جام‌جم حذف یارانه افراد فاقد کارت ملی را بررسی می‌کند

3 میلیون یارانه‌بگیر در خطر حذف

حذف یارانه افراد بدون کارت ملی، ظاهرا خلاف قانون بودجه امسال است، زیرا طبق این قانون، دولت فقط حق قطع یارانه افراد پولدار را دارد.
کد خبر: ۸۷۲۹۴۸

به گزارش جام‌جم، اطلاعیه اخیر وزارت رفاه به عنوان مسئول شناسایی اقشار پولدار و حذف یارانه آنها، درباره حذف یارانه افراد بدون کارت ملی، شائبه‌هایی را درباره روند اجرای هدفمندی یارانه‌ها ایجاد کرده است.

در تبصره 20 قانون بودجه امسال، تکالیف و اختیارات دولت برای اجرای هدفمندی یارانه‌ها مشخص شده است، با این حال نگاهی به مفاد این تبصره نشان می‌دهد بخش‌های زیادی از آن اجرا نشده است؛ احکامی مثل پرداخت یارانه به بخش تولید، اختصاص بخشی از درآمد هدفمندی برای مسکن مهر و اشتغال جوانان که اجرا نشده است.

به عنوان مثال، براساس بند «د» تبصره 20 قانون بودجه سال جاری، دولت موظف بود از فروردین 1394، امکان ثبت‌نام تمامی کسانی را که موفق به ثبت‌نام در طرح دریافت یارانه نقدی نشده‌اند در فرمانداری‌ شهرستان‌ها فراهم کرده و از ماه بعد از ثبت‌نام، نسبت به پرداخت یارانه آنان اقدام کند، اما این موضوع همچنان به حاشیه رفته و اجرایی نشده است.

همچنین در بند «ح» تبصره 20 قانون بودجه 94 آمده که دولت موظف است یارانه خانوارهای پردرآمد را قطع کند. خانوارهای پردرآمد به تشخیص دولت و براساس شرایط اقلیمی، بعد خانوار و محل سکونت و میزان درآمد تعیین می‌شود، اما هفته گذشته وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، براساس ماده ۴ آیین‌نامه اجرایی ماده ۷ قانون هدفمند سازی یارانه‌ها، تمامی هموطنان بیشتر از ۱۸ سال سن که دارای شماره ملی بوده، اما تاکنون کارت ملی خود را دریافت نکرده‌اند، موظفند حداکثر تا تاریخ ۱۵ بهمن سال جاری اقدام لازم را برای دریافت کارت ملی انجام دهند، در صورت عدم‌تعیین تکلیف وضعیت کارت ملی مربوط، پرداخت یارانه این افراد از بهمن سال جاری متوقف می‌شود.

حذف یارانه 3 میلیون نفر؟

این در حالی است که براساس تازه‌ترین آمار اعلامی سیدعلیرضا آوایی، رئیس سازمان ثبت‌احوال کشور، نزدیک به سه میلیون نفر در کشور کارت ملی ندارند.

وی که بتازگی بر اقدام سریع‌تر افراد ۱۸ سال به بالا برای دریافت کارت ملی تاکید کرده بود، از تسهیل در صدور کارت هوشمند ملی برای متقاضیان بدون کارت ملی خبر داد و گفت: با توجه به این‌که صدور عادی کارت هوشمند زمان طولانی نیاز دارد، براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قصد داریم از اول بهمن طی ۱۵ روز برای افراد بدون کارت ملی، کارت هوشمند صادر کنیم.

همچنین براساس اعلام محمدابراهیم طریقت، سخنگوی سازمان ثبت‌احوال کشور، شمار کسانی که کارت ملی نداشتند، در شهریور سال جاری پنج میلیون نفر بود که با اعلام مهلت دریافت کارت ملی تا دی‌، دو میلیون نفر از این رقم کم شده است.

دولت براساس قانون بودجه سال ۹۴ کل کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مأمور کرده بود، طی سال جاری یارانه نقدی شش میلیون از افراد پردرآمد را حذف کند که براساس اعلام آمار رسمی، تاکنون یارانه بیش از سه میلیون نفر حذف شده و در صورت حذف سه میلیون نفر دیگر، این بند از قانون ظاهرا اجرایی می‌شود. اما حکم قانون بودجه،‌ حذف یارانه افراد پولدار بود و تعمیم آن به شاخص‌های دیگری چون افراد بدون کارت ملی، عجیب است.

کارت ملی یکی از بازوهای کمکی دولت

همچنین دکتر جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با جام‌جم بیان کرد: دولت برای شناسایی افراد پردرآمد نیاز به بازوهای مختلفی دارد که کد ملی می‌تواند یکی از همان بازوها باشد و چه‌بسا در میان افرادی که بدون کارت ملی هستند، پردرآمد وجود داشته باشد.

وی افزود: افرادی که در یک جامعه زندگی می‌کنند، باید دارایی‌شان شفاف باشد و این تنها با کد ملی امکان‌پذیر است.

قادری ادامه داد: مصوبه مجلس درخصوص حذف یارانه افراد پردرآمد باید اجرایی شود و دولت برای این‌که بتواند هر چه زودتر این قانون را اجرایی کند به این بخش روی آورده و کار غیرقانونی انجام نمی‌دهد. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: این کار دولت کمک می‌کند، شناسایی افراد هر چه سریع‌تر انجام شود و اگر مهلتی برای افراد بدون کارت ملی در نظر گرفته نشده بود، انتقاد به دولت وارد بود، اما با توجه به اعلام مهلت دولت برای دریافت کارت ملی می‌توان انجام این کار را به فال‌نیک گرفت.

دریافت یارانه با کارت ملی در قانون نیامده

از سوی دیگر ارسلان فتحی‌پور، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به جام‌جم گفت: دولت براساس قانون موظف است یارانه افراد پردرآمد را حذف کند و حذف یارانه افراد بدون کارت ملی اصلا در قانون بودجه ذکر نشده است. وی اضافه کرد: احتمال دارد این اقدام دولت برای شناسایی افرادی باشد که در کشور زندگی نمی‌کنند و اکنون یارانه دریافت می‌کنند و با این روش قصد دارد آنها را شناسایی و این افراد را از فهرست یارانه‌بگیران حذف کند. فتحی‌پور تصریح کرد: اگر قصد دولت از مهلت تعیین شده برای دریافت کارت ملی همین موضوع باشد، قابل توجیه است، اما ممکن است برخی افراد دارای کارت ملی نباشند و به یارانه نقدی نیاز مبرمی
داشته باشند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دولت اگر هم قصد اجرای حذف یارانه پردرآمدها را دارد، باید با حساسیت زیادی روی این موضوع مانور دهد تا افراد نیازمند از فهرست یارانه‌بگیران حذف نشوند.

دولت خلاف قانون عمل می‌کند

غلامرضا کاتب، سخنگوی کمیسیون برنامه‌، بودجه و محاسبات مجلس به جام‌جم گفت: طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها، دولت باید یارانه افراد پردرآمد را حذف کند، اما حذف یارانه افراد بدون کارت ملی در قانون نیامده و دولت در این باره توضیحی نداده است. وی افزود: دولت باید حذف یارانه نقدی را براساس قانون پیش ببرد و به کارهایی مانند حذف یارانه نقدی افرادی که بدون کارت ملی هستند، روی نیاورد.

محمدحسین علی‌اکبری - اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها