پس از آنکه عربستان کلیه روابطش را با ایران قطع کرد، جزیره «بحرین» به عنوان اصلی‌ترین و ضعیف‌ترین متحد عربستان، «سودان» دیگر متحد سعودی‌ها و کشور کوچک «جیبوتی» در شمال آفریقا اعلام کردند که روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کردند. امارات که منافع مالی قابل توجهی در مبادله با ایران دارد، به کاهش سطح روابط دیپلماتیک با ایران بسنده کرد.
کد خبر: ۸۶۹۷۱۲
کشور کوچک جیبوتی هم روابط خود را با ایران قطع کرد

به گزارش جام جم آنلاین؛ پس از آنکه عربستان سعودی در واکنش به اعتراض‌ها در ایران نسبت به اعدام شیخ نمر و اقداماتی که عوامل نفوذی دشمن در اطراف سفارت و کنسول گری این کشور در ایران انجام دادند، تمامی روابط خود را با ایران قطع نمود، رایزنی‌های سعودی‌ها برای ضربه به روابط دیپلماتیک ایران آغاز شد و در نخستین گام، عیسی الحمادی وزیر اطلاع‌رسانی شیخ نشین بحرین اعلام کرد که این کشور روابط دیپلماتیکش را با ایران قطع کرده است.

رسانه‌‌های دولتی سعودی مدعی شدند که ممکن است برخی دیگر از دولت های شیخ نشین از تصمیم ریاض علیه ایران تبعیت کنند. عربستان از شب گذشته، کشورهای عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس و برخی کشورهای آفریقایی را تحت فشار گذاشته تا در روابط دیپلماتیک با ایران تجدیدنظر کنند و سفیر خود را به کشورهایشان فرابخوانند، در سطح روابط دیپلماتیک تجدیدنظر کنند و یا اقدامی ایده آل عربستان مشابه بحرین را در دستور کار قرار دهند و از منافع خود در ایران به نفع اقدام تبلیغاتی زودگذر عربستان، بگذرند.

این در حالی است که مسئولان ایران پس از وقایع اخیر ضمن برخورد با عوامل حادثه، کوشش کردند تا وقایع رخ داده را ترمیم کنند و همزمان رایزنی‌های سطح بالای دیپلماتیک در جریان بود. در همین راستا امروز یکی از دیپلمات‌های روسیه اعلام کرده که روسیه آماده است تا برای اعاده و بهبود روابط ایران و عربستان میانجی‌گری کند و همزمان دولت فرانسه از ریاض و تهران خواست تا از تنش‌های میان خود بکاهند.

شیخ نشین بحرین، متشکل از 33 جزیره در خلیج فارس با مجموع وسعت 665 کیلومتر مربع -کوچک تر از وسعت شهر تهران- به پنج استان و تعداد محدودی شهر تقسیم شده که به عنوان حیات خلوت سعودی‌ها شناخته می‌شود که حدود 750 هزار نفر جمعیت دارد که حدود 250 هزار نفر از این جمعیت را خارجی‌ها تشکیل می‌دهند و در واقع بحرین، یک کشور 500 هزار نفری -معادل یکی از محلات تهران- است. شیخ حمد بن عیسی آل خلیفه با پشتیبانی علنی عربستان از 1999 قدرت را در این کشور در اختیار دارد و در سال 2002 کشور را به یک پادشاهی مشروطه تبدیل کرده و عنوان خود را از امیر به پادشاه تغییر داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها