با وجود تاکید و درخواست بسیاری از مراجع عظام تشیع، علمای جهان اسلام، شخصیت‌های سیاسی برجسته و سازمان‌های حقوق بشری از مسئولان عربستان مبنی بر اعدام نکردن شیخ نمر باقر النمر، روحانی شیعه و منتقد حکومت آل‌سعود، روز گذشته در کمال ناباوری خبر اعدام این روحانی مجاهد توسط رسانه‌های سعودی اعلام شد؛ خبری که دل هر انسان آزاده‌ای را به درد آورد و خشم و خروش مسلمانان به‌ویژه شیعیان را به دنبال داشت. خون پاک «شیخ نمر» درحالی در سرزمین وحی بر زمین ریخته می‌شود که حاکمان عربستان با تفکرات وهابی خود همچنان به حمایت از گروه‌های تروریستی تکفیری مانند داعش، النصره و جیش‌الاسلام در سوریه و عراق ادامه می‌دهند و کشورهای غربی نیز نظاره‌گر این ماجرا هستند. عربستان سال گذشته میلادی رکورد اعدام را در این کشور شکست به طوری که به گزارش منابع خبری، اعدام‌ها در سال ۲۰۱۵ به بیشترین میزان در دو دهه گذشته (157) رسید.
کد خبر: ۸۶۹۱۱۱

روز گذشته شبکه تلویزیونی العربیه در گزارشی مفصل همراه با تصاویر حوادث تروریستی این کشور، بیانیه وزارت کشور عربستان را قرائت کرد. وزارت کشور عربستان در این بیانیه اعلام کرد 47 نفر را به اتهام ارتکاب «جرایم تروریستی» اعدام کرده است. برخی افرادی که علیه آنها احکام اعدام صادر شده بود، از اعضای گروه‌های تندرو از جمله داعش و القاعده بودند و در میان آنان معترضان به سیستم حکومتی آل‌سعود نیز دیده می‌شد. با این حال مهم‌ترین و برجسته‌ترین فردی که در این میان اعدام شده، شیخ باقر النمر است. دستگاه قضایی عربستان اعلام کرد: احکامی که امروز (دیروز) اجرا شد مرحله اول اعدامی‌هاست و قرار است فردا (امروز) نیز تعداد دیگری اعدام شوند. بنابر اعلام وزارت کشور عربستان از 47 فرد اعدامی 45 نفر عربستانی، یک نفر مصری و یک فرد دیگر تبعه چاد هستند. در بیانیه‌ وزارت کشور عربستان ابتدا 30 اسم و سپس 17 اسم اعلام شد که نام شیخ النمر یکی مانده به آخر این فهرست بود. وزارت کشور عربستان ظهر دیروز اعلام کرد: این احکام در زندان و با استفاده از گردن زدن و گلوله‌باران اجرا شده و در ملأعام نبوده است.

واکنش‌های فوری

به گزارش شبکه خبری المیادین، برادر شیخ نمر النمر روحانی شیعه این کشور در واکنش به حکم اعدام برادرش گفت: در مورد حکم اعدام شیخ نمر بهت‌زده شدیم. وی در عین حال افزود: ما خواهان آن هستیم که واکنش‌ها نسبت به این رویداد فجیع، کاملا مسالمت‌آمیز باشد. محمد النمر، یکی دیگر از برادران آیت‌الله شیخ شهید نمر باقر النمر خطاب به آل‌سعود گفت: اگر شما گمان می‌کنید با اعدام شیخ النمر می‌توانید ما را از ادامه مبارزه و مطالبه حقوق خود باز دارید، سخت در توهم هستید.

وی در صفحه توییتر خود نوشت: اعدام شیخ النمر، پیام شکست عربستان در منطقه است و پیام آل‌سعود به داخل عربستان این است: اگر حقوق خود را مطالبه کنید، شمشیر جاهلیت گردن شما را خواهد زد. همزمان منابع خبری روز گذشته خبر دادند که برای پیشگیری از هرگونه حادثه‌ احتمالی مقامات آل‌سعود تمامی مراکز پلیس در استان القطیف و منطقه الشرقیه را از نیروهای امنیتی تخلیه کردند. صدها خودروی زرهی ضدشورش این کشور نیز از صبح دیروز با اعلام خبر اجرای اعدام آیت‌الله النمر، به سمت شهر القطیف، برای مقابله با شیعیان حرکت کردند.

محکومیت جنایت آل‌سعود

بحرین روز گذشته به صحنه اعتراض مردمی به اعدام شیخ نمر باقر النمر رهبر شیعیان عربستان تبدیل شد. به گزارش خبرگزاری رویترز و به نقل از شاهدان عینی، ده‌ها نفر از شهروندان بحرینی ساکن روستای ابوصیبع در غرب منامه (پایتخت) دیروز در اعتراض به اعدام شیخ نمر باقر النمر رهبر شیعیان عربستان به خیابان‌ها آمدند.

همچنین مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان با انتشار بیانیه‌ای، اعدام آیت‌الله نمر النمر از سوی مقامات عربستان سعودی را محکوم و آن را اشتباهی بزرگ توصیف کرد.از سوی دیگر سیدشفقت الشیرازی معاون «شورای وحدت مسلمانان پاکستان»، ضمن محکوم کردن اعدام شیخ نمر النمر، گفت: عربستان با اعدام شیخ نمر، جنایت جدیدی به جنایت‌هایش اضافه کرد. این کشور امروز بیش از هر زمان دیگری در ورطه سقوط قرار گرفته است.

محمد الصیهود، نماینده ائتلاف دولت قانون در پارلمان عراق نیز هدف عربستان از اعدام شیخ «النمر» را «به آتش‌کشیدن منطقه و افزودن بحرانی جدید به بحران‌های آن» دانست و گفت: اقبال خاندان حاکم در عربستان سعودی به اعدام شیخ النمر بیانگر چنگال‌های طایفه‌گری آنهاست که بشریت را هدف قرار داده و از جریان‌های تکفیری و تروریستی حمایت می‌کند. جنبش مردمی انصارالله یمن نیز به جنایت آل‌سعود در به شهادت رساندن روحانی برجسته شیعی عربستانی واکنش نشان داد و آن را محکوم کرد. انتشار خبر شهادت شیخ نمر روحانی رهبر شیعیان عربستان توسط دولت این کشور بازتاب فوری در رسانه‌های غربی داشت.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز، فرانسه، شبکه خبری روسی راشاتودی، رسانه‌های تصویری یورونیوز در بازتاب خبر فوری شهادت شیخ نمر از وی به عنوان «روحانی برجسته شیعه» یاد کردند.

شبکه تلویزیونی یورونیوز نیز برای لحظاتی کوتاه و به دنبال انتشار خبر شهادت شیخ نمر توسط عربستان سعودی، در اقدامی نادر این خبر را با زیرنویس فوری فارسی برای مخاطبان خود پخش کرد.

رقابت آل سعود با داعش!

«ناصر عطا» تهیه‌کننده اخبار مربوط به خاورمیانه در شبکه ای‌بی‌سی نیوز در توییتر خود نوشت: «کشتن شیخ نمر النمر، یک نشانه بزرگ و بارز از شکست سیاست سعودی در عراق، سوریه و یمن است». همچنین تارنمای روسی «پروندرا» در واکنش به موج اعدام‌ها در عربستان نوشت: عربستان سعودی به دلیل اعدام‌های گروهی و علنی با گروه تروریستی داعش برابر شده است. شیخ نمر یکی از برجسته‌ترین زندانیان سیاسی عربستان است که در تاریخ 23 مهر 1393 به اتهام انتقاد از حکومت عربستان به اعدام محکوم شد. دادگاه تجدید نظر و دیوان عالی عربستان چندی پیش حکم اعدام شیخ نمر باقر النمر را تائید کرد که این مساله مورد اعتراض علما، اندیشمندان، سازمان‌های اسلامی و بین‌المللی در سراسر جهان قرار گرفت.بی‌بی‌سی در گزارشی در این باره نوشت: دستگیری باقر النمر باعث اعتراض‌‌ گسترده اقلیت شیعه این کشور شد، اما هواداران شیخ النمر می‌گویند او هیچ‌گاه خشونت‌طلب نبود. بین سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۳ میلادی، در جریان اعتراض‌ شیعیان به رفتار تبعیض‌آمیز حکومت سعودی، ۲۰ نفر در منطقه القطیف در شرق عربستان کشته شدند.

زندگینامه شیخ مجاهد

کمتر کسی را می‌توان در عربستان یافت که شیخ نمر باقر النمر را نشناسد، زیرا وی همواره بر دفاع از حقوق مردم عربستان چه شیعه و چه سنی در مقابل رژیم سلطنتی آل‌سعود تاکید داشته است.

شیخ نمر باقر النمر ‌روحانی شیعی برجسته عربستانی، در سال 1379 هجری قمری مصادف با 1968 میلادی، در شهر العوامیه در استان القطیف در شرق عربستان در خانواده‌‌ای اهل علم و دین به دنیا آمد که از آن خانواده علمایی چون آیت‌الله شیخ محمد بن ناصر آل‌نمر و خطبای حسینی چون جدش حاج علی بن ناصر آل نمر سر بر آورده بودند.

او تحصیلات مقدماتی خود را در شهر العوامیه به پایان رساند و در سال 1400 هجری قمری مصادف با 1989 میلادی، برای آشنایی نزدیک‌تر با انقلاب اسلامی ایران و تحصیلات حوزوی به ایران مهاجرت کرد تا در تهران در حوزه علمیه حضرت قائم(عج) حضور پیدا کند.

از جمله خصوصیات اخلاقی وی را باید بلندمنشی و وسواس او در مراعات و حفظ اصول و مبادی و ارزش‌های دینی ملاحظه کرد که بازتاب آن به‌خوبی در خط مشی فکری و جهادی‌اش آشکار است.

نخستین بازداشت شیخ النمر به اردیبهشت 1385 بازمی‌گردد، هنگامی که شیخ به محض بازگشت از سفر کوتاهش به بحرین و بازگشت به عربستان، به‌دلیل مشارکت در همایش بین‌المللی قرآن کریم توسط نیروهای امنیتی رژیم سعودی بازداشت شد. اتهام شیخ النمر این بود که در این همایش، در عریضه‌‌ای، از رژیم سعودی خواسته بود به قبرستان بقیع رسیدگی کرده، مذهب تشیع را به رسمیت شناخته و شیوه‌‌های آموزشی و درسی کنونی حاکم بر عربستان را تغییر داده یا لغو کند.

اما بازداشت دوباره شیخ النمر به 2 شهریور 1387 بازمی‌‌گردد که در شهر القطیف به دست نیروهای امنیتی رژیم سعودی بازداشت شد. این بار اتهام شیخ برای بازداشت بنابر ادعای رژیم سعودی درخواست از شیعیان مناطق شرقی عربستان برای آماده‌شدن به منظور دفاع از خود و جامعه خویش بود که رژیم ادعا می‌‌کرد، این سخنان شیخ النمر به معنی تحریک شیعیان عربستانی برای جدایی از حکومت مرکزی بود.

سخنان انقلابی شیخ

شیخ نمر همواره در خطابه‌‌هایش رژیم سعودی را به اعمال سیاست‌‌های تبعیض‌آمیز طایفه‌ای سازمان‌یافته و منظم به‌ویژه در مناطق شرقی عربستان و به‌خصوص در دو منطقه الاحساء و القطیف متهم می‌کرد که حدود یک قرن است بر این مناطق حاکمیت دارد. وی همواره تأکید داشت از گفتن کلام حق، بیم و واهمه‌ای ندارد حتی اگر در این راه بازداشت شده، وارد زندان شود و تحت شدیدترین شکنجه‌ها و آزارها و اذیت‌ها تا سرحد شهادت قرار گیرد.

وی در یکی از خطابه‌هایش شاهزاده نایف بن عبدالعزیز (پدر ولیعهد کنونی عربستان) را به علت شدت خشونت و قساوت و ظلمش علیه مردم عربستان به‌طور اعم و شیعیان به‌طور اخص، طاغوت و ستمگری خواند که در قبرش شکنجه خواهد شد و آتش او را خواهد سوزاند و کرم‌ها او را خواهند خورد. او در همین خطبه تأکید کرد که از مرگ نایف خوشحال خواهد شد. دولت سعودی در ماه مارس 2013 اولین جلسه محاکمه او را بدون اطلاع خانواده‌اش آغاز کرد و طی آن دادستان کل برای آیت‌الله النمر خواستار صدور حکم اعدام شد و در همین رابطه چند اتهام ساختگی به او نسبت داد. اعدام شیخ نمر را می‌توان نخستین پس‌لرزه دیدار حامیان گروه‌های تکفیری ـ تروریستی در ریاض دانست.

سخنان شهید باقر النمر به مادرش پیش از اعدام

شهید نمر باقر النمر که دیروز توسط آل‌سعود ظالمانه اعدام شد، در نخستین واکنش‌اش پس از تائید حکم اعدام توسط آل‌سعود به مادرش گفته بود: «خداوند شما را به خیر بشارت دهد.»

به گزارش ایسنا، وی در نامه‌ای به مادرش نوشت: «به مادر صبورم ام‌جعفر؛ در هر حال خداوند را سپاس می‌گویم؛ مادرم خداوند را به‌خاطر هر چه که در تقدیر ما نهاده است، شکرگزار باش. تقدیر الهی بهتر از تقدیر ماست و انتخابش بهتر از انتخاب ماست. ما چیزی را انتخاب می‌کنیم، اما همواره خدا بهترین را برای ما برمی‌گزیند. ما چیزی را می‌خواهیم و به خدا می‌گوییم که آنچه خیر است برای ما پیش بیاور. خداوند پاک و منزه است و هیچ‌کسی در این دنیا جز با مشیت الهی نمی‌تواند حرکتی بکند، هیچ چیزی از چشم و اراده خدا پوشیده نیست. مادر همین کافی است؛ مادامی که امور مقابل چشم و تحت اراده خدا باشد همین کافی است. خداوند تو را حفظ کند و در پناه خود نگه دارد. خداوند همگان را حفظ کند.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها