سرانجام بعد از حدود دو ماه از اعلام طرح کارت اعتباری ده میلیون تومانی از سوی دولت، این کارت‌ها چاپ و آماده توزیع شده‌اند؛ اما تغییر رویکرد اجرا در این مدت کارشناسان را به این باور رسانده که اصلا این طرح از ابتدا ایده‌درستی نداشته است. بانک مرکزی هم بدون برنامه قبلی آن را اعلام کرد و پس از آن به دنبال سازوکار طرح رفت که در نهایت به مشکلات بعدی آن انجامید. پیش از این، برخی اقتصاددانان بسته جدید اقتصادی دولت را که شامل پرداخت وام خودرو و وام کالا می‌شود، سیاسی و انتخاباتی توصیف کرده بودند.
کد خبر: ۸۷۰۸۷۱

در همین حال، روز گذشته خبرگزاری ایسنا با نگاهی انتقادی به طرح وام خرید کالا نوشت: از اواخر مهرماه که رئیس‌کل بانک مرکزی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و وزیر اقتصاد گرد هم آمده و از طرح‌های خاص دولت برای اجرای بسته تسریع رونق اقتصادی سخن گفتند، بیش از 70 روز گذشته است.

مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی درباره مشمولان این کارت‌ها به خبرگزاری فارس گفته است: کارمندان رسمی و پیمانی، بازنشستگان و مستمری‌بگیران صندوق بازنشستگی کشوری و زوج‌های جوانی که در سامانه تسهیلات ازدواج نام‌نویسی کرده و هنوز تسهیلات نگرفته‌اند، مشمول دریافت کارت اعتباری می‌شوند.

طرحی که از ابتدا بدون برنامه بود

نداشتن ثبات و تصمیمات متفاوت طی دو ماه برای اجرای یک طرح موجب شده تا طهماسب مظاهری – رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی – به‌صراحت اعلام کند که این طرح از ابتدا ایده‌ای پشت‌سر نداشته و بدون برنامه بوده است. وی همچنین با اشاره به این‌که در مجموع طرح کارت اعتباری می‌تواند در رونق اقتصادی تاثیرگذار باشد، از اعلام طرحی که نه ساماندهی و نه سیاست‌های آن تعیین شده، انتقاد کرد و گفت آن زمانی که این طرح اعلام شد یک ایده بود و نه یک طرح ساماندهی شده و نظام‌مند و اکنون نیز سازوکاری برای اجرای طرح کارت اعتباری وجود ندارد.به هر حال آن‌طور که میدری- معاون اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی – اعلام کرده است، 70 هزار کارت چاپ شده که احتمالا به‌زودی میان بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی توزیع می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها