وزیر امور خارجه در نامه‌های جداگانه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی و وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان ملل متحد با تاکید بر این‌که ایران هیچ علاقه یا میلی به بالا گرفتن تنش در همسایگی خود ندارد نوشت: نشانه‌هایی وجود دارد که برخی در عربستان سعودی در کار گرفتار کردن تمام منطقه در بحران هستند.
کد خبر: ۸۷۱۲۷۳

به گزارش اداره کل دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه، محمدجواد ظریف در این نامه‌ها به تحولات تاسف‌آور بین ایران و عربستان سعودی در روزهای اخیر اشاره و تاکید کرد: برخی در عربستان بیم آن دارند با کنار رفتن ابرهای تصنعی تهدید ایران هسته‌ای، تهدیدهای واقعی جهانی که توسط افراطیون و حامیانشان پدید آمده است، برملا شود. رئیس دستگاه دیپلماسی، حمله نظامی علیه اماکن دیپلماتیک ایران در یمن و حمایت از تروریست‌ها در حمله به این اماکن در کشورهای دیگر، بدرفتاری مداوم با زائران ایرانی، نفرت پراکنی در خطبه‌های سخنرانان رسمی سعودی نه‌تنها علیه ایران بلکه علیه تمام مسلمانان شیعه، گردن زدن غیرقابل توجیه و تحریک‌کننده علمای شیعه و بالاخره تحریک جنگ اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران را از جمله اقدامات مستقیم تحریک‌آمیز عربستان سعودی در مقابله با ایران عنوان کرد. وی در نامه‌های خود تاکید کرد: در تمامی این موارد، ایران به پشتوانه اعتماد به قدرت آرمان، ایمان راسخ و مردم خود از اقدامات تلافی‌جویانه، قطع یا حتی کاهش سطح روابط با عربستان سعودی پرهیز کرده و در مقابل نفرت‌پراکنی فرقه‌گرایانه سعودی همگان را به وحدت اسلامی فراخوانده است.او در این نامه تصریح کرده است که ریاض بین فرقه‌گرایی و حُسن همجواری‌ یکی را انتخاب کند.

ادامه نمایش آل‌سعود علیه ایران

با وجود تلاش‌های ایران برای کاهش تنش‌ها و ابراز امیدواری وزیر امور خارجه کشورمان به این‌که آل‌سعود، مسیر عقلانی را در منطقه در پیش بگیرد، عربستان در ادامه تلاش برای وادار کردن کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس به همراهی با سیاست‌های تنش‌آمیز و خصمانه خود علیه جمهوری اسلامی ایران، نشست فوق‌العاده اعضای این شورا را در ریاض برگزار کرد. عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی در این نشست با ادعای این‌که ایران نقش منفی در یمن و سوریه ایفا می‌کند، مدعی شد: اگر دخالت‌های ایران ادامه پیدا کند دنبال اقدامات بیشتر علیه این کشور هستیم. به گزارش تسنیم و به نقل از اسکای نیوز عربی در بیانیه پایانی وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری، شرکت‌کنندگان به طور کامل از عربستان سعودی حمایت کردند. شرکت‌کنندگان در نشست ریاض مخالفت خود را با آنچه دخالت ایران در امور کشورهای عضو شورا خواندند، مورد تاکید قرار داده‌اند.

درخواست آمریکا از تهران و ریاض برای مذاکره

همزمان با تشدید تنش‌ها میان ایران و عربستان، جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری گفت: آنچه برای وزیر خارجه آمریکا اطمینان بخش بود، شنیدن این موضوع از سعودی و ایران بود که آنها اجازه نخواهند داد تنش‌ها بین آنها سبب توقف دیدار و مذاکرات ۲۵ ژانویه بین اپوزیسیون و دولت سوریه شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها