متاسفانه حکام سعودی، در قطع سرهای انسان‌های بیگناه و قطع پیوندهای امت اسلامی و قطع روابط میان کشورها، حرفه‌ای شده‌اند و اقدامات اخیرشان نیز شاهدی بر همین مدعاست.
کد خبر: ۸۷۰۹۷۹
عربستان پروژه آمریکا را دنبال می‌کند

حمله موشکی جنگنده‌های سعودی به سفارت جمهوری اسلامی ایران در یمن نیز برای سرپوش گذاشتن بر اقدام جنایتکارانه این رژیم در سر بریدن یک روحانی بزرگ و آزاده است و یک نوع فرار به جلو به خاطر شکست‌های پی در پی در منطقه و نیز شکست اندیشه تکفیری‌ها و جریان‌های مذهبی افراطی در عربستان است.

اما در حقیقت این عربستان است که بازنده اصلی قطع روابط دیپلماتیک با ایران است و این اقدام دولت سعودی علی‌رغم رایزنی‌های گسترده و اعمال فشارهای فوق‌العاده بر کشورهای منطقه و تطمیع برخی دولت‌ها با دلارهای نفتی، نتیجه‌بخش نبود و از سوی کشورهای قابل توجه و کشورهای مهم پاسخ مثبت دریافت نکرد.

تعرض‌های نظامی و سیاسی و قطع روابط دیپلماتیک دولت سعودی با تهران به بهانه تعرض به سفارت آن کشور متناسب با اتفاقی که در تعرض به سفارت آن کشور در تهران افتاد نبود و کاملا مشخص بود که این اقدامات، برای انحراف افکار عمومی از جنایات سعودی‌ها در یمن، سوریه و عراق و حادثه خونباری نظیر منا و نیز سرکوب وحشیانه و سر بریدن معترضان و مخالفان در داخل عربستان صورت گرفته است.

جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هسته‌ای و توافق برجام به همه دنیا نشان داد که اساسا اهل منطق و گفت‌وگو است و در مسیر تعامل با دنیا حرکت می‌کند و بر این اعتقاد است که کارشکنی‌ های موجود در جهت به هم زدن ثبات و آرامش کشورهای منطقه از سوی برخی دولت‌های موروثی و غیردموکراتیک نظیر عربستان سعودی ناشی از عصبانیت حاکمان آن کشورها از رویکرد گفت‌وگو محور جمهوری اسلامی ایران است.

با توجه به ادامه حرکت ایران در مسیر تعامل و تنش‌زدایی با کشورهای منطقه و جهان و عصبانیت حکام آل سعود از این روند، آینده روابط دو کشور بستگی به تصمیمات حکام سعودی در آینده دارد و باید منتظر ماند و دید که آیا آنها می‌خواهند همین روش را در آینده ادامه دهند یا راه‌های دیگری پیش خواهند گرفت.

تحرک برخی از کشورهای دلسوز منطقه برای میانجیگری و ایجاد نوعی تفاهم و حل مشکل قابل تقدیر است اما تمام این تلاش‌ها و نیز اقدامات تهران برای کاهش تنش‌ها از سوی ریاض با پاسخ منفی روبه‌رو شده است.

به نظر می‌رسد سعودی‌ها اساسا پروژه فتنه‌انگیزی و فتنه مذهبی را در جهان اسلام دنبال می‌کنند و آثار این فتنه انگیزی را در کشورهای اسلامی شاهد هستیم.

این پروژه یک پروژه آمریکایی است و اگر روند امور به همین شکل ادامه یابد متاسفانه افق روشنی برای حل مشکلات در روابط دو کشور و ایجاد وحدت و وفاق در امت اسلامی مشاهده نمی‌شود.

دکتر عباس خامه‌یار - کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها