مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی:

پرداخت وام کالا در کمتر از 3 روز

هنوز خبری از وام 10 میلیونی کالا نیست

وام خرید کالا در کما

اقتصاد براساس یکی از بندهای بسته خروج از رکود که اوایل پاییز رونمایی شد، قرار بود وام ده‌میلیون تومانی با بهره کم و بازپرداخت طولانی به مردم برای خرید لوازم خانگی ایرانی پرداخت شود، اما این طرح چند ماه است که بین بانک مرکزی و وزارت صنعت، پاسکاری می‌شود و سبب تشدید رکود بازار لوازم خانگی شده است.
کد خبر: ۸۷۰۶۵۵
وام خرید کالا در کما

به گزارش خبرنگار جام‌جم، وام ده میلیون تومانی خرید کالای خانگی قرار بود مهرماه سال ‌جاری به مردم داده شود، اما تاکنون خبری از اجرای این طرح نشده و دستگاه‌های مسئول به بهانه‌های مختلف از زیر بار آن شانه خالی کرده‌اند و هر بار وعده اجرای آن در چند روز بعد را می‌دهند.

از سوی دیگر در ابتدا قرار بود این وام با بازپرداخت طولانی به دست مردم برسد تا اقشار مختلف توانایی پرداخت اقساط آن را داشته‌ باشند، اما براساس تصمیمات اخیر بانک مرکزی، بازپرداخت آن به 12 ماه کاهش یافت و به همین دلیل، کارشناسان معتقدند مردم از این طرح استقبال نخواهند کرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که کوتاه شدن زمان بازپرداخت وام ده میلیون تومانی خرید کالا، هدف اصلی بسته خروج از رکود یعنی تحریک تقاضا در بازار را محقق نخواهد کرد؛ زیرا عامه مردم توانایی بازپرداخت اقساط نزدیک به یک میلیون تومانی این وام را ندارند. این شرایط نه‌تنها مشکلی از مردم برای خرید کالا حل نکرده، بلکه صنعت لوازم خانگی را به رکودی عمیق‌تر هدایت کرده است.

واکنش سرد بازنشسته‌ها به وام خرید کالا

پس از وعده‌های چندباره، این بار اعلام شد بانک مرکزی از شنبه آینده ثبت‌نام از متقاضیان وام کالا را آغاز و اجرای آن را به بانک‌ها ابلاغ می‌کند. با این حال مسئولان وزارت کار می‌گویند استقبال بازنشسته‌ها به عنوان گروه اولی که مشمول این طرح قرار گرفتند، سرد بوده و اوضاع راضی‌کننده نیست.

احمد میدری، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با شبکه خبر سیما با اعلام آخرین وضعیت ثبت‌نام از متقاضیان وام خرید کالا در بخش بازنشستگان تامین اجتماعی و برنامه‌ای که وزارت کار مسئول آن است، گفت: فعلا کار ثبت‌نام متقاضیان در دو استان البرز و خوزستان آغاز شده است و از هفته آینده در استان‌های دیگر نیز ثبت‌نام انجام می‌شود.

میدری با اشاره به استقبال سرد بازنشستگان دو استان البرز و خوزستان از ثبت‌نام دریافت وام خرید کالا، بیان کرد: تاکنون از ۱۲۹ هزار بازنشسته استان البرز، فقط ۱۳ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند که ما انتظار داشتیم این تعداد تا ۷۰ هزار نفر باشد. معاون وزیر کار تصریح کرد: افراد می‌توانند در صورت تمایل به دریافت وام خرید کالا، کد ملی خود را به شماره ۱۰۰۰۱۴۲۲ پیامک کنند.

ناصر حکیمی، مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی نیز در گفت‌وگو با شبکه خبر در اظهاراتی با اعلام نهایی شدن دستورالعمل پرداخت وام خرید کالای ایرانی به متقاضیان گفت: طی روزهای آینده و به احتمال قوی، در روز شنبه دستورالعمل ابلاغ می‌شود و از همان روز نیز سایت به منظور دریافت تقاضاها و ثبت‌نام باز خواهد شد.

حکیمی با تاکید بر این‌که دوره بازپرداخت اقساط وام ۱۲ ماهه است، تصریح کرد: به دلیل این‌که بتوانیم منابع را درست اختصاص دهیم، بازپرداخت ۱۲ ماهه در نظر گرفته شده، اما پیشنهاد تولیدکنندگان ۲۴ ماهه بود.

مردم منتظر اجرای طرح ۱۰ میلیونی خرید کالا نباشند

محمدرضا دیانی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان لوازم خانگی به جام‌جم گفت: مردم به این طرح تمایل داشتند، اما عملا دیگر طرحی وجود ندارد که آنها بتوانند از آن استقبال کرده و استفاده کنند.

وی ادامه داد: این انتظار نه‌تنها به ضرر بازار بلکه به ضرر مردم است، زیرا باعث شده تا آنها به امید این طرح صبر کرده و فعلا دست از خرید لوازم خانگی بکشند در حالی که الان بهترین زمان برای خرید این کالاهاست. دیانی افزود: در حال حاضر قیمت کالاهای موجود در بازار با نرخ ارز مبادلاتی 2600 تومان است و این در حالی است که الان قیمت دلار مبادلاتی 3000 تومان است. بنابراین می‌توان گفت که قیمت لوازم خانگی هم‌اکنون 25 درصد از قیمت واقعی خود پایین‌تر است و ظرف هفته‌های آینده ممکن است 25 تا 30 درصد افزایش داشته باشد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان لوازم خانگی با بیان این مطلب که طرح ده میلیونی خرید کالای ایرانی نه‌تنها بازار را از رکود خارج نکرد، بلکه آن را بیش از پیش در رکود فرو برد، اضافه کرد: بهتر است مردم منتظر این طرح نمانده و هرچه زودتر کالایی را که نیاز دارند، خریداری کنند.

کاهش ۶ ماهه دوره بازپرداخت وام کالا

محمدرضا دُرافشار، نایب رئیس انجمن لوازم خانگی از کاهش تعداد اقساط وام خرید کالا از ۱۸ ماه به ۱۲ ماه خبر داد و گفت: برخلاف اعلام بانک مرکزی، دستورالعمل پرداخت تسهیلات به بانک‌ها ابلاغ نشده و انباشت لوازم خانگی کارخانه‌ها نیز افزایش یافته است.

دُرافشار ادامه داد: در آخرین اقدام، مدت زمان بازپرداخت تسهیلات خرید کالا از 18 ماه به 12 ماه کاهش یافته است که با این شرایط، امکان پرداخت اقساط برای اکثر مردم با قدرت خرید پایین وجود نخواهد داشت. وی با تاکید بر این‌که در چنین وضعیتی اجرای طرح فروش اقساطی لوازم خانگی موفق نخواهد شد، گفت: با کاهش اقساط پرداخت تسهیلات خرید کالا، برای وام ده میلیون تومانی باید ماهانه یک میلیون تومان قسط پرداخت شود که با قدرت خرید بسیاری از مردم مغایرت دارد. نایب رئیس انجمن لوازم خانگی با بیان این‌که تاخیر در اجرای طرح فروش اقساطی کالا، بازار لوازم خانگی را بیشتر از قبل با رکود مواجه کرده است، افزود: این مساله باعث شده تا انباشت کالا در کارخانه‌های لوازم خانگی افزایش یابد و خرید و فروش این محصولات راکدتر شده است. دُرافشار افزود: با نحوه اجرای طرح فروش اقساطی کالا، موضوع اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخل با بی‌توجهی روبه‌رو شده و مشخص نیست دولت چه برنامه‌ای برای تحقق این اهداف دارد.

محمدحسین علی‌اکبری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها