سهم مزد از قیمت تمام شده کاهش یافت

هر ساعت کار در ایران ۱.۱۲ دلار!

دبیرکل کانون عالی شوراهای اسلامی کار در گفت و گو با جام جم آنلاین :

هزینه متوسط خوراک کارگران 600 هزار تومان در ماه است

دبیرکل کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور هزینه خوراک خانوار ۴ نفره بر اساس میزان کالری که یک فرد در روز به آن نیاز دارد، ۶۰۰ هزارتومان در ماه اعلام کرد.
کد خبر: ۸۷۱۴۱۲
هزینه متوسط خوراک کارگران 600 هزار تومان در ماه است

رحمت الله پورموسی در گفت و گو با جام جم آنلاین افزود :باتمام نمایندگان استانی کارگران نامه نگاری شده است و به آنها تا پایان بهمن ماه فرصت داده شده تا تحقیقات میدانی خود را در مورد استخراج هزینه های سبد معیشت خانوار استخراج و در اختیار ما قرار دهند .

دبیرکل کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور اظهارداشت: در عین حال، برخی استان‌ها بررسی ها و اقداماتی را در این زمینه داشته اند که نشان می‌دهد هزینه معیشت خانوار ۴ نفره در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

پورموسی با اشاره به اینکه تنها در یک مورد از بندهای سبد معیشت خانوار، هزینه خوراک خانوار ۴ نفره ۶۰۰ هزارتومان در ماه محاسبه شده است، گفت: این محاسبه در استان خراسان صورت گرفته است که ممکن است این رقم در تهران که هزینه های زندگی بالاتر است بیشتر و در برخی استانها نیز این هزینه کمترباشد که در حال استخراج اطلاعات از استانها هستیم .

وی افزود :این محاسبات درباره پوشاک، مسکن، تحصیل، درمان و موارد دیگر نیز باید انجام و در نهایت رقم جمع بندی شده و متوسط نهایی اعلام شود.

این نماینده کارگری اظهار کرد : از نیمه دوم اسفند ماه کار اصلی شورای عالی کار برای تعیین دستمزد سال 95 آغاز می شود اما تا آن زمان کمیته های مزد کارهای تحقیقاتی خود را برای محاسبه سبد معیشت خانوار ادامه می دهند تا به جمع بندی نهایی برسند.

وی محاسبه هزینه ۶۰۰ هزار تومانی ماهیانه خوراک خانوارهای کارگری را بر مبنای ۲۵۰۰ کالری برای بزرگسالان در روز و ۲۰۰۰ کالری برای خردسالان اعلام کرد و گفت : دراین محاسبه خوراکی های گران قیمت غیرضروری وجود ندارد بلکه اقلام مورد نیاز غذایی از جمله پرو تئین ، حبوبات و برنج و ... دیده شده است . در بخش مسکن نیز هم اکنون هزینه اجاره یک منزل در حاشیه شهرها دستکم ماهیانه ۵۰۰ هزارتومان هزینه در بر دارد.

پور موسی افزود: افزایش هزینه خوراک در خانوار کارگری در حالی مطرح بوده که مجموع دریافتی میلیون‌ها نفر در ماه تنها ۷۱۲ هزارتومان است؛ بنابراین اینکه فقط ۶۰۰ هزار تومان از ۷۱۲ هزارتومان را بابت خوراک هزینه کنیم، نشان می دهد چه مشکلاتی پیش روی معیشت خانوار خواهد بود.

سیما رادمنش - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
بابك
-
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
۰
۰
خدا رحمت كنه امواتت رو.بالاخره یكی به زبون آورد كه با هفتصد و دوازده هزار تومن یك هفته هم نمیشه زندگی كرد.در اصل آنچه ما در حال حاضر اسمش رو گذاشتیم زندگی،،بیشتر شبیه مردگی هست.آقا دست مریضا.كارش رو من و امثال من میكنیم و سودش رو كارفرما میبره.بعد با یك ماشین ۲۰۰ میلیونی میاد میگه پول نداریم حقوق بدیم.سه ماهه همون هفتصد تومن حقوق هم نگرفتیم.حرف هم بزنی"اخراج".
كاش یكم اون بالاها یكی خودش رو جای ما بزاره...
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها