پایان تلخ خواب یک ساله

جراحی بینی جان مرد 43 ساله را گرفت

عضو فرهنگستان علوم پزشکی کشور در خصوص با روش‌هایی که با رعایت آن ها می توان از بسیاری خطاهای پزشکی پیشگیری کرد، گفت: یکی از راه‌هایی که از قصور پزشکی پیشگیری می‌کند، بخش آموزش است.
کد خبر: ۸۷۲۷۲۹
مردم باید نسبت به حقوق پزشکی خود، آگاهی شان را افزایش دهند

به گزارش جام جم آنلاین ، دکتر شهاب الدین صدر با اشاره به «آموزش» به عنوان یکی از راه هایی پیشگیری از قصور پزشکی ادامه داد: مراکز آموزش پزشکی باید به آموزش توجه ویژه‌ای نشان دهند و هم چنین آموزش مداوم شامل برنامه‌های بازآموزی برای پزشکان و آموزش‌های ضمن خدمت برای مسئولین پیراپزشکی است. این مورد نه تنها در ایران، بلکه در تمام دنیا مورد توجه است و شاید نخستین نکته‌ای باشد که در بحث پیشگیری از خطای پزشکی می‌توان در نظر داشت.

رئیس گروه پیراپزشکی فرهنگستان علوم پزشکی کشور در پاسخ به خبرنگار آستان که وجود سیستم های نظارتی دولتی و خصوصی در کشور چقدر اهمیت دارد، افزود: نکته دوم این است که ، وجود سیستم‌های نظارتی دولتی و خصوصی در کشور بسیار حائز اهمیت است. در بخش نظارت، توجه به دستگاه‌های نظارت بر ارائه خدمات پزشکی، لزوم رعایت ر اهبردها و در نهایت برخوردها و مجازات‌های مربوطه مورد بحث و بررسی است. نظارت به تنهایی می‌تواند به میزان زیادی از بروز خطا در پزشکان پیشگیری کند، هرچند تلاش در جهت نهادینه کردن رعایت موازین است، نه اعمال نظارت بیشتر.

دکتر صدر ادامه داد: نکته سوم شامل تجهیزات ، ابزار و امکانات مورد استفاده پزشکان می‌شود. تمام اینها باید استانداردسازی شوند و کنترل کافی روی آنها صورت بگیرد. بسیاری از خطاهای پزشکی منجر به استفاده نادرست از ابزار و غیراستاندارد بودن تجهیزات بوده است. با رعایت نکات مربوط به استانداردسازی، بروز عارضه در بیمار به راحتی پیشگیری می‌شود.

وی بیان کرد: نکته چهارم در رابطه با نظام و سیستم ارائه خدمات و مراکز درمانی است. بدین معنی که همیشه این پزشک و پرستار نیستند که مقصر شناخته می‌شوند، بلکه گاه بیمارستان و یا مرکز درمانی مرتکب خطا شده‌اند و این سازمان است که باید پاسخگو باشد. در مواردی هم که کم نیستند، اصلاً مقصری وجود ندارد. تنها اشکال از سیستم است و با رفع آن می‌توان از میزان نارضایتی‌ها و شکایات نیز کم کرد.

دکتر صدر در پایان خاطر نشان کرد : در رابطه با مواردی که پزشکان با رعایت آن می‌توانند جلوی بروز عارضه در بیماران را بگیرند، چند نکته دیگر هم وجود دارد که توجه به آن ضروری است. یکی از آنها توجه و دقت کافی برای گرفتن شرح حال بیماران است. این مورد، خصوصاً در موارد اورژانس اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. نکته دیگر هم توجه به نظامات دولتی است. به عنوان مثال در مطب‌ها و کلینیک‌ها نباید جراحی‌های رینوپلاستی انجام شود. این نوع از جراحی مختص بیمارستان است و پزشک ملزم است از قوانین و نظامات دولتی پیروی کند. نکته دیگر در افزایش آگاهی مردم نهفته است. اگر ما مردم را نسبت به حقوق خود آگاه کنیم، با انتظارات و شناختی که به دست آورده‌اند، می‌توانند خود عامل بازدارنده‌ای برای پیشگیری از خطاهای پزشکی باشند.

منبع: شبکه مجازی آستان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها