فناوری که زیر یک سقف، جدیدترین دستاوردهای خود را در آن قرار می‌دهند تا مانند آینه‌ای تمام‌نما، مسیر اصلی تحولات و گرایش‌های بازار در سال پیش رو را در آن به نمایش بگذارند. نمایشگاهی که در آن قهرمان‌های اصلی، محصولاتی است که رابطه مستقیمی با زندگی روزمره کاربران دارد. خودروها، لوازم خانگی، گجت‌های پوشیدنی، محصولات چندرسانه‌ای و... هر کدام بخشی از این کارزار مهم را تشکیل می‌دهند و شرکت‌های بزرگی مانند مایکروسافت، ال‌جی، سامسونگ، سونی و صدها شرکت ریز و درشت دیگر بازیگران اصلی این نمایش هستند. نمایشگاه امسال نیز مانند هر سال با هیاهوی زیادی همراه شد و پر بود از اتفاقات و محصولات عجیبی که سال جدید را به سبک و سیاق خود می‌سازد. اسپیکرها و هدست‌های عجیب و پیشرو سونی، تلویزیون‌های خمیده و غول‌پیکر سامسونگ و ال‌جی کنار دیگر محصولات بیشتر از هر چیزی توجه‌ها را به خود جلب می‌کرد؛ اما این نمایشگاه حامل مفاهیم و محصولات مهم دیگری بود که کلیک سراغ آنها رفته ‌است.

اشیا هنوز در انتظار اینترنت

چند سال‌ است مفهوم اینترنت اشیا به نقل محافل فناوری تبدیل شده و هر سال در CES اخبار مربوط به آن به اوج خود می‌رسد؛ اما هنوز فاصله زیادی تا نزدیک شدن این مفهوم به واقعیت وجود دارد. با وجود این، امسال هم سالن‌های مرکز کنوانسیون لاس‌وگاس پر بود از خبرها و محصولاتی که با اینترنت اشیا در ارتباط بودند.

یکی از مهم‌ترین خبرها در این خصوص همکاری دو شرکت مایکروسافت و سامسونگ در زمینه اینترنت اشیا با نام IoTivity است. بنا بر ادعای مدیران سامسونگ، این شرکت قصد دارد با کمک مایکروسافت و برپایه ویندوز10 فعالیت خود را در زمینه اینترنت اشیا گسترش دهد. مایکروسافت نیز در طول نمایشگاه، کنفرانسی را برگزار کرد که برایان راپر، مدیر پروژه IoTivity در آن نشان می‌داد کورتانا چگونه می‌تواند رویای خانه هوشمند و اینترنت اشیا را به واقعیت نزدیک‌تر کند. کورتانا می‌تواند ماشین لباسشویی، تلویزیون، یخچال و... را کنترل کند و همچنین وضعیت آنها را به کاربر خود اطلاع دهد. علاوه بر اینها ابزاری مانند لامپ هوشمند Sengled Voice نیز وجود داشت، علاوه بر این که یک اسپیکر بی‌سیم است، کارهای دیگری مانند جست‌وجو در وب، خواندن تقویم، ارسال پیام یا اعلان هشدار در صورت تشخیص دود یا صدای گریه کودک را هم انجام می‌دهد.

شرکت Sevenhugs نیز از یک ریموت کنترل هوشمند رونمایی کرد که امکان کنترل هر وسیله‌ای را دارد.

ربات‌ها؛ بیخ گوش ما

این اولین بار است ربات‌های انسان‌نما تا این حد راه خود را به نمایشگاه CES باز کرده‌اند. تا جایی که شرکت توشیبا در غرفه خود برای استقبال از بازدیدکنندگان و توضیح محصولات خود، از یک ربات انسان‌نمای زن استفاده کرده بود که در نگاه اول شما را به اشتباه می‌انداخت.

Alpha 2 یکی دیگر از قهرمانان رباتیک این نمایشگاه بود که با ظاهر و جثه کوچک و دوست‌داشتنی‌اش بسیار مورد توجه قرار گرفت. محصول شرکت UBTech علاوه بر این‌که می‌تواند اسباب بازی خوبی برای بچه‌ها باشد، یک دستیار تمام عیار برای خانه‌های هوشمند محسوب می‌شود و با استفاده از فرامین صوتی کارهای زیادی مانند تنظیم دمای خانه، خاموش و روشن ‌کردن لامپ‌ها و همچنین آموزش حرکات یوگا را انجام می‌دهد.

اما اوج شگفتی توسط اینتل و Segway صورت گرفت که با معرفی Hoverbutler فیلم‌های ترنسفورمرز را در ابعادی کوچک‌تر به واقعیت تبدیل کردند. Hoverbutler یک اسکوتر دو چرخ است که می‌تواند برای حمل و نقل‌ استفاده شود و حتی مسیر را خودش پیدا کند. در کنار اینها فقط کافی است یک دکمه را فشار دهید تا وسیله نقلیه دوچرخ شما به یک ربات هوشمند تبدیل شود.

علاوه بر اینها آسمان CES مانند سال گذشته پر بود از ربات‌های پرنده یا درون‌ها که بیشتر آنها وظیفه عکاسی و ثبت تصاویر را به‌عهده داشتند. یکی از همین ربات‌های پرنده که محصول شرکت 3DR است حتی امکان فیلمبرداری 360 درجه را هم مهیا می‌کند.

اما قهرمان بلند پرواز درون‌های وگاس 2016 نخستین درون با قابلیت حمل مسافر است که EHang 184 نام دارد. شرکت چینی EHang با این محصول نشان داد رویای خودرو‌های پرنده چندان هم دور از دسترس نخواهد بود.

شما استراحت کنید آقای راننده

تا همین سه چهار سال پیش، بخش خودروهای نمایشگاه CES به اعتقاد بیشتر کارشناسان عضوی اضافه و وصله خورده به این رویداد بود؛ اما با گره خوردن فناوری به صنعت خودرو و تولید خودروهای هوشمند، حالا این محصولات یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های CES را تشکیل می‌دهد.

در نمایشگاه امسال حتی شرکت مایکروسافت هم پای خود را به این بخش باز کرد و از همکاری خود با IAV برای افزایش فناوری ایمنی در ترافیک خبر داد. نتیجه این همکاری خودرویی به‌نام chad است که تصادف خودرو را با عابران پیاده به حداقل می‌رساند. همچنین مایکروسافت در بخشی دیگر از فعالیت‌های خود در زمینه خودرو، امکان کنترل خودروهای هوشمند ولوو با استفاده از مایکروسافت بند2 را میسر کرده است.

یکی دیگر از فعالان همیشگی صنعت خودروهای هوشمند در نمایشگاه CES آئودی است. این شرکت این بار به دنبال پیوند سلامت به خودروهای هوشمندش است و با راه‌اندازی سیستم Fit Driver کنترل سلامت راننده هنگام رانندگی را امکان‌پذیر کرده است. همچنین کاربرانی که از خودروهای هوشمند آئودی و Apple TV استفاده می‌کنند می‌توانند بعد از این مانند آیفون و آیپد از طریق اپل‌تی‌وی درهای خودرو را باز و بسته کرده یا سیستم صوتی خودرو را کنترل کنند.

کلاه ایمنی BMW یکی دیگر از محصولاتی است که علاوه بر ماشین، موتورها را هم هوشمند می‌کند. این محصول با کمک صفحه‌نمایشی که دارد، علاوه بر نمایش اطلاعات عمومی همچون سرعت، وضعیت سوخت و نشانگر دنده، قابلیت تشخیص علائم جاده و اعلام خطر به راننده را دارد.

پزشکی زیر سایه فناوری

یکی از موضوعات جذاب نمایشگاه امسال که شاید چندان هم مورد توجه عموم قرار نگرفته باشد، ابزارهای سلامت و فناوری پزشکی است. CES امسال نیز با طیف وسیعی از اخبار و اطلاعیه‌های ابزارهای سلامت و تناسب اندام روبه‌رو بود. یکی از این ابزارها جعبه سلامت یا همان HealthBox بود که توسط شرکت اچ‌تی‌سی عرضه شد. این محصول از سه وسیله شامل UA band،UA Heart Rate و UA Scale تشکیل شده که با همکاری شرکت Under Armour تولید شده است. یو‌ای بند برای ورزشکاران طراحی شده و تمام علائم حیاتی آنها را با توجه به برنامه تمرینی ثبت و پردازش می‌کند.

حسگر UA Heart Rate به‌طور تخصصی فعالیت قلب را زیرنظر دارد و با مانیتور قلب، میزان ضربان قلب، فشار به قفسه سینه و... را اندازه‌گیری می‌کند و شدت تمرین و کالری سوزانده شده را به‌دست می‌آورد. عضو سوم این خانواده یک ترازوی در ظاهر ساده است که با استفاده از وای‌فای، نسبت قد به وزن و درصد چربی بدن را اندازه‌گیری می‌کند. دماسنج بی‌سیم Withings یکی دیگر از این محصولات است که به قرار گرفتن در دهان یا زیر بغل نیاز ندارد و با استفاده از مادون قرمز عمل می‌کند.

Sleep Number تختخواب شما را هوشمند می‌کند و با ارسال اطلاعات به اپلیکیشن گوشی، ساعات خواب و کیفیت آن را اندازه‌گیری می‌کند.

اگر به ورزش بوکس علاقه داشته باشید حتما گاردهای دندانی را که برای جلوگیری از ضربه استفاده می‌شود، دیده‌اید. FITGuard وسیله هوشمندی است که این گاردهای دندان را هوشمندسازی کرده و به مربی هشدار می‌دهد بازیکن در چه وضعیتی قرار دارد. این وسیله شدت ضربه و تکان‌های شدید سر را به مربی اطلاع می‌دهد تا در صورت خطرناک بودن، بازیکن از ادامه مسابقه منع شود. تمام اینها و ده‌ها دستگاه دیگر که از شدت ضربه وارده به راکت تنیس تا میزان چاقی را اندازه‌گیری می‌کند، نشان‌دهنده اهمیت سلامت در دستاورد‌های فناوری روز است.

آرش جهانگیری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها