نگاه سعودی‌ها به ایران؛ از توطئه سیاسی تا منفعت‌جویی اقتصادی

درآمدهای میلیاردی شرکت‌های عربستانی از بازار ایران

رژیم عربستان سعودی در دو سال اخیر با توطئه‌های اقتصادی همچون کاهش قیمت نفت، تمام تلاش خود را برای سنگ‌اندازی در برابر جمهوری اسلامی ایران به کار انداخته است. اقدامات تنش‌آفرین یکی دو هفته اخیر در قطع روابط سیاسی و اقتصادی نیز به کارنامه سیاه سعودی‌ها علیه ایران افزوده است.
کد خبر: ۸۷۱۳۷۱
درآمدهای میلیاردی شرکت‌های عربستانی از بازار ایران

اقدامات خصمانه اخیر رژیم سعودی علیه ایران در حالی است که برخی شرکت‌های وابسته به عربستان هم‌اکنون حضور موثری در اقتصاد ایران دارند و سودهای کلانی از بازار ایران به‌ویژه محصولات غذایی به جیب می‌زنند.

به گزارش جام‌جم ، بررسی‌ها نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری عربستانی‌ها در بازار روغن ایران سود کلانی عایدشان می‌کند ولی با وجود افزایش تنش سیاسی، آنها همچنان به کار اقتصادی خود در ایران ادامه می‌دهند.

چندی پیش رویترز عنوان کرده بود که شرکت (ص.ل) که مالکیت آن در اختیار عربستانی‌هاست، سهم عمده‌ای از بازار روغن خوراکی ایران را در اختیار دارد و در روزهای اخیر به علت ایجاد تنش در روابط دو کشور، سهام این شرکت در بورس عربستان نزول کرده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد شرکت (ص.ل) با سرمایه‌گذاری و همچنین خرید سهام شرکت (ب) توانسته بخش عمده بازار روغن ایران را به دست بگیرد به طوری که معروف‌ترین محصولات روغن موجود در بازار ایران به این شرکت اختصاص دارد.

بر اساس این گزارش، از سال ۲۰۰۴ تا کنون شرکت سعودی (ص.ل) 80 درصد سهام شرکت (ب) را خریداری کرده است. دو کارخانه مواد غذایی زیرمجموعه (ب) بیش از ۵۰ درصد بازار روغن خوراکی ایران را در اختیار دارند. سود خالص این کمپانی در سه ماهه منتهی به ۳۱ دسامبر ۲۰۱۳ بالغ بر ۱۵۰ میلیون دلار ثبت شده است.

واکنش به محصولات عربستانی

این در حالی است که بعد از بالا گرفتن تنش‌‌ها میان ایران و عربستان، مردم کشورمان در شبکه‌های اجتماعی داخلی اقدام به انتشار عکس‌هایی کرده‌اند که مفاد آن بر این استوار است که از محصولات عربستانی مصرف نکنید.

در این موج اجتماعی محصولاتی چون روغن لادن، روغن بهار، نوشیدنی رانی و سس گلوریا به عنوان محصولات متعلق به شرکت‌های عربستانی معرفی شده‌اند.

مطمئنا تعلق داشتن بخش عمده بازار یک کالای اساسی همچون روغن خوراکی به شرکت‌های متعلق به کشورهایی که رویکرد خصمانه نسبت به نظام ما دارند، خلاف عقل و تدبیر است و اصلاح این اوضاع، ضروری است.

به همین منظور، جام‌جم به بررسی بازارهای مذکور در صورت خروج سرمایه‌گذاران عربی پرداخته که در صورت ادامه همکاری یا لغو همکاری چه بر سر اقتصاد و بازار این محصولات خواهد آمد.

برخی معتقدند که سفره ایرانی‌ها منبع درآمدی برای اعراب شده و باید انحصار موجود هرچه سریع‌تر از بازار ایران رخت ببندند. برخی دیگر بر این باورند که فرصت به دست آمده بسیار مناسب است تا با استفاده از توان داخلی تولیدات خود را ارتقا دهیم و به نوعی اقتصاد مقاومتی را حاکم و اجرا کنیم.

نگرانی وجود ندارد

در همین حال ابوالحسن خلیلی، دبیر انجمن صنفی روغن نباتی ایران به جام‌جم گفت: اکنون 42 کارخانه فعال در کشور در صنعت تولید روغن فعالیت دارند و این کارخانه‌ها از بندرعباس تا مازندران و شهرهای غربی و شرقی کشور در حال تولید روغن هستند.

وی افزود: ظرفیت‌های متفاوتی در هر کارخانه تولیدی وجود دارد و سالانه حدود سه میلیون ظرفیت تولید وجود دارد در حالی که 1.5 میلیون تن در سال مصرف کشور است و بقیه می‌تواند صادر شود.

دبیر انجمن صنفی روغن نباتی ایران اضافه کرد: برخی معتقدند که اگر سرمایه‌گذاران عربی بخواهند از ایران خارج شوند، بازار ایران زمین خواهد خورد اما بحث اینجاست که اگر سرمایه‌گذار خارجی قصد خروج داشته باشد، کارخانه را که نمی‌تواند با خود ببرد و تنها سرمایه‌اش را می‌تواند خارج کند.

خلیلی گفت: سرمایه‌گذاران نمی‌توانند کارخانه و حرفه تولید را با خود ببرند و از این بابت نگرانی وجود ندارد و سرمایه‌گذار صرفا تسهیل‌کننده عملیات تولید کارخانه است.

این مقام صنفی ادامه داد: از سوی دیگر اگر سرمایه‌گذاران خارجی در صنعت غذایی بخواهند از ایران خداحافظی کنند، سرمایه‌گذاران ایرانی حاضرند به این بازار ورود کنند به این دلیل که آزمون و خطای این صنعت گرفته شده و بیشتر سهام این کارخانجات سود ده است.

سرمایه‌گذاران داخلی آماده‌اند

همچنین علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف کشور در گفت‌وگو با جام‌جم عنوان کرد: متاسفانه برخی تنش‌های سیاسی باعث می‌شود در مسائل کلان کشور تصمیمات شتابزده گرفته شود و این موضوع به سرعت در شبکه‌های اجتماعی ورود می‌کند اما ماهیت سرمایه‌گذاری خارجی و همچنین سودده بودن آن نشانه این است که کشور برای سرمایه‌گذاری بسیار امن خواهد بود.

وی افزود: اما اگر سرمایه‌گذاران خارجی بخواهند از ایران بروند، ایران به سرعت می‌تواند لطمات و آسیب‌های وارده را جبران کند اما یکی از برنامه‌های دولت در پسا برجام، سرمایه‌گذاری خارجی در کشور است.

فاضلی گفت: سرمایه‌گذاری خارجی به این معنا نیست که ما سود کلانی را نصیب آنها می‌کنیم و اولین سود به نفع کشور است که تولید و اشتغال با سرمایه‌گذار وارد کشور شده است.

رئیس اتاق اصناف کشور تصریح کرد: بحث سیاست خارجی با تصمیم نهایی رهبر معظم انقلاب صورت می‌گیرد و اگر ایشان تصمیم بگیرند که کارخانجات باید با سرمایه‌گذاری داخلی ادامه فعالیت دهند، می‌توانیم به‌راحتی این موضوع را کلید بزنیم اما مقام معظم رهبری تاکنون در این باره فرمایشی نداشتند.

وی گفت: ما نباید به داشته‌های اقتصادی خود در تنش‌های سیاسی پشت پا بزنیم اما اگر سرمایه‌گذاری بخواهد از بازار ایران خارج شود،می توانیم از فرصت نبود وی استفاده کنیم و توان داخلی را به کار بگیریم.

فاضلی افزود: یکی از راه‌های مقابله با تنش‌های احتمالی اقتصادی،اجرای اقتصاد مقاومتی است. در این صورت دیگر شاهد تزلزل در شرایط اقتصادی نخواهیم بود و می‌توانیم با قدرت در همه زمینه‌ها به کار خود ادامه دهیم.

محمدحسین علی‌اکبری - اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها